Ankiety pracownicze – pytania, błędy, dobre praktyki

HR, Narzędzia

Plan artykułu:

  1. Do czego stosujemy ankiety pracownicze?
  2. Jak formułować pytania w ankietach?
  3. Jakich błędów unikać przy ankietowaniu?
  4. Jak skutecznie wdrożyć ankiety pracownicze w firmie?

Do czego stosujemy ankiety pracownicze?

Ankiety pracownicze to popularne rozwiązanie stosowane przez działy HR i managerów, umożliwiające uzyskanie odpowiedzi na pytania, które trudno pracownikowi zadać wprost. Tak jak pyta się o opinie klientów i konsumentów, tak samo można poznać nastawienie i nastrój każdego pracownika. Poznanie zadowolenia i zaangażowania członków zespołu umożliwia skuteczniejsze zarządzanie nim na każdym etapie zatrudnienia – zaczynając od badania zadowolenia z przebiegu procesu rekrutacji, przez badanie satysfakcji i lojalności w trakcie na danym stanowisku, aż po ocenę procesu zakończenia współpracy.

Jak formułować pytania w ankietach?

Forma pytania w ankiecie powinna być odpowiednio dobrana do celu, który chcemy osiągnąć poprzez ankietowanie. Jak ją wytypować?

  1. Pierwszym krokiem będzie zdefiniowanie problemu, który chcemy lepiej poznać poprzez ankietę.
  2. Drugi krok to wybór kształtu ankiety. Może być to:
    • ankieta satysfakcji pracownika – eNPS;
    • ankieta oceny pracownika, np. ocena 90°, ocena 180° itp.;
    • test wiedzy o danym procesie lub dotyczący oferty firmy;
    • quiz, czyli test wiedzy w przyjaznej i niestresującej formie;
    • głosowanie online.
  3. Kolejny krok to określenie, czy pytania mają mieć formę zamkniętą – wybór z listy, czy otwartą. W tym drugim przypadku ankieta powinna być anonimowa, by gwarantować szczere odpowiedzi.

Pytania w ankiecie powinny być budowane w formie krótkich zdań, z użyciem strony czynnej i zwrotów bezpośrednich do odbiorcy. W przypadku pojawienia się specjalistycznego słownictwa, wskazane jest umieszczenie słowniczka z objaśnieniem.

Ankiety nie mogą być zbyt długie i czasochłonne – nie chcesz, by pracownicy zamiast wydajenie pracować, ślęczeli nad wypełnianiem kolejnych stron ankiety. Lepiej stworzyć krótsze formy, ale korzystać z nich częściej.

Jakich błędów unikać przy ankietowaniu?

Zadawanie odpowiednich pytań to sztuka, która rządzi się swoimi prawami. Ich nieznajomość szkodzie procesowi ankietowania. Najpopularniejsze błędy to:

  • nieodpowiednia kolejność pytań: zbyt duża ilość trudnych pytań, pytania sugerujące odpowiedzi na następne pytania;
  • niepotrzebne pytania, nie mające związku z badanym problemem;
  • brak pytań filtrujących lub źle zadane pytania filtrujące;
  • zbyt szeroki zakres pytania;
  • zbyt potoczny lub zbyt specjalistyczny język;
  • pytania sugerujące odpowiedź;
  • zbyt emocjonalny język;
  • zbyt bezpośrednio sformułowane pytania na drażliwe tematy;
  • brak możliwości udzielenia odpowiedzi otwartej;
  • brak anonimizacji, który grozi udzielaniem nieszczerych odpowiedzi;
  • błędnie wytypowane grono ankietowanych – zbyt wąska lub zbyt szeroka grupa.

Unikanie tych błędów umożliwia otrzymanie wiarygodnych wyników, które posłużą do dalszych analiz.

Jak skutecznie wdrożyć ankiety pracownicze w firmie?

Pracownicy, w przeciwieństwie do klientów, mają wgląd do wnętrza firmy. Weryfikowanie ich nastawienia i nastrojów panujących w zespole to wskaźnik tego, co naprawdę dzieje się w firmie.

Ankiety pozwalają zdiagnozować obszary wymagające działań naprawczych. Można je przeprowadzać na różnych etapach zatrudnienia, zaczynając już od badań Candidate Experience, przez ankiety eNPS, a kończąc na ankietach Exit Interview.

Ankiety można stworzyć samodzielnie lub skorzystać z gotowych szablonów. Jednak najbardziej optymalnym rozwiązaniem będzie wdrożenie oprogramowania, które jednocześnie pozwala tworzyć ankiety pracownicze, gromadzić, sortować i analizować pod różnym kątem.

Przykładowe rozwiązanie tego typu oferuje firma PeopleForce, która w 2022 roku pojawiła się na rynku HR Europy Środkowo-Wschodniej. Ich moduł PeoplePulse pozwala sprawnie i ankietować pracowników, dzięki zastosowanym automatyzacjom procesu tworzenia i wysyłki.

Niezależnie od tego, czy będziesz ankietować używając metod tradycyjnych, czy skorzystasz ze specjalistycznego oprogramowania, pamiętaj – ankiety pracownicze mają kluczowe znaczenie dla efektywnej pracy zespołu.

Jeśli więc zauważysz niepokojące sygnały (np.: utrudniony przepływ informacji w firmie, brak zaangażowania pracowników, zbyt długi proces podejmowania decyzji), zadaj kilka pytań kontrolnych w formie ankiety, aby szybko znaleźć rozwiązanie problemu.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.