Czy e-społeczność wspiera HR?

HR, Czytelnia


Serwisy społecznościowe cieszą się niesłabnącą popularnością zarówno w Polsce, jak i na świecie. Zgodnie z szacunkami Facebooka, z tego portalu korzysta obecnie niemal 1,5 miliarda osób. Te dane mają ogromne przełożenie na sytuację na rynku. Dlatego wzorce wprowadzone przez portale komunikacyjne są wykorzystywane również w biznesie.

Działy HR chętnie wdrażają w swoich organizacjach innowacyjne narzędzia usprawniające komunikację wewnętrzną. Ten trend jest coraz bardziej widoczny także na rodzimym rynku, stając się ważnym elementem kultury organizacyjnej. Tworzenie własnego profilu, udostępnianie zdjęć czy linków oraz kontakt w czasie rzeczywistym to rozwiązania doskonale znane użytkownikom serwisów społecznościowych. Ogromna popularność tych portali skłania pracodawców do wdrożenia takich środowisk wewnątrz organizacji w celach biznesowych. Dzięki temu pracownicy otrzymują nowoczesne narzędzie do komunikacji. Pytanie jednak brzmi, czy e-społeczności tworzące się wewnątrz organizacji rzeczywiście wspierają HR?

Tak, ponieważ e-społeczność pomaga pracownikom współpracować

Innowacyjne narzędzia wspierające komunikację wewnętrzną to nowa generacja rozwiązań wykorzystywanych przez HR. Stawiają one pracownika w roli współautora zaangażowanego w tworzenie treści i dialog ze współpracownikami, a nie biernego odbiorcy, jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnych intranetów. Firmowy portal społecznościowy to platforma komunikacji umożliwiająca wielostronną i szybką wymianę wiedzy dzięki narzędziom, takim jak grupy dyskusyjne, bazy wiedzy, fora czy blogi. Korporacyjne portale społecznościowe dają również możliwość współdzielenia dokumentów w czasie rzeczywistym, co usprawnia współpracę pomiędzy poszczególnymi pracownikami czy grupami roboczymi. Ma to szczególne znaczenie w przedsiębiorstwach z rozproszoną strukturą organizacyjną, które zatrudniają setki lub tysiące pracowników. Nowoczesne portale wspierają także akceptację rozwiązania w organizacji, pozwalając na przydzielanie punktów za wykonywanie określonych zadań (np. uzupełnienie profilu, opublikowanie dokumentu, wprowadzenie komentarza w dyskusji). Taka forma motywowania pracowników do dzielenia się wiedzą poprzez wprowadzenie elementów pozytywnej rywalizacji oraz znanego z gier komputerowych zbierania punktów za wykonywanie zadań nazywana jest grywalizacją (ang. gamification).

Tak, ponieważ e-społeczność wspiera realizację procesów HR

Korzystanie z korporacyjnych portali komunikacyjnych w znacznym stopniu usprawnia również realizację procesów rozwoju i zarządzania wydajnością pracowników. Dzięki nowoczesnym narzędziom menedżerowie mogą sprawniej zarządzać wymianą wiedzy wewnątrz firmy i w realny sposób zmniejszać koszty szkoleń i skracać czas pozyskania informacji. Dzieje się tak między innymi poprzez organizację wirtualnych spotkań doszkalających, podczas których eksperci wewnętrzni tworzą treści i dzielą się nimi ze współpracownikami. Taka forma sprawdza się również jako element wprowadzenia do firmy pracowników rozpoczynających pracę. Proces adaptacji trwa krócej, a nowe osoby wiedzą, kto może udzielić im informacji na dany temat. Ważnym aspektem jest również to, że – korzystając z platform społecznościowych – menedżerowie mogą wspierać proces zarządzania grupowymi celami i zadaniami poprzez ich tworzenie i udostępnianie do wglądu zainteresowanym. W ten sposób możliwe jest sprawniejsze zarządzanie pracą w firmie i monitorowanie czasu potrzebnego na realizację konkretnych zadań.

Tak, ponieważ e-społeczność pomaga w działaniach sprzedażowych

Również handlowcy mogą używać portali komunikacyjnych, aby usprawnić sprzedaż oraz zwiększyć swoją wydajność. W ramach korzystania z narzędzi mogą oni tworzyć wirtualne spotkania zainteresowanych osób zajmujących się sprzedażą czy zarządzaniem produktem, co w znaczy sposób skraca czas potrzebny na analizę danych i propozycję dalszych działań. Co więcej, uczestnicy mają stały dostęp do tych informacji i mogą wprowadzać zmiany dotyczące postępu prac w czasie rzeczywistym. Dodatkową korzyścią jest także możliwość nawiązania kontaktu z ekspertami z danej dziedziny, co jest istotne przy realizacji ambitnych celów sprzedażowych.

...

Korzyści z formowania się e-społeczności wewnątrz firmy jest mnóstwo. Wystarczy tutaj wspomnieć o wzmocnieniu relacji pomiędzy pracownikami, swobodnej wymianie wiedzy, łatwiejszym dostępie do bieżących informacji i większej efektywności działań. Jednak najważniejszym aspektem w tym przypadku jest widoczny wzrost zaangażowania pracowników w wykonywane zadania, dzięki czemu procesy trwają znacznie krócej i są bardziej efektywne. Dodając do tego niższe koszty operacyjne mamy pewność, że korporacyjny portal społecznościowy może w realny sposób przełożyