Większość organizacji dostrzega fakt, że praca działu HR ma coraz większe znaczenie i wpływ na funkcjonowanie całej organizacji. To jednak czy dział HR w danej organizacji jest szanowany i lubiany zależy w dużej mierze od tego, w jakim stopniu wsłuchuje się w potrzeby i oczekiwania pracowników.
Zapisz się do: Szkoła HR Business Partner
Case study
Choć działy HR pełnią coraz ważniejszą rolę w organizacjach, na swoje dobre imię i opinię muszą sobie zapracować. Na pewno zostaną docenione za skuteczne rekrutacje, ciekawe programy szkoleniowe, czy niestandardowe i dobrze dopasowane do potrzeb pracowników benefity. Istnieje jednak jeszcze jedna, ważna płaszczyzna, w której dział HR ma możliwość zyskania uznania i utrzymywania dobrych relacji z pracownikami. To umiejętność słuchania tego, co komunikują pracownicy.
Firma, która jest bohaterem niniejszego case study, działa w branży automotive. Implikuje to zatrudnianie dużej ilości specjalistów o ścisłych umysłach. Choć wydawać by się mogło, że zatrudnieni inżynierowie po uszy siedzą w swoich tabelach, rysunkach i wynikach testów, to bywają oni także dobrymi obserwatorami biznesowych procesów i… pracownikami z głowami nie tylko pełnymi pomysłów, ale i pasji.
Pewnego dnia do Działu HR przyszedł inżynier z Działu Jakości, który był z zamiłowania fotografem. Zaproponował wystawę prac nie tylko swoich, ale i innych pracowników, którzy także lubią robić zdjęcia. Z pomysłu powstała wystawa kilkudziesięciu fotografii z różnych miejsc i zakątków świata. Prace pomysłodawcy zawisły na stałe w jednej z sal konferencyjnych ku radości nie tylko autora, ale i gości przybywających na spotkania – dopytywali zarówno o fotografowane miejsca, jak i samą ideę oraz autora.
Innym razem do Działu HR zgłosił się pracownik z pomysłem firmowego spotkania z grami planszowymi. Każdy pracownik mógł przynieść planszówki, które lubi, ma w domu, w które chciałby zagrać z innymi. Dział HR zadbał o poczęstunek, organizację i komunikację. Nikt już nie pamięta, kto wpadł na pomysł, aby każdy uczestnik „wieczoru z planszówkami” wpłacał drobną kwotę na konkretny cel charytatywny. Tak czy inaczej wszyscy się świetnie bawili, a dodatkowo zebrano konkretną kwotę, którą przekazano potrzebującym.
Kolejnym przykładem ucieleśnienia przez Dział HR pomysłu pracownika była sytuacja, w której jeden z inżynierów procesu zaproponował organizację biegu na orientację. Dział HR pomysł podchwycił, zajął się logistyką i komunikacją. Zebrała się grupa kilkunastu osób, które mimo jesiennej aury za oknem chętnie integrowały się szukając właściwej drogi do celu.
Kiedy jeden z inżynierów, z zamiłowania podróżnik, zaproponował prelekcję o ciekawych miejscach, które zwiedził, Dział HR nie miał wątpliwości, że to wartościowa inicjatywa. Dzięki sprawnej komunikacji i organizacji energicznych specjalistek z obszaru HR ponad 30 osób przeniosło się w jeden wieczór na inne kontynenty.
Dział HR chętnie uczestniczył w inżynierskich targach pracy. Pewnego dnia jeden z inżynierów (tu nadmieńmy, że jego żona była HR-owcem, zatem w domu na bieżąco słuchał o tym, co się dzieje w HR-owym świecie) zapytał, dlaczego firma nie bierze udziału w innych niż tylko inżynierskie targach pracy. Pewnie część działów HR odpowiedziałaby w takiej sytuacji (lub pomyślała i nic nie robiła): „A co Ty wiesz o targach pracy? Zajmij się swoimi rysunkami”. Dział HR jednak z otwartością przeanalizował udział w takim evencie i w kolejnym roku był obecny na wskazanych targach pracy. Udział przyniósł pozytywne efekty – nie tylko zainteresowanie firmą, ale cenne aplikacje.
Wnioski
- W każdym z powyższych przypadków inicjatorzy, którzy widzieli efekt swoich pomysłów czuli się nie tylko wysłuchani, ale docenieni, ważni i dumni. Byli częścią organizacji. Ich głos miał znaczenie. Ich głos przerodził się w konkretne działania.
- Opisany wyżej Dział HR wykazał się otwartością na pomysły pracowników. Nie szukał trudności czy przeciwskazań, tylko możliwości i okazji do realizacji pomysłu.
- Aby dział HR miał wpływ na to, co dzieje się w organizacji, musi działać dla i na rzecz pracowników, wsłuchując się w ich potrzeby i oczekiwania. Te oczekiwania mogą dotyczyć nie tylko biznesowych obszarów, ale także tych związanych z pasjami i zainteresowaniami.
- O wiele chętniej współpracuje się z tymi, których się… lubi. Jak nie lubić kogoś, kto Cię słucha, bierze pod uwagę Twoje zdanie, opinie, pomaga Ci zrealizować lub realizuje Twoją inicjatywę? Twórz i bądź częścią lubianego Działu HR.
- Bądź HR-owcem, który słucha ludzi, odpowiada na ich potrzeby, wychodzi poza to, co biznesowe.
...
Stając na głowie w poszukiwaniu benefitów dla pracowników czy inicjatyw, które angażowałyby ludzi w życie organizacji, może warto stworzyć środowisko i kulturę, w której jest miejsce na zgłaszanie pomysłów. Pomysłów, które potem są rzeczywiście realizowane.