Czy pracodawcy mogą wesprzeć pracowników w osiągnięciu noworocznych celów? Choć odpowiedź może wydawać się nieoczywista – jest twierdząca. Dbanie o sylwetkę, zdrowie i edukację to najczęstsze wyzwania stawiane sobie przez Polaków. Wsparcie we wszystkich tych dziedzinach może zaoferować pracodawca w formie pakietu świadczeń pozapłacowych.
Nowy rok to szansa, aby zacząć „od nowa”. To czas podsumowań i definiowania celów, co większości ludzi przychodzi z niebywałą łatwością. Natomiast wyzwaniem pozostaje konsekwencja w dążeniu do ich realizacji. Bez wątpienia niezbędna jest determinacja i wytrwałość.
– Postanowienia noworoczne to wspaniały impuls do zmiany, jednak w zderzeniu z rzeczywistością początkowy entuzjazm szybko znika. Z danych CBOS wynika bowiem, że połowa Polaków robi postanowienia noworoczne. Jednak niespełna 10 proc. realizuje postawione sobie cele – mówi Olga Małecka, kierownik Biura PR i Marketingu w MyBenefit. – Powody mogą być różne: zbyt optymistyczne podejście do wprowadzania zmian i dawanie z siebie zbyt wiele na początku, prowadzące do szybkiego wypalenia się; powrót do codziennych obowiązków – nagle jesteśmy bardziej zajęci, zmęczeni i skutecznie zniechęceni do wytrwania w postanowieniach. Demotywująca może być nawet przerwa w działaniach, po której trudno wrócić do pracy nad lepszą wersją siebie lub brak efektów, zwłaszcza w przypadku dużych oczekiwań – dodaje.
Z badań przeprowadzonych na podstawie aplikacji mobilnej dla sportowców – Strava – zapał do ćwiczeń zaczyna mijać już w okolicach 12 stycznia. Na Zachodzie data ta zyskała nawet swoją nazwę „the quitter’s day” – czyli w wolnym tłumaczeniu „dzień rezygnacji". Aby wytrwać w postanowieniach, nie wystarczy motywacja. Jest ona potrzebna, aby zacząć działać i wiedzieć, dlaczego podjęło się wyzwanie, jednak na co dzień kluczową rolę odgrywa nawyk odpowiadający za systematyczność prowadzącą do osiągnięcia celu.
Ile trwa wyrabianie nawyku? Większość autorów książek motywacyjnych twierdzi, że 21 dni, ale są też tacy, którzy mówią, o 28, 31, a nawet 66 dniach. Niezależnie od długości pracy nad wdrożeniem nowego nawyku zewnętrzne wsparcie może być pomocne. Alternatywą mogą być benefity pracownicze.
Top postanowień noworocznych
Najczęstszym postanowieniem noworocznym Polaków jest prowadzenie zdrowszego trybu życia. Potwierdza to tegoroczne internetowe badanie YouGov zlecone przez platformę YouTube – aż 41 proc. badanych zadeklarowało, że planuje zdrowiej się odżywiać, a 39 proc. chciałoby więcej ćwiczyć.
Odpowiedzią na te potrzeby jest oferta kafeterii MyBenefit, w której dostępne są benefity umożliwiające wspieranie pracowników w realizacji celów m.in.: z zakresu zdrowia, aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania. Kafeteria benefitów umożliwia korzystanie z platformy treningowej Yes2Move zapewniającej rozmaite zestawy ćwiczeń oraz treningi prowadzone przez światowych profesjonalistów w formie zajęć online lub live. W kafeterii dostępne są również kody wartościowe do sklepów, w których można zakupić akcesoria sportowe przydatne na początku przygody z aktywnością fizyczną. Dla osób chcących zadbać o swoje zdrowie, atrakcyjna może okazać się oferta konsultacji z dietetykiem i kreator diety umożliwiający utworzenie własnego planu dietetycznego.
We wspomnianym badaniu YouGov na trzecim miejscu postanowień noworocznych są podróże, a kolejnym nauka – 59 proc. respondentów zamierza opanować język obcy. W nowym roku aż 64 proc. chce poświęcić więcej czasu na „rozwój osobisty” i podwyższenie kompetencji, a w szczególności na działania takie jak medytacja, mindfulness. Kafeteria MyBenefit umożliwia wsparcie pracowników również w tych dążeniach – zapewnia dostęp m.in. edukacji online – kursy języków obcych, szkolenia z zakresu umiejętności miękkich oraz szkolenia rozwijające pasje, np. nauka śpiewania.
Postanowienia noworoczne a wsparcie pracodawcy
– Wydawać by się mogło, że pracodawcy nie mają wpływu na postanowienia noworoczne pracowników. Jednak wbrew pozorom pracodawcy mogą – a nawet powinni – wspierać zatrudnionych w realizacji noworocznych celów. Zdrowy, wypoczęty i zadowolony pracownik to pracownik efektywniejszy i bardziej zaangażowany, a na tym pracodawcom powinno zależeć najbardziej – podkreśla Olga Małecka.
Motywowanie pracowników i wsparcie ich w budowaniu nawyków pozwalających działać systematycznie i wytrwać w postanowieniach umożliwia przemyślana oferta benefitowa dostosowana do potrzeb pracowników i aktualnej sytuacji. Za pośrednictwem platform oferujących świadczenia pozapłacowe z różnych obszarów, pracodawcy mogą zapewnić pracownikom możliwość wyboru benefitów i dostosowanie ich do własnych celów na 2021 rok, tym samym motywując ich i wspierając w budowaniu nawyków pomagających osiągnąć konkretne efekty. Warto jednak pamiętać, że choć pracodawca może udostępnić pracownikom narzędzie do realizacji celów, to od nich samych zależy, jak je wykorzystają.