Brené Brown to autorka bestsellerów, której wystąpienie na konferencji TED obejrzało ponad 35 mln ludzi, która od ponad dwudziestu lat bada emocje i doświadczenia. Wyodrębniła cztery kompetencje autentycznego lidera, które pozwalają zbudować środowisko pracy sprzyjające poczuciu przynależności i twórczej swobody wśród pracowników. Bo jak udowadnia Brené Brown, każdy może stać się lepszym przywódcą, o ile nauczy się właściwie korzystać ze swoich zasobów empatii, zdolności do budowania więzi czy odwagi.
Brené Brown, autorka pięciu bestsellerów „New York Timesa”, od ponad dwudziestu lat bada emocje i doświadczenia nadające sens naszemu życiu, a przez ostatnich siedem lat poświęciła wiele czasu na pracę z wpływowymi liderami i zespołami z całego świata. Na tej podstawie stwierdziła, że liderzy najróżniejszych organizacji – począwszy od małych start-upów, przez rodzinne firmy, organizacje non-profit i organizacje społeczne, a na firmach z listy Fortune 50 skończywszy – zadają sobie to samo pytanie: Co robić, aby kształtować odważniejszych, śmielszych liderów i jak zaszczepić w kulturze organizacji odwagę?
W nowej książce pt. Odwaga w przywództwie Brown w typowy dla siebie i uwielbiany przez czytelników konkretny sposób udziela odpowiedzi na to pytanie, powołując się na wyniki swoich badań, a przy okazji przywołując anegdoty i przykłady. Pisze tak: „Do najważniejszych moich wniosków badawczych zalicza się ten, że na odważne przywództwo składają się cztery kompetencje autentycznego lidera, których można się nauczyć, które mają konkretne przejawy w praktyce i które można mierzyć. Aby jednak się pewnych rzeczy nauczyć, a innych oduczyć, potrzeba śmielszej pracy, trudnych rozmów i wielkoduszności. Czy to jest proste? Nie! Ponieważ nie zawsze odruchowo przedkładamy odwagę nad wygodę. Czy jednak warto się wysilać? Zdecydowanie tak! Chcemy się przecież wykazywać odwagą w życiu i w pracy. Po to tu jesteśmy”.
Wiarygodność w działaniu. Uwalnianie potencjału. Trudne rozmowy. Budowanie zaufania
W przywództwie nie chodzi o tytuły, status czy władzę.Lider to ktoś, kto bierze na siebie odpowiedzialność za poszukiwanie potencjału w pomysłach i innych ludziach, a potem z odwagą ten potencjał rozwija. Odważny lider nie udaje, że zna odpowiedź na każde pytanie, tylko niezmiennie wykazuje się ciekawością i stara się zadawać właściwe pytania. Odważny lider wie, że władza nie jest skończonym zasobem, który należy w jak największym stopniu zachowywać dla siebie. Wie, że władzy można mieć więcej, jeśli się nią dzieli z innymi. Odważny lider nie unika trudnych rozmów ani trudnych sytuacji, a kiedy trzeba, potrafi się wykazać wrażliwością.
W jaki sposób możemy realizować koncepcję odważnego przywództwa?
Gdy jednak kulturę definiują niepewność, strach i poczucie wiecznego niedoboru, realizacja koncepcji odważnego przywództwa musi się opierać na cechach głęboko i typowo ludzkich. Liderzy najróżniejszych organizacji mogą stać się lepszymi przywódcami, o ile nauczą się właściwie korzystać ze swoich zasobów empatii, zdolności do budowania więzi czy odwagi. Ta książka daje praktyczne narzędzia, które pozwolą im uniknąć marnowania czasu na próby nieefektywnego i nieproduktywnego zarządzania zachowaniem własnym i innych.
Wybrane opinie o książce:
W świecie, w którym technologia przejmuje nasze oczy, uszy, ręce i umysł, Brené Brown przypomina nam, jak nie stracić serca. Świat potrzebuje odważnych liderów, którzy nie będą się bali korzystać z empatii, wrażliwości i autentyczności.
Joanna Chmura, certyfikowany facylitator Brave Leaders Inc.
W książce Odwaga w przywództwieBrené podsumowuje wyniki dwudziestu lat badań w postaci wnikliwych obserwacji dotyczących praktyki odważnego przywództwa. Ta książka to poradnik dla każdego, kto pragnie odważnie przewodzić, śmiało żyć i w sposób świadomy wskazywać drogę innym.
Sheryl Sandberg, dyrektor operacyjna Facebooka, założycielka LeanIn.Org oraz OptionB.Org
Brené była kiedyś gościem studia Pixar. Rozmawiała z naszymi ludźmi od filmów, którzy słuchali jej uważnie, ponieważ najlepsze filmy to te, które powstają pod wpływem wrażliwości, gdy się przezwycięża przeszkody i mierzy z trudnościami, gdy się pada na twarz. Łatwo jest siedzieć i opowiadać o wartościach, na których powinna się opierać kultura stanowiąca źródło poczucia bezpieczeństwa i sensu – bardzo trudno natomiast coś takiego w praktyce stworzyć. Trzeba się wykazywać ciągłą uwagą. Trzeba tworzyć środowisko, w którym ludzie czują się bezpieczni, mogą się wykazywać odwagą i pozwalają sobie na wrażliwość. Wymaga to sporych umiejętności, ale te umiejętności każdy może posiąść. Ta książka to dobry punkt wyjścia.
Ed Catmull, prezes Pixar oraz Walt Disney Animation Studios, współautor książki Kreatywność S.A.
Premiera 4 października 2019 r.