Kto tworzy twoją firmę? Istota dobierania osób do organizacji

HR, Czytelnia

Czym kierujesz się przy doborze pracowników? Doświadczenie, wykształcenie, oczekiwania finansowe? To najczęstsze odpowiedzi polskich przedsiębiorców. Oczywiście, nie są to odpowiedzi złe. Każda z tych kwestii jest istotna dla firmy. Jednak, gdybyś mógł wybrać kogoś, kto ma mniejsze doświadczenie, ale kieruje się podobnymi wartościami do Twoich, czy nie byłoby lepiej?


Kto właściwie tworzy twoją firmę? 

Każda firma to procesy, ludzie, zaangażowanie i komunikacja. Skupmy się w pierwszej kolejności na ludziach i pytaniu, które zadaliśmy powyżej. Czym kierujesz się przy doborze pracowników? Doświadczenie, wykształcenie, oczekiwania finansowe? To najczęstsze odpowiedzi polskich przedsiębiorców. Oczywiście, nie są to odpowiedzi złe. Każda z tych kwestii jest istotna dla firmy. Jednak, gdybyś mógł wybrać kogoś, kto ma mniejsze doświadczenie, ale kieruje się podobnymi wartościami do Twoich, czy nie byłoby lepiej? Dalej nie jesteś przekonany? Pracownik to osoba, która ma wykonywać swoje obowiązki, a wartości jakie wyznaje Cię nie interesują? Według nas to już błąd. Każdą organizację tworzą ludzie. Jeśli połączysz ludzi o podobnych cechach w kwestii zaangażowania, chęci, inicjatywy i szacunku do drugiego człowieka możesz stworzyć firmę, która będzie działała jak dobrze naoliwiona maszyna. Jeśli pracownicy będą czuli się bezpiecznie, poprzez wyznawane wartości stworzą przyjazną atmosferę ich zaangażowanie wzrośnie i wszyscy będą czuli się „ojcami” tego sukcesu.  Czy przeszło Ci teraz przez myśl, że nie chcesz stracić swojego autorytetu jako szef, a pozwalając pracownikom na tworzenie i wpływ na Twoją firmę możesz sobie zaszkodzić? Poczucie zagrożenia, jakie czuje manager ze strony swoich pracowników jest procesem, który negatywnie wpływa na rozwój firmy. Twoi pracownicy to ludzie, których sam wybrałeś, tworzysz z nimi organizację i nie powinieneś pozwolić sobie na tego typu słabości. Stań się prawdziwym liderem i wskaż liderów wśród współpracowników. Przechodząc do sedna sprawy - wybierz pracowników, z którymi podzielisz wizję tworzenia organizacji, z którymi będziecie się wspierać, wspólnie szanować i z zapałem zarażać świat swoimi produktami lub usługami. 

Zapytasz teraz – jak to zrobić?

Procesy rekrutacji, które znamy z własnego doświadczenia bardzo często pozostawiają wiele do życzenia – zarówno od strony kandydującej jak i rekrutującej. Efektywność w procesie rekrutacji zależy w głównej mierze od przygotowania obu stron. Jeśli wydaje ci się, że tylko kandydat musi być przygotowany, bo to w końcu on marzy, aby dostać tę pracę, to już na samym początku skazujesz ten proces na niepowodzenie. Obu stronom powinno zależeć tak samo. Firmie na znalezieniu osoby, która zwiąże się z nią na długi czas, będzie zmotywowana i zaangażowana. Kandydatowi natomiast zależy na pracy, która będzie go rozwijała, podnosiła kwalifikacje i oczywiście zapewniała bezpieczeństwo i stabilizację. 

Odpowiedni ludzie stanowią wartość dodaną do firmy. To dzięki nim organizacja może się rozwijać, w pełni korzystać ze swoich zasobów oraz realizować wcześniej określoną wizję i misję. Ludzie, którzy dołączają do Twojej firmy powinni być odzwierciedleniem wartości, które wyznaje Twoja organizacja. Jak je ustalić? 

Wartości najlepiej ustalić w większej grupie, wskazując na takie, które są dla Twojego przedsiębiorstwa najważniejsze. Np. dla firmy usługowej kluczową cechą może być profesjonalna obsługa klienta, a dla innej może to być skupienie się na wysokiej jakości produktu. Pamiętaj jednak, żeby nie ustalać wartości, które nie funkcjonują u Ciebie w firmie, są dla niej obce i sztuczne. Jak myślisz, o ile lepszy będzie ten proces, jeśli wyniknie z naturalnych dążeń organizacji, a nie ustaleń Zarządu z działem PR. Upewnij się, że wszyscy już pracujący u Ciebie ludzie podzielają tę wizję. Dzięki temu, będziesz pewien, że idziecie w tym samym kierunku, a Twoi pracownicy będą promować podejście firmy. 

Jeśli wszystko układa się po Twojej myśli, to masz właśnie ustalone fundamenty swojej działalności. Czas na znalezienie pracownika, który je zrozumie, zgodzi się z nimi i co więcej, będzie się z nimi identyfikował. Wróćmy na chwilę do tego, co napisaliśmy we wstępie. Szukając nowej osoby do zespołu spróbuj kierować się wartościami. Oczywiście, merytoryka również jest ważna, ale wyobraź sobie taką sytuację: kandydat ma duże doświadczenie w pracy w biurze obsłudze klienta i zna najnowsze techniki. Nie podziela jednak Twojego zdania, że integracja jest bardzo istotnym elementem życia firmy. Wychodzi z założenia, że po 8 godzinnym dniu pracy, zakłada płaszcz, wsiada do samochodu i zapomina o pracy i współpracownikach. Stara się Ciebie przekonać, że nie ma potrzeby spotkania się z ludźmi z pracy dodatkowo, bo potrafi oddzielić sferę zawodową od prywatnej. Stajesz przed decyzją, czy ten człowiek pasuje do Twojej firmy. Spróbuj odpowiedzieć sobie na pytanie, czy łatwiej będzie Ci realizować wizję i misję z osobą, na której wdrożenie będziesz potrzebował trochę więcej czasu, ale docelowo będzie ona „szyta na miarę” czy z osobą, która będzie owszem, samodzielna już od początku, ale nie będzie wzmacniała wartości, które są dla Ciebie ważne. My od początku zakładaliśmy, że wolimy znaleźć osobę, która pasuje do naszego DNA w 80-90% i wymaga wsparcia w obszarze merytoryki, niż osoby, która jest mocna w danej dziedzinie, ale np. nie ma ochoty angażować się w akcje społeczne, gdzie działalność charytatywna stanowi dla nas jeden z fundamentów. Oczywiste jednak jest, że patrzymy na to przez pryzmat korzyści dla firmy. Mając wybór zdecydujemy się na osobę, która zarówno podziela nasze wartości jak i jest mocna merytorycznie. 

Jak zmodyfikować proces rekrutacji, aby znaleźć „typ idealny”

Dokumenty, które z reguły spływają do działów HR, to „czarne literki na białym papierze”, z których możemy wyczytać tylko tyle, ile napisze kandydat. Często jest to wersja mocno okrojona. Listy motywacyjne, które czasami załączane są do aplikacji wyglądają w sporej części jak przekopiowane z Internetu. Bez rozmowy nie da się ruszyć dalej. Jednak co zrobić, kiedy kandydatów jest prawie dwustu, a my nie jesteśmy w stanie porozmawiać z każdym z nich? To pytanie pojawiło się w naszej firmie już jakiś czas temu. Bazując na naszych dotychczasowych doświadczeniach postanowiliśmy trochę skomplikować nasz proces i dodać etap, gdzie z CV wyłania się człowiek. W formularzu, który stworzyliśmy pytamy kandydatów o ważne dla nich wartości, o ich wizję i misję, o to jakimi są ludźmi – zależy nam na tym, aby napisali o sobie coś od serca, a nie wzorując się na szablonie znalezionym w Internecie. Dzięki informacjom, które zbieramy w trakcie tego etapu zwiększamy prawdopodobieństwo, że docelowo spotkamy się z osobami, które odpowiadają naszym oczekiwaniom. Ale nie tylko formularz pomaga nam w lepszym wyborze – także to, że w procesie rekrutacji partycypuje nie tylko dział HR, ale także lider wraz z osobami z działu, do którego szukamy nowego pracownika. W dni próbne zaangażowanych jest jeszcze więcej osób – i głos każdej z nich się liczy, wszyscy jesteśmy częścią procesu decyzyjnego przy wyborze nowej osoby.

...

W naszym przypadku modyfikacja procesu rekrutacyjnego przyniosła oczekiwane efekty. Chętnie podpowiadamy innym osobom i firmom rozwiązania, które po dostosowaniu do ich potrzeb mogą również wnieść znaczące zmiany. Prowadząc szkolenia dla innych firm, dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem, ponieważ zależy nam, aby coraz więcej ludzi zauważyło nowe możliwości. Czasem zmieniając niewiele, możesz zmienić wszystko. Pamiętaj również, że to ludzie tworzą Twoją firmę, więc podejmując kroki w stronę wspólnego zrozumienia i budowania dajesz sobie i swojej organizacji szansę na rozwój. 

Drukuj artykuł
Agnieszka Stefańska

Lider działu HR w turkusowo zarządzanej firmie Marco sp. z o.o.

Kiedy w 2014 roku trafiła do Marco jej droga skierowała się w stronę budowania działu HR, którego obszar działania stara się rozwijać wraz ze swoim zespołem po dziś dzień. Obecnie w procesie zarządzania kapitałem ludzkim rozwija rekrutację, wdrożenie nowych pracowników, szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne oraz wspiera liderów w procesie budowania zespołu. Absolwentka socjologii i filologii rosyjskiej na Uniwersytecie Śląskim.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.