Detektor talentów, pulsometr badający tętno organizacji, lampka kontrolna, hybryda zorientowana zarówno na ludzi, jak i procesy a może mityczny Herkules pomagający sprzątać stajnię Augiasza? Kim ma być dla CEO HR-owiec? Jaką rolę wobec biznesu i zarządów musi wypełnić? Jakie kompetencje HR-u będą kluczowe dla zarządów i jakimi argumentami mogą okazać się pomocne w dyskusji z top managementem?
Nad tymi i wieloma innymi strategicznymi kwestiami dyskutowano podczas HRI 1st Quarterly Meeting w gronie HR Influencers oraz zaproszonych gości specjalnych: Mikołaja Woźniaka, CEO Volkswagen Bank Polska oraz Edwarda Stanocha, Partnera, European Talent Practice Market Leadera, Członka Management Board Aon Hewitt Poland. Efektem prac zespołu jest pierwszy w historii HR Influencers white paper – materiał strategiczny dot. roli HR w organizacji z perspektywy zarządu.
Podczas spotkania HR Influencerzy wraz z zaproszonymi przedstawicielami biznesu dyskutowali nad strategiczną rolą HR i polityki personalnej w organizacjach. Zastanawiano się jak efektywnie budować, komunikować i wdrażać strategie oraz jaką rolę w tych procesach powinien odgrywać obszar Human Resources. Rozpatrywano zarówno perspektywę zarządów, jak i wynikających z niej wyzwań po stronie dyrektorów personalnych, którzy zastanawiali się:
- Jak pokazać biznesowi, że strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim to znacznie więcej niż kadry, płace i szkolenia?
- W jaki sposób efektywnie dostarczać wartość organizacji i jak komunikować efekty?
- Jak rozmawiać z prezesem, aby przekonać go do długofalowych działań w obszarze zarządzania przez wartości?
Efektem wielogodzinnej debaty były wnioski zebrane w formie dokumentu tzw. White Paper, który ułatwi praktykom HR strategiczne poruszanie się w obszarze komunikacji z zarządem, planowania i wdrażania polityki personalnej oraz samoświadomości i samorozwoju.
W dokumencie znaleźć można m.in. odpowiedzi na pytania:
- Jakie role, zdaniem CEO, powinien pełnić strategiczny HRowiec w firmie?
- Jakie kompetencje będą przydatne dla osiągnięcia porozumienia z biznesem?
- Jakich argumentów powinien używać HR w rozmowach z prezesem/zarządem?
- Jakie czynniki wpływają na pozycję szefa HR w oczach CEO?
- Jakie są najpoważniejsze strategiczne wyzwania HR na lata 2016-2018
„Nadeszły czasy, kiedy podejście reaktywne HR-u musi ewoluować, aby zapewnić dostarczanie wartości biznesowi, któremu służy. Aby pozostać konkurencyjnymi, organizacje muszą strategicznie spojrzeć na swój najcenniejszy zasób, którym są ludzie. Z pomocą przychodzi tu rola strategicznego HR-owca, sparring partnera dla biznesu, który planowanie i wdrożenie polityki personalnej rozpocznie jako równorzędny partner do rozmowy na najwyższych szczeblach organizacji. Naszą misją jako HR Influencers jest dostrzegać biznesowe tendencje i mądrze doradzać. Wspierać grono HR-owców najlepszymi przykładami, poradami i wskazówkami prosto z rynku. Naszym pierwszym krokiem na tej drodze jest praktyczny przewodnik, white paper „HR jako Sparring Partner w biznesie. Perspektywa CEO – HR role model”. To przede wszystkim bezcenne źródło unikatowej, bo stricte praktycznej wiedzy, z której warto czerpać, chcąc nadążyć za nieustannie zmieniającymi się warunkami na rynku” – podsumowała prace zespołu Joanna Malinowska-Parzydło, inicjatorka i założycielka think-tanku HR Influencers.