Nowość wydawnicza: pierwsza w Polsce książka Ewy Stelmasiak o kulturze dobrostanu - „Lider dobrostanu. Jak tworzyć wspierającą kulturę pracy w hybrydowym świecie”.
Wellness kojarzy Ci się ze spotkaniem integracyjnym w SPA lub happiness managerem?
Nic bardziej mylnego! Wellness, strategia well-being i kultura dobrostanu to obszary zarządzania, które mają wymierny wpływ na wynik finansowy i kondycję kapitału ludzkiego firm.
Zarządzanie dobrostanem przekłada się nie tylko na obniżenie kosztów zdrowotnych w organizacji. Sprawia, że Pracownicy chętniej ze sobą współpracują, są bardziej zaangażowani i dają z siebie więcej, niż się od nich oczekuje. Poprawia to konkurencyjność firmy. Dobrostan ma też przełożenie na rezyliencję Pracowników, czyli ich odporność na stres i zdolność do konstruktywnego reagowania na złożone sytuacje zmiennego świata, co jest aktualnie kluczem do sukcesu organizacji. Ma udowodniony naukowo wpływ na retencję pracowników, bo dbanie o niego po prostu zapobiega odejściom. Rola dobrostanu w pandemii stała się jeszcze bardziej kluczowa.
Wellness, well-being i kultura dobrostanu nie są zatem jedynie modnym dodatkiem
do zarządzania, ale ważnym komponentem społecznej odpowiedzialności, bez którego funkcjonowanie firmy we współczesnym świecie z pewnością nie będzie optymalne.
Ewa Stelmasiak jest pionierką wellness w Polsce. Szkoliła się u czołowych amerykańskich twórców ruchu wellness, z którymi współpracuje do dzisiaj. Jej książka „Lider dobrostanu. Jak tworzyć wspierającą kulturę pracy w hybrydowym świecie” to pierwsza pozycja na rynku polskim zawierająca wiedzę oraz doświadczenia praktyków biznesu, a także analizująca zjawiska związane z well-beingiem, wellness oraz dobrostanem. Publikacja jest przeznaczona w szczególności dla liderów w organizacji, którzy mają realny wpływ na budowanie dobrostanu, choć będzie również inspiracją dla wszystkich osób, które dbając o zaangażowanie, motywację, zdrowie i satysfakcję Pracowników, pragną też zadbać po prostu o siebie.
Książka dostarcza nie tylko wiedzy, dobrych praktyk oraz inspiracji, ale również udowadnia, że świadome dbanie o firmowy well-being to klucz do sukcesu Pracowników, ich liderów i całej firmy. Pisząc tę książkę, Ewa Stelmasiak sięgnęła do swojego wieloletniego doświadczenia w obszarze wellness w medycynie i well-being w biznesie, ale też przeprowadziła liczne wywiady z menedżerami, naukowcami, praktykami biznesu, kadrą zarządzającą oraz pracownikami z różnych krajów.
Jak stać się lepszym liderem?
Autorka omawia pięć podejść do zarządzania dobrostanem w organizacji oraz wyjaśnia, od czego należy zacząć. Stawia pytania, które powinniśmy sobie zadać, jeśli zależy nam na dobrostanie własnym, rozwoju naszych organizacji i zrównoważonym rozwoju świata.
Jak pisze Ewa Stelmasiak: „Odpowiedzi to drogowskazy na drodze do wellness”. Według autorki każdy jest liderem dobrostanu własnego, ale też swoich pracowników i bliskich,
a dbałość o dobrostan należy traktować jako grę zespołową. W dobie pandemii oraz w hybrydowym życiu łączącym obecność online i offline, niezwykle ważne jest, by pamiętać o wspólnotowym aspekcie tej idei.
Kluczową myślą książki jest przekonanie, że organizacje odnoszące sukces to te, których liderzy potrafią zadbać o dobrostan pracowników. W najnowszym raporcie Aon Global Well-being Survey stwierdzono, że kultura dobrostanu nie jest „inicjatywą”, ale trwałą zmianą w sposobie pracy. W związku z tym wspieranie liderów w rozwijaniu well-beingowych kompetencji pozwala wypracować nową kulturę pracy bazującą na wartościach dobrostanowych.
Dlatego jedną z kluczowych umiejętności liderskich powinno być współtworzenie nowych norm kulturowych wspierających dobrostan, zaś Lider dobrostanu dostarcza unikalnego know-how i narzędzi, które pomogą im to osiągnąć.
Dobrostan to coś więcej niż well-being pracowników.
Prawdziwy postęp zaczyna się od tego, czego nie może dać sama wiedza ekonomiczna, czyli od mądrości mówiącej nam, co znaczy żyć dobrze – Rutger Bregman
Tą myślą swoją książkę rozpoczęła Ewa Stelmasiak zauważając, że dobrostan nie odnosi się jedynie do kultury organizacji, ale również do Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Dobrostan w ujęciu Ewy Stelmasiak rozumiany jest holistycznie, zarówno w odniesieniu do człowieka, jak i jego otoczenia.
Kluczowe idee zawarte w książce
- Wellness = well-being + well-doing
Wellness to idea oznaczająca pozytywne podejście do zdrowia rozumianego nie jako brak choroby, ale ciągły proces rozwoju prowadzący do coraz lepszego życia. W ujęciu Ewy Stelmasiak na wellness składa się nie tylko dobre samopoczucie (well-being), ale także i czynienie dobra (well-doing). Na dobrostan składają się też aspekty afektywne (dobry nastrój, pozytywne emocje) oraz kognitywne (całościowa ocena swojego życia jako satysfakcjonującego, poczucie sensu).
- Dbanie o siebie jako kompetencja i postawa altruistyczna
Dbanie o siebie to aktywne działanie na rzecz zwiększania osobistego dobrostanu. To proces świadomego wyboru priorytetów, na które poświęcimy swój czas i energię. To również uświadomienie sobie własnych mocnych stron, czyli tego, co stanowi nasze życiowe oparcie. To jednocześnie postawa altruistyczna, bo dzięki niej stajemy się lepszymi liderami, współpracownikami, partnerami, po prostu lepszymi ludźmi.
- Każdy jest liderem dobrostanu
Rola lidera dobrostanu nie ogranicza się do bycia szefem. Liderem dobrostanu może być każda osoba w swoim zespole i rodzinie. Pełnimy tę rolę, gdy wychodzimy z inicjatywą, by wspólnie wyjść na spacer czy też okazujemy drugiej osobie troskę w obliczu kryzysu psychicznego, ufając, że gdy my będziemy w potrzebie z obniżonym nastrojem czy poziomem energii – ktoś również zadba o nas. W tym sensie dążenie do bycia liderem dobrostanu przypomina raczej sztafetę niż sprint. Szczególnie w dobie pandemii – gdy nasz dobrostan podlega fluktuacjom w obliczu bieżących wyzwań – widać potrzebę, by ludzie świadomie podejmowali rolę liderów dobrostanu wobec swoich współpracowników i bliskich.
- Dobrostan jako gra zespołowa
Nikt nie jest samotną wyspą, a jakościowe relacje pozwalają nam utrzymywać wysoki poziom zdrowia i dobrostanu oraz skutecznie wzajemnie się wspierać. Służą temu wsparcie jeden na jeden, grupowe i społeczności. Autorka poleca szczególnie peer-to-peer mentoring na rzecz zdrowia i dobrostanu oraz coaching wellness. Właśnie dlatego, że stanowimy system naczyń połączonych dobrostan można porównać do gry zespołowej.
- Hybrydowy dobrostan
Hybrydowy dobrostan to proces dokonywania świadomych wyborów na rzecz zwiększania swojej efektywności w hybrydowym świecie, w którym w sposób ciągły przełączamy uwagę pomiędzy rzeczywistością realną a wirtualną.
