Plan artykułu:
- Do czego stosujemy ankiety pracownicze?
- Jak formułować pytania w ankietach?
- Jakich błędów unikać przy ankietowaniu?
- Jak skutecznie wdrożyć ankiety pracownicze w firmie?
Do czego stosujemy ankiety pracownicze?
Ankiety pracownicze to popularne rozwiązanie stosowane przez działy HR i managerów, umożliwiające uzyskanie odpowiedzi na pytania, które trudno pracownikowi zadać wprost. Tak jak pyta się o opinie klientów i konsumentów, tak samo można poznać nastawienie i nastrój każdego pracownika. Poznanie zadowolenia i zaangażowania członków zespołu umożliwia skuteczniejsze zarządzanie nim na każdym etapie zatrudnienia – zaczynając od badania zadowolenia z przebiegu procesu rekrutacji, przez badanie satysfakcji i lojalności w trakcie na danym stanowisku, aż po ocenę procesu zakończenia współpracy.
Jak formułować pytania w ankietach?
Forma pytania w ankiecie powinna być odpowiednio dobrana do celu, który chcemy osiągnąć poprzez ankietowanie. Jak ją wytypować?
- Pierwszym krokiem będzie zdefiniowanie problemu, który chcemy lepiej poznać poprzez ankietę.
- Drugi krok to wybór kształtu ankiety. Może być to:
- ankieta satysfakcji pracownika – eNPS;
- ankieta oceny pracownika, np. ocena 90°, ocena 180° itp.;
- test wiedzy o danym procesie lub dotyczący oferty firmy;
- quiz, czyli test wiedzy w przyjaznej i niestresującej formie;
- głosowanie online.
- Kolejny krok to określenie, czy pytania mają mieć formę zamkniętą – wybór z listy, czy otwartą. W tym drugim przypadku ankieta powinna być anonimowa, by gwarantować szczere odpowiedzi.
Pytania w ankiecie powinny być budowane w formie krótkich zdań, z użyciem strony czynnej i zwrotów bezpośrednich do odbiorcy. W przypadku pojawienia się specjalistycznego słownictwa, wskazane jest umieszczenie słowniczka z objaśnieniem.
Ankiety nie mogą być zbyt długie i czasochłonne – nie chcesz, by pracownicy zamiast wydajenie pracować, ślęczeli nad wypełnianiem kolejnych stron ankiety. Lepiej stworzyć krótsze formy, ale korzystać z nich częściej.
Jakich błędów unikać przy ankietowaniu?
Zadawanie odpowiednich pytań to sztuka, która rządzi się swoimi prawami. Ich nieznajomość szkodzie procesowi ankietowania. Najpopularniejsze błędy to:
- nieodpowiednia kolejność pytań: zbyt duża ilość trudnych pytań, pytania sugerujące odpowiedzi na następne pytania;
- niepotrzebne pytania, nie mające związku z badanym problemem;
- brak pytań filtrujących lub źle zadane pytania filtrujące;
- zbyt szeroki zakres pytania;
- zbyt potoczny lub zbyt specjalistyczny język;
- pytania sugerujące odpowiedź;
- zbyt emocjonalny język;
- zbyt bezpośrednio sformułowane pytania na drażliwe tematy;
- brak możliwości udzielenia odpowiedzi otwartej;
- brak anonimizacji, który grozi udzielaniem nieszczerych odpowiedzi;
- błędnie wytypowane grono ankietowanych – zbyt wąska lub zbyt szeroka grupa.
Unikanie tych błędów umożliwia otrzymanie wiarygodnych wyników, które posłużą do dalszych analiz.
Jak skutecznie wdrożyć ankiety pracownicze w firmie?
Pracownicy, w przeciwieństwie do klientów, mają wgląd do wnętrza firmy. Weryfikowanie ich nastawienia i nastrojów panujących w zespole to wskaźnik tego, co naprawdę dzieje się w firmie.
Ankiety pozwalają zdiagnozować obszary wymagające działań naprawczych. Można je przeprowadzać na różnych etapach zatrudnienia, zaczynając już od badań Candidate Experience, przez ankiety eNPS, a kończąc na ankietach Exit Interview.
Ankiety można stworzyć samodzielnie lub skorzystać z gotowych szablonów. Jednak najbardziej optymalnym rozwiązaniem będzie wdrożenie oprogramowania, które jednocześnie pozwala tworzyć ankiety pracownicze, gromadzić, sortować i analizować pod różnym kątem.
Przykładowe rozwiązanie tego typu oferuje firma PeopleForce, która w 2022 roku pojawiła się na rynku HR Europy Środkowo-Wschodniej. Ich moduł PeoplePulse pozwala sprawnie i ankietować pracowników, dzięki zastosowanym automatyzacjom procesu tworzenia i wysyłki.
Niezależnie od tego, czy będziesz ankietować używając metod tradycyjnych, czy skorzystasz ze specjalistycznego oprogramowania, pamiętaj – ankiety pracownicze mają kluczowe znaczenie dla efektywnej pracy zespołu.
Jeśli więc zauważysz niepokojące sygnały (np.: utrudniony przepływ informacji w firmie, brak zaangażowania pracowników, zbyt długi proces podejmowania decyzji), zadaj kilka pytań kontrolnych w formie ankiety, aby szybko znaleźć rozwiązanie problemu.