Po drugie: talent to diament!

HR, Czytelnia

Katowice – serce górnego śląska. Śląsk to węgiel. Węgiel to diament. Diament to cenny zasób w organizacji. Co jest najcenniejsze w organizacji? Na czym buduje ona swoje przewagi konkurencyjne? Z pewnością na ludziach. Na ich talentach, unikatowych cechach i na różnicach, dzięki którym mogą się od siebie nawzajem uczyć i rozwijać. O tym w jaki sposób czerpać z różnorodnych umiejętności, kompetencji i talentów dowiedzieli się uczestnicy konferencji Wyzwania HR, która odbyła się 22 kwietnia właśnie w Katowicach.

Co łączy ludzi z delfinami? Czy od tych sympatycznych ssaków możemy nauczyć się lepiej ze sobą współpracować? O tym, z czego zbudowane jest DNA kooperacji mówił Jakub Banasiak z CS JET, który rozpoczął konferencję Wyzwania HR w Katowicach. Delfiny oprócz tego, że są fascynującymi morskimi ssakami, mają też wysoko rozwiniętą inteligencję społeczną i potrafią doskonale współpracować, by osiągnąć wspólny cel. Czego się od nich nauczyłem? 4 podstawowych zasad, które fantastycznie sprawdzają się w środowisku biznesowym, środowisku HR. Po pierwsze otwartość i ciekawość. Bez nieustannej fascynacji światem zewnętrznym, nie uda nam się zbudować sukcesu organizacji. HR, który nie wychyla nosa poza własne zadania i własne „pudełko”, nie odpowie na potrzeby biznesu. Po drugie, dopasowanie i elastyczność. Na czym ona ma polegać? Na gotowości do dopasowania się do otoczenia zewnętrznego, bardziej niż na dopasowywaniu wszystkich dookoła do nas. Przykład z życia zwierząt? Gdy mała orka odłączyła się od stada i zgubiła, szukając pomocy u ludzi nie komunikowała się z nimi w języku orek, tylko starała się nawiązać kontakt w języku, który uważała za bliski swoim wybawcom. Akurat w tym przypadku była to próba nawiązania kontaktu z silnikiem łodzi, lecz to co pokazała to próba dostosowania się do swojego rozmówcy. HR-owcy również powinni mówić językiem biznesu, jeśli chcą realnie z biznesem pracować i mu pomagać. Wreszcie chęć pomocy – zarówno jej udzielania, jak i proszenia o nią. Ostatnią wartością, jaką HR może inspirować się od delfinów jest bliskość kontaktów. HR będący blisko biznesu – i to realnie, faktycznie wręcz fizycznie blisko biznesu – ma szansę współodczuwać jego potrzeby i dzięki temu lepiej na nie odpowiedzieć.

Drugą sesję plenarną poprowadziła Jagwida Ford z Ford Coaching, która bazując na wynikach wieloletnich badań prowadzonych przez prof. Paula Ekmana wskazywała, na co zwrócić uwagę podczas procesu rekrutacji – zwłaszcza na kluczowe stanowiska – by przekonać się czy kandydat jest spójny, wiarygodny i prawdomówny. Większość z nas prowadząc rekrutację bazuje na nieustrukturyzowanym wywiadzie a finalną ocenę kandydata pozostawia w dużej mierze własnej intuicji. Tymczasem nasza ocena prawdomówności kandydata, jest jak rzut monetą. Zatem z aż 50% prawdopodobieństwem ocenimy błędnie. Czy możemy sobie pozwolić na takie ryzyko rekrutując np. CEO lub CFO? To o czym przede wszystkim warto pamiętać to, że nie ma „nosa Pinokio” – nie należy wypatrywać jednego symptomu, po którym ocenimy kandydata i który wskaże nam definitywnie czy on kłamie czy mówi prawdę. Druga zasada – przede wszystkim testuj stawiane hipotezy, odrzucaj własne przekonania, uprzedzenia i nastawienia, by odkryć prawdę.

