HR jako wsparcie w zarządzaniu zespołami. Jak dobrze zarządzać zespołem podczas zmiany w organizacji oraz jak zarządzać różnorodnością w zespole?

HR, Trendy

Z jakimi wyzwaniami z obszaru zarządzania zespołem mierzy się obecnie lider zespołu? Na co zwracać szczególną uwagę podczas transformacji organizacji? Jakie są oczekiwania najmłodszego pokolenia – GEN Z - i jak HR może wpierać lidera w zarządzaniu różnorodnością zespołów? Jaki model przywództwa sprawdza się dzisiaj najlepiej? Najważniejsze wyzwania HR w zakresie leadershipu są tematem dyskusji Prelegentek VI Forum HR CHALLENGE POLAND 2025 (4-5 marca 2025, Warszawa).

Materiał powstał w ramach współpracy patronackiej nad HR Challenge Poland 2025.

Anna Kępka, Project Manager HR Challenge Poland 2024 Brave: Jak HR może wspierać lidera, gdy dokonuje się duża zmiana w organizacji?

 

Katarzyna Turska, Dyrektor HR, PLUXEE: Nasza organizacja przeszła niedawno globalną zmianę – rebranding z Sodexo BRS na Pluxee. Jak zawsze, dział HR blisko pracował z biznesem. W ramach wsparcia liderów w adaptowaniu się do zmian korzystaliśmy ze stałych elementów naszej kultury organizacji: transparentnej i otwartej komunikacji, wpływu, wysłuchania, zrozumienia potrzeb liderów (oraz pracowników). Regularnie sprawdzaliśmy „puls”. Ważna była także komunikacja podkreślająca korzyści i możliwości rozwoju. W DNA naszej organizacji zapisane są geny feedbacku i doceniania, to było kolejne narzędzie wsparcia zarówno werbalnego, jak i materialnego np. w postaci kart Pluxee. Wygospodarowaliśmy też przestrzeń do wspólnego świętowania nowej strategii.

Kępka: Wiele uwagi poświęca się od kilku lat pokoleniu Z, na rynek pracy wkroczy za kilka lat także pokolenie Alfa. Jakie są cechy charakterystyczne dzisiejszych kandydatów do pracy?

 

Alina Smolarek, HR Director, Centrum Medyczne ENEL MED S.A.: Rynek pracy w Polsce stał się dojrzały. Silnie przyczynili się do tego młodzi pracownicy, zwłaszcza z pokolenia Z. Skończyły się czasy życia dla pracy, a pojęcie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a osobistym staje się nieco staroświeckie. Młodzi chcą mieć dobrostan w życiu, a ważną jego częścią jest praca i to, jak się w niej czują. Zetki oczekują dialogu w obszarze organizacji i czasu pracy, kultury organizacyjnej czy oferowanych benefitów.

Kępka: A jakie oczekiwania mają młodzi wobec pracodawcy?

Smolarek: Raport enel-med „Łączy nas zdrowie” wskazuje, że młodzi cenią sobie, zarówno elastyczne formy pracy, jak i czas jej wykonania. Praca zdalna i to nie koniecznie w ustalonym porządku godzinowym to ich naturalny wybór. Oczekują benefitów dopasowanych do ich potrzeb, wskazując zwłaszcza na opiekę medyczną. Tu nie wystarczy jednakowy standard dla wszystkich, niezbędna jest personalizacja, zwłaszcza uwzględniająca ich świadomość zdrowia psychicznego i potrzebę zaopiekowania tej kwestii.

Kępka: Jaki model przywództwa jest dzisiaj skuteczny? Jakie cechy pomagają dzisiaj liderowi dobrze zarządzać zespołem?

Wojciech Popadiak, Kierownik Sprzedaży, Kazar: Dzisiejszy skuteczny lider to przede wszystkim katalizator zmian i rozwoju w swoim zespole. Kluczowe cechy to autentyczność, zdolność budowania zaufania oraz empatia, które wspierają rozwój relacji w zespole. Niezbędne jest również przywództwo sytuacyjne – dostosowanie stylu zarządzania do aktualnych potrzeb zespołu i jednostek. Działa to najlepiej w środowiskach charakteryzujących się różnorodnością i zmiennością, które wymagają elastyczności.

Kępka: A co się nie sprawdza?

Popadiak: Hierarchiczne podejście oparte wyłącznie na autorytecie formalnym i sztywnym egzekwowaniu zasad, które ogranicza innowacyjność i zaangażowanie pracowników. 

 

 

 

Drukuj artykuł
Anna Kępka

Project Manager brave conferences, VI Forum HR CHALLENGE POLAND 2025 (4-5 marca 2025 r., Warszawa)

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.