Moderacja
To metoda pracy grupowej, skoncetrowana na grupowym rozwiązywaniu problemów w organizacji, na którą składają się konkretne techniki i procedury.
Powstała w latach 60 ubiegłego wieku - podstawowe założenia opisała niemiecka firma konsultingowa Quickborn Team. Od początku zakładała zaangażowanie pracowników każdego szczebla w rozwój i planowanie strategii działania w organizacjach.
Moderacja jest stosowana w wielu procesach związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi w organizacji i stanowi metametodę grupowego rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych. Podczas stosowania tej metody szczególnie ważne są umiejętności interpersonalne uczestników oraz ich uwrażliwienie społeczne.
Poprzez moderację mogą być realizowane sesje szkoleniowe, negocjacyjne, warsztatowe, a kluczową rolę w tych procesach pełni moderator.
Moderacja charakteryzuję się następującymi elementami:
- praca pod kierunkiem moderatora, według planu
- nacisk na współpracę w grupie i wymianę informacji
- celowe działanie - uczestnicy pracują nad konkretnym problemem (tematem)
- narzucony określony czas pracy
- za wynik odpowiedzialni są uczestnicy (grupa).