W Grupie DANONE, której częścią jest Żywiec Zdrój, wierzymy, że nasz sukces opiera się na ludziach. Stojące przed nami wyzwania rynkowe i pozycja lidera w kategorii wody wymagają osobistego zaangażowania każdego z pracowników w sukces organizacji.
Cel: rozwój kompetencji miękkich
Dział Operacji to siła doświadczenia, osobistej pasji i zaangażowania pracowników, szczególnie osób zarządzających zespołem na pierwszej linii, które określamy w naszej organizacji jako „Front Line Manager” (FLM). To liderzy linii produkcyjnych, koordynatorzy zespołów, specjaliści utrzymania ruchu, kierownicy zmian – którzy w swojej codziennej pracy mierzą się jednocześnie tak z trudnościami technicznymi, jak i tymi związanymi z zarządzaniem ludźmi. Zarządzają najczęściej kilku – kilkunastoosobowymi zespołami w trybie codziennego nadzoru lub realizacji.
Jako kadra zarządzająca jesteśmy świadomi potrzeb rozwojowych tej – liczącej kilkadziesiąt osób- grupy pracowników. Chęć rozwijania kompetencji miękkich w zakresie zarządzania zespołem była komunikowana przez wiele osób w ich indywidualnych planach rozwoju, potwierdzanych z przełożonymi. Mając świadomość wartości dodanej dla naszej organizacji podjęliśmy w pierwszej połowie 2015 roku decyzję o uruchomieniu projektu „Akademia FLM”, wspierającego rozwój kompetencji interpersonalnych.
Gdy wygrywają wszyscy
Zdecydowaliśmy się na adaptację zastosowanego wcześniej rozwiązania rozwojowego dla menedżerów, tym razem jednak planując działania dwutorowo. Z jednej strony zaprosiliśmy wszystkich FLMów na trzydniowe (w modelu 2+1) warsztaty kompetencji menedżerskich „Krok Naprzód”, uwspólniające terminologię, wzmacniające bazę merytoryczną uczestników w ramach obowiązującego w Firmie systemu wartości liderskich CODE. W ich ramach skupiamy się na przygotowaniu do konkretnych zdarzeń w codziennej rzeczywistości lidera: rozmów motywujących, oceniających czy związanych z egzekucją zadań. Z drugiej strony pozwoliliśmy na skorzystanie z przygotowanego wcześniej portfolio i wybór w zależności od potrzeb spośród kilku warsztatów tematycznych wzmacniających określone kompetencje interpersonalne: efektywność osobistą, komunikację interpersonalną czy umiejętności prowadzenia instruktaży. Takie założenie pozwala połączyć oczekiwania organizacji z motywacją pracowników, stawiając obie strony w pozycji wygrany- wygrany. Unikalność tego projektu to działania szyte na miarę – dostosowanie do języka, jakim posługuje się ta grupa pracowników, realiów ich pracy i skupienie się na najważniejszych elementach.
Realizując warsztaty (projekt jest w trakcie) postawiliśmy na naszych sprawdzonych partnerów biznesowych – doświadczone firmy szkoleniowe współpracujące z nami od lat. Trenerzy doskonale rozumieją specyfikę naszej organizacji, dzielą nasze wartości i rozumieją historię, znając też już nieraz uczestników z realizowanych wcześniej projektów i ciesząc się wśród nich dużym szacunkiem. Zmniejszyło to ryzyko niedopasowania wykonawcy do uczestników, co często zdarza się przy projektach wdrażanych centralnie. Z dotychczas zebranych informacji zwrotnych wynika, że podjęliśmy dobrą decyzję – praca ze sprawdzonym partnerem pozwoliła na bardzo sprawne przygotowanie merytoryczne warsztatów.
W spójności siła
W projekcie zakładamy wzajemne uzupełnianie się istniejących już w organizacji procesów i działań, maksymalizując ich efektywność. Potrzeby liderów są określane w istniejącym procesie zbierania Indywidualnych Planów Rozwoju, a ostatnia część warsztatów „Krok Naprzód” będzie dodatkowym przygotowaniem do prowadzenia ze swoimi podwładnymi rozmów oceniających na przełomie roku 2015 i 2016. Spójność z istniejącymi działaniami jest tutaj priorytetem – nie ma nic bardziej demotywującego, niż rozbudzenie oczekiwań uczestników szkoleń, a potem wygaszenie działań. Projekt zakłada rozłożenie działań rozwojowych w okresie kilkunastu miesięcy, dostępne portfolio różnych szkoleń oraz położenie nacisku na rozwój uczestników w miejscu pracy poprzez realizację indywidualnych zadań zleconych przez przełożonego.
Zależy nam na tym, aby uczestnicy szkoleń wykorzystali tę okazję do swojego osobistego rozwoju. Działania wspierające, takie jak wiadomość dyrektora zespołu Operacji do każdej z osób, czy też udział przedstawiciela kadry kierowniczej w rozpoczęciu każdego ze szkoleń są czytelnym sygnałem o wadze tego przedsięwzięcia i pozwalają na pobudzenie zaangażowania. Nie wspominając o zorganizowaniu zajęć w przyjaznym miejscu i – czego wagę potwierdzi każda osoba zarządzająca szkoleniami – zapewnieniu najlepszych możliwych warunków prowadzenia szkolenia.
...
Jako zespół personalny jesteśmy sami ciekawi wyników projektu, który będziemy w kolejnych miesiącach oceniać oczywiście na różnych poziomach. A prywatnie trzymamy kciuki za naszych FLMów!