Do autentyczności i prawdomówności w swoim wystąpieniu nawiązała także Zyta Machnicka, która do Katowic przyjechała opowiedzieć o tym, jak HR-owcy zajmujący się Employer Branding mogą zainspirować się - WABI SABI - japońskim minimalizmem i czym jest pochwała niedoskonałości. Zyta Machnicka w wyjątkowo inspirujący sposób mówiła czego oczekują kandydaci i jak łatwo jest na te oczekiwania odpowiedzieć – wystarczy być prawdziwym, autentycznym i konsekwentnym w budowaniu zaufania. Zaufanie jest jak słoik z kulkami. Każde działanie potwierdzające spójność, wiarygodność organizacji w relacji z otoczeniem jest jak 1 kulka w słoiku, trzeba się trochę napracować by ten słoik zapełnić, ale krok po kroku konsekwentnie można je zbudować a wtedy tworzy się prawdziwa wartość.

Monika Wikiera i Agata Przybylska z firmy Kopex przedstawiły ciekawy projekt rozwojowy zaprojektowany i zrealizowany w ich organizacji. Pod hasłem „Żyj, kochaj, śmiej się i twórz trwałe dzieła” uruchomiona została Akademia Rozwoju Grupy Kopex, wpisującą się w strategię Grupy Kopex dot. budowy kultury organizacji uczącej się, szerzenia idei ciągłego doskonalenia oraz inwestycji w kapitał ludzki i promowanie wartości firmy. W Grupie Kopex postawiliśmy na budowanie kultury opartej na coachingu. Zachęcaliśmy pracowników, by szukać inspiracji w sobie i zgłaszali nam ciekawe pomysły – to podstawa wdrożenia nowych działań, które zarazem nie będą generowały zbyt wysokich kosztów.

W drugiej części konferencji w Katowicach Magdalena Szczęsna-Kołdras z Ista Shared Services i Beata Piwowarczyk z Centrum Coachingu PROGRES, mówiły o tym, jakie są analogie pomiędzy działaniem mózgu człowieka a sprawnością organizacji, a w szczególności zespołów ją tworzących. Ekspertki przedstawiły też najnowsze trendy w budowaniu współpracy i stymulowaniu pracy zespołowej. Z kolei Agata Spała i Jolanta Wysocka-Grzanka z AmRest przedstawiały praktyczne wskazówki dot. zatrudnienia osób z niepełnosprawnością oraz korzyści dla organizacji płynących z wprowadzenia osób niepełnosprawnych do organizacji. O budowaniu unikatowych zespołów sprzedażowych opowiadał Maciej Kołodziej z Grupy Pracuj. Natomiast Daria Obrycka oraz Katarzyna Girzecka z Sopra Steria opowiadały o tym, z jakich narzędzi komunikacji korzysta lub za chwilę korzystać będzie wchodzące na rynek pracy pokolenie Z. Jeśli chcecie się skutecznie porozumieć ze swoimi kandydatami musicie wejść w ich środowisko, język i styl komunikacji. Musicie korzystać z takich form przekazu, z jakich oni korzystają. Myślicie, że Facebook to szczyt nowoczesnej komunikacji z kandydatem? Zależy dla jakiego pokolenia! Dzisiejsze nastolatki twierdzą, że Facebook jest nudny i korzystają z niego tylko ich rodzice! Oni sami korzystają z takich portali jak Instagram, Tumbler, Vimeo czy Pinterest. Tam nie ma miejsca na treść, jest za to miejsce na obraz. I tu rola HR polega na tym, jak skutecznie przyciągnąć uwagę kandydatów i zachęcić do wyboru waszej organizacji. Warto pomyśleć, że żywotność takich obrazów to np. 10 sekund jak w przypadku zdobywającego popularność Snapchata.

Konferencję w Katowicach żywiołowo zakończył Łukasz Jakóbiak, który przekonywał publiczność, że nie warto się poddawać i odstępować od swoich marzeń oraz, że „action plan” bez „action” pozostaje tylko planem.

Kolejne spotkanie z cyklu „Wyzwania HR” odbędzie się 20 maja w Rzeszowie. Więcej informacji na stronie: www.wyzwaniahr.pl

Drukuj artykuł
Patronem medialnym wydarzenia był portal HRPolska.pl

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.