- Kultura dobrostanu
Kultura dobrostanu to takie środowisko pracy, w którym łatwo dokonywać zdrowych wyborów wspierających dobre życie. Definiuje się ją jako sieć oddziaływań społecznych, kształtujących postawy i zachowania jednostek. Na modelu kultury dobrostanu składa się sześć kluczowych elementów: wartości, postawa i kompetencje liderów, obowiązujące normy kulturowe, klimat społeczny pracy, wzajemne wsparcie, oraz punkty styku. Normy kulturowe to wzorce postępowania, o których mówi się: „tak to u nas działa i zawsze tak robiliśmy” lub „u nas tak po prostu jest”. Jeśli są pozytywne mogą być wspierające dla zdrowia i dobrostanu, zaś oddziaływanie negatywnych norm osłabia zdrowie i dobrostan pracowników.
- Przywództwo wspierające dobrostan
Przywództwo wspierające dobrostan to zdolność lidera do prowadzenia zespołu i osiągania z nim ambitnych wyników z poszanowaniem dobrostanu jego członków. Jest to zarówno postawa, jak i zestaw praktyk menedżerskich, a w swojej najwyższej formie uwzględnia wywieranie pozytywnego wpływu na pracowników oraz wspólne z pracownikami wywieranie pozytywnego wpływu na planetę.
- Pięć podejść do dobrostanu w organizacjach
Autorka przedstawia pięć podejść do dobrostanu w organizacji. Są to: bezpieczeństwo zatrudnienia i socjalne, zarządzanie ryzykiem zdrowotnym, dobrostan jako benefit pracowniczy, dobrostan jako kultura pracy oraz jako pozytywny wpływ.
- Dobrostan jako obszar zarządzania
Wbrew powszechnym skojarzeniom z jogą czy medytacją, dobrostan pracowników zespołów i organizacji to obszar zarządzania z konkretnymi celami, narzędziami i metodami pomiaru, które mają wzmacniać efektywność biznesową organizacji mierzoną wskaźnikami ROI (zwrot z inwestycji) i VOI (wartość z inwestycji). W dobie rosnącej popularności metod agile, warto jest praktykować zwinne zarządzanie dobrostanem, w którym w sposób ciągły i powtarzalny sprawdza się, mierzy i sukcesywnie adaptuje kurs działania w kontekście pozyskiwanych informacji.
- Well-being 4.0 w zarządzaniu
Well-being 4.0 w zarządzaniu oznacza pojawienie się nowych trendów, takich jak: człowiek w centrum, dopasowanie do potrzeb i personalizacja, sens pracy i wspólna wizja, współtworzenie nowych norm kulturowych, przywództwo wspierające dobrostan, zwinność, skracanie czasu od sygnału do reakcji i myślenie ekosystemem.
***
O Autorce
Ewa Stelmasiak jest ekspertką specjalizującą się w zagadnieniach dobrostanu osobistego i organizacyjnego, zajmującą m.in. tworzeniem strategii i kultury dobrostanu oraz przywództwem wspierającym dobrostan. Od 2012 roku prowadzi firmę doradczo-szkoleniową The Welness Institute by Ewa Stelmasiak. Jest również trenerką zarządów i liderów, która szkoliła się u czołowych amerykańskich twórców ruchu wellness, z którymi współpracuje do dzisiaj. Certyfikaty zdobywała w USA jako menedżer programów wellness dla firm oraz coach wellness. Wraz z amerykańskimi partnerami współtworzyła międzynarodowy projekt HealthyCultureNow. Zasiada w radzie doradczej International Association for Worksite Health Promotion (IAWHP). Jest cenioną prelegentką zapraszaną na polskie i światowe konferencje branżowe.
Tutaj możesz zakupić książkę https://www.ican.pl/sklep/lider-dobrostanu-jak-tworzyc-wspierajaca-kulture-pracy-w-hybrydowym-swiecie.html