Personal Branding – sztuka kreowania wizerunku w HR

HR, Narzędzia

Umiejętność zainteresowania swoją osobą w sposób merytoryczny i ciekawy należy do zdolności cenionych już od najdawniejszych czasów. To również aspekt, który nie traci na ważności, niezależnie od etapu naszej zawodowej kariery. Internet pozwala nam zbudować swój wizerunek przed nieograniczoną publicznością. Jak wykorzystać tę szansę do pozyskania ciekawych kontaktów HR? Jak zwrócić uwagę potencjalnego pracodawcy bądź klienta? Jak pokazać siebie w sposób profesjonalny, nie tracąc przy tym osobowości?

W chwili obecnej Internet stał się stylem życia. Sięgamy do niego praktycznie w każdej sytuacji. Dzięki niemu docierają do nas zarówno nowo poznane osoby, jak i osoby które my sami chcielibyśmy zainteresować. Trudno tutaj więc przekonywać o słuszności realizowania działań z zakresu personal brandingu. Obecność w sieci stanowi ważny element życia towarzyskiego, ale i zawodowego. Warto więc wykorzystać możliwości, jakie dają nam poszczególne kanały internetowe.

Jak Cię widzą..

Niezależnie od tego, czy zakładasz konto w portalu specjalistycznym, np. hr polska lub bardziej rozrywkowym typu Facebook, Google Plus, pamiętaj o właściwym zdjęciu profilowym. Jeżeli zależy ci by odpowiednio wypaść w oczach klientów, kontrahentów, czy też innych, ważnych osób, fotografia powinna być dokładnie dopasowana do twojego profilu zawodowego. Szczególną uwagę należy zwrócić na strój i uczesanie, a także neutralne tło. Unikaj zdjęć o charakterze rozrywkowym, a także z elementami luźnego stroju oraz towarzystwem innych osób. Tego typu fotografie warto pozostawić w swojej prywatnej galerii, która będzie objęta odpowiednimi ustawieniami prywatności.

Zadbaj o słowo

Jednym z najważniejszych elementów kreowania wizerunku osobistego jest umiejętność właściwego wysławiania. W chwili obecnej kanały internetowe zachęcają do luźnej rozmowy. Zadbaj jednak, aby nawet w swobodnej dyskusji czy też komentarzach twoja wypowiedź była spójna. Dobieraj odpowiednio słowa, unikaj „wyrażeń potocznych” oraz wszelkiego rodzaju wulgaryzmów. Przemyśl dobrze swoje wypowiedzi. Nie wszystkie wpisy warte są publikacji czy też komentowania. Mając na uwadze fakt, iż twój profil mają przeglądać nie tylko najbliżsi znajomi, pamiętaj o merytorycznych postach.

Ustawienia prywatności

Większość kanałów social media umożliwia nam odpowiednią konfigurację profilu tak, aby najbardziej osobiste wpisy pozostały widoczne tylko i wyłącznie dla rodziny i najbliższych znajomych. Warto z takiej opcji skorzystać. Zarówno w przypadku portalu Facebook, jak i Google Plus mamy naprawdę szerokie spectrum możliwości. Na Facebooku post możemy ustawić tak, aby był widoczny tylko dla nas bądź dla bliższych i dalszych znajomych. Istnieje także opcja wykluczenia widoczności postów dla konkretnych osób. Natomiast Google Plus umożliwia nam udostępnianie postów w wybranych kręgach tj. rodzina, znajomi, dalsi znajomi, czy np. współpracownicy. Na LinkedIn samodzielnie włączymy bądź wyłączymy powiadomienia o aktywności, ustawimy poziom widoczności naszych informacji dla innych użytkowników, ograniczymy widoczność naszej listy kontaktów. Możemy również zablokować wybrane osoby. Natomiast na Goldenline ukryjemy naszą przynależność do wybranych grup. Umiejętność  stosownego wykorzystania ustawień prywatności z pewnością pozwoli ci w jak najlepszy sposób  zaprezentować swoją osobę w Internecie tak, by wybrane informacje o tobie trafiły do odpowiednich osób.

Ważna merytoryka

Praca jest Twoją pasją? Naprawdę znasz się na tym co robisz? Wzorujesz się na najlepszych specjalistach w branży HR? Pokaż to na swoich profilach w mediach społecznościowych. Inspiruj ciekawymi wpisami. Podrzucaj informacje o trendach. Bądź aktywny w grupach dyskusyjnych, Przede wszystkim bądź jednak autentyczny w tym co robisz. Nadmierna ilość wpisów nie sprawi, że staniesz się postrzegany jako profesjonalista. Pamiętaj  że wszystkie działania powinny być wyważone. Jeżeli zaprezentujesz się jako osoba żyjąca tylko i wyłącznie pracą zawodową to również nie będzie mile widziane.

Pokaż osobowość

Niezwykle ważnym aspektem personal brandingu jest pokazanie własnej osobowości. Zaprezentuj się nie tylko jako specjalista w dziedzinie, którą zajmujesz się zawodowo, ale i pokaż swoje pasje, zainteresowania. Uprawiasz aktywnie sport? Udzielasz się kulturalnie? Uchyl rąbka prywatności i podziel się wybranymi elementami z szerszym gronem znajomych. Dyskutowanie w sieci na ciekawe tematy, związane nie tylko z karierą, stanowi doskonałe dopełnienie naszego profilu. Trafne wykorzystanie takich działań zależy głównie od umiejętności wyboru. Pamiętaj by dzielić się tym co naprawdę interesujące!

Jesteś specjalistą?

Chcesz zaprezentować swoją osobę jako specjalistę HR? Wskazać konkretne umiejętności? Nawiązać kontakty biznesowe? Nie ma lepszego miejsca niż portal branżowy hr polska! Pamiętaj jednak, że podobne miejsca nie służą wyłącznie skompletowaniu wirtualnego CV. Kanał ten jest przede wszystkim ukierunkowany na integrację środowisk biznesowych. Warto więc nie tylko zaprezentować swoje osiągnięcia zawodowe w wizytówce, ale i systematycznie powiększać grono znajomych, a także udzielać się w grupach dyskusyjnych. Działania te należy jednak realizować w sposób taktowny. Oznacza to, że nie zapraszamy do znajomych osób, z którymi nie mieliśmy osobistej styczności, a także nie przyjmujemy osób dla nas obcych. Jednocześnie dbamy o merytorykę naszych wypowiedzi. A w profilu pokazujemy najlepsze i najciekawsze osiągnięcia. 

Bądź widoczny w Google

Nie jest tajemnicą, że rekruterzy, potencjalni partnerzy, klienci poszukują informacji o tobie w wyszukiwarce Google. Warto więc sprawdzać w jaki sposób jesteś tutaj widoczny. Jakie informacje i odpowiedzi na jakie zapytania wyświetlają się w pierwszej kolejności. Pewną część tych wyników możesz uporządkować samodzielnie, uzupełniając swoje profile w mediach społecznościowych w odpowiedni sposób np. stosując wybrane słowa kluczowe związane ze swoją działalnością zawodową.

...

Skuteczny personal branding opiera się przede wszystkim na umiejętności kontrolowania własnych działań w środowisku internetowym. To także systematyczna praca. Pamiętajmy, że zdecydowanie większym zaufaniem cieszą się profile uzupełniane na bieżąco oraz nasza stała obecność w dyskusji, która odbywa się każdego dnia. Aby czerpać korzyści z personal brandingu warto podejść do tego tematu z zaangażowaniem.
Kreowanie własnego wizerunku nie jest rzeczą trudną, pod warunkiem że założymy sobie właściwy cel, a także konsekwentnie będziemy przestrzegać podstawowych zasad Public Relations.

Drukuj artykuł
Grzegorz Skiera

Ekspert HR Polska ds. marketingu internetowego

Założyciel firmy Silence! realizującej szeroko zakrojone kampanie reklamowe w Internecie. Działaniami z zakresu e-marketingu zajmuje się już od 2004 roku. Posiada na swoim koncie wiele sukcesów w obszarze praktycznych realizacji projektów wizerunkowych, w tym w branży HR.
Jest autorem wielu cieszących się uznaniem artykułów traktujących o nowoczesnych formach reklamy w sieci, publikowanych w portalach tj. Bankier, Marketer Plus, Sprawny Marketing. Bierze czynny udział w konferencjach branżowych tj. Silesia SEM czy Akademia Dla Przedsiębiorczych. Prowadzi zajęcia w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej oraz dla Górnośląskiej Agencji Rozwoju Regionalnego w Katowicach.

Dagmara Szkudlarek - Nowatkowska

Silence!, Chorzów

Specjalista ds. PR oraz marketingu społecznościowego.
Już od 2007 roku realizuje projekty z zakresu szeroko pojętej kreacji reklamowej, obejmujące działania tj. media relations,  branding, copywriting, event marketing.
Obecnie w  firmie Silence! zajmuje się działaniami z zakresu promocji osób i marek w kanałach internetowych oraz mediach tradycyjnych. Od 2012 roku pilotuje projekt społeczny Pstrykam Śląskie. Jest autorką szeregu artykułów biznesowych  publikowanych m.in. w portalach  Bankier, Marketer Plus, Social Press.  Swoją wiedzą dzieli się także jako trener, działając w ramach realizowanego przez GARR projektu: „FaceIT – kompleksowy program warsztatów i doradztwa z e-marketingu".

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.