Dział HR we współpracy z inżynierami

HR, Czytelnia

Większość organizacji dostrzega fakt, że praca działu HR ma coraz większe znaczenie i wpływ na funkcjonowanie całej organizacji. To jednak czy dział HR w danej organizacji jest szanowany i lubiany zależy w dużej mierze od tego, w jakim stopniu wsłuchuje się w potrzeby i oczekiwania pracowników.

Case study

Choć działy HR pełnią coraz ważniejszą rolę w organizacjach, na swoje dobre imię i opinię muszą sobie zapracować. Na pewno zostaną docenione za skuteczne rekrutacje, ciekawe programy szkoleniowe, czy niestandardowe i dobrze dopasowane do potrzeb pracowników benefity. Istnieje jednak jeszcze jedna, ważna płaszczyzna, w której dział HR ma możliwość zyskania uznania i utrzymywania dobrych relacji z pracownikami. To umiejętność słuchania tego, co komunikują pracownicy.

Firma, która jest bohaterem niniejszego case study, działa w branży automotive. Implikuje to zatrudnianie dużej ilości specjalistów o ścisłych umysłach. Choć wydawać by się mogło, że zatrudnieni inżynierowie po uszy siedzą w swoich  tabelach, rysunkach i wynikach testów, to bywają oni także dobrymi obserwatorami biznesowych procesów i… pracownikami z głowami nie tylko pełnymi pomysłów, ale i pasji.

Pewnego dnia do Działu HR przyszedł inżynier z Działu Jakości, który był z zamiłowania fotografem. Zaproponował wystawę prac nie tylko swoich, ale i innych pracowników, którzy także lubią robić zdjęcia. Z pomysłu powstała wystawa kilkudziesięciu fotografii z różnych miejsc i zakątków świata. Prace pomysłodawcy zawisły na stałe w jednej z sal konferencyjnych ku radości nie tylko autora, ale i gości przybywających na spotkania – dopytywali zarówno o fotografowane miejsca, jak i samą ideę oraz autora.

Innym razem do Działu HR zgłosił się pracownik z pomysłem firmowego spotkania z grami planszowymi. Każdy pracownik mógł przynieść planszówki, które lubi, ma w domu, w które chciałby zagrać z innymi. Dział HR zadbał o poczęstunek, organizację i komunikację. Nikt już nie pamięta, kto wpadł na pomysł, aby każdy uczestnik „wieczoru z planszówkami” wpłacał drobną kwotę na konkretny cel charytatywny. Tak czy inaczej wszyscy się świetnie bawili, a dodatkowo zebrano konkretną kwotę, którą przekazano potrzebującym.

Kolejnym przykładem ucieleśnienia przez Dział HR pomysłu pracownika była sytuacja, w której jeden z inżynierów procesu zaproponował organizację biegu na orientację. Dział HR pomysł podchwycił, zajął się logistyką i komunikacją. Zebrała się grupa kilkunastu osób, które mimo jesiennej aury za oknem chętnie integrowały się szukając właściwej drogi do celu.

Kiedy jeden z inżynierów, z zamiłowania podróżnik, zaproponował prelekcję o ciekawych miejscach, które zwiedził, Dział HR nie miał wątpliwości, że to wartościowa inicjatywa. Dzięki sprawnej komunikacji i organizacji energicznych specjalistek z obszaru HR ponad 30 osób przeniosło się w jeden wieczór na inne kontynenty.

Dział HR chętnie uczestniczył w inżynierskich targach pracy. Pewnego dnia jeden z inżynierów (tu nadmieńmy, że jego żona była HR-owcem, zatem w domu na bieżąco słuchał o tym, co się dzieje w HR-owym świecie) zapytał, dlaczego firma nie bierze udziału w innych niż tylko inżynierskie targach pracy. Pewnie część działów HR odpowiedziałaby w takiej sytuacji (lub pomyślała i nic nie robiła): „A co Ty wiesz o targach pracy? Zajmij się swoimi rysunkami”. Dział HR jednak z otwartością przeanalizował udział w takim evencie i w kolejnym roku był obecny na wskazanych targach pracy. Udział przyniósł pozytywne efekty – nie tylko zainteresowanie firmą, ale cenne aplikacje.

Wnioski

  1. W każdym z powyższych przypadków inicjatorzy, którzy widzieli efekt swoich pomysłów czuli się nie tylko wysłuchani, ale docenieni, ważni i dumni. Byli częścią organizacji. Ich głos miał znaczenie. Ich głos przerodził się w konkretne działania.
  2. Opisany wyżej Dział HR wykazał się otwartością na pomysły pracowników. Nie szukał trudności czy przeciwskazań, tylko możliwości i okazji do realizacji pomysłu.
  3. Aby dział HR miał wpływ na to, co dzieje się w organizacji, musi działać dla i na rzecz pracowników, wsłuchując się w ich potrzeby i oczekiwania. Te oczekiwania mogą dotyczyć nie tylko biznesowych obszarów, ale także tych związanych z pasjami i zainteresowaniami.
  4. O wiele chętniej współpracuje się z tymi, których się… lubi. Jak nie lubić kogoś, kto Cię słucha, bierze pod uwagę Twoje zdanie, opinie, pomaga Ci zrealizować lub realizuje Twoją inicjatywę? Twórz i bądź częścią lubianego Działu HR.
  5. Bądź HR-owcem, który słucha ludzi, odpowiada na ich potrzeby, wychodzi poza to, co biznesowe.

...

Stając na głowie w poszukiwaniu benefitów dla pracowników czy inicjatyw, które angażowałyby ludzi w życie organizacji, może warto stworzyć środowisko i kulturę, w której jest miejsce na zgłaszanie pomysłów. Pomysłów, które potem są rzeczywiście realizowane.

Drukuj artykuł
dr Anna Dolot

Grupa ATERIMA, Kraków

Ekspert HR. Od 13 lat zajmuje się tematyką HR, autorka artykułów i badań publikowanych w prasie specjalistycznej i naukowej. Bierze czynny udział w konferencjach biznesowych i naukowych. Pasjonatka, trener i konsultant z obszaru rekrutacji, selekcji, motywowania, oceny i rozwoju pracowników. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się podczas prowadzonych warsztatów, szkoleń i doradztwa. Wykładowca Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie i Krakowskiej Szkoły Biznesu m.in. z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi i MBA.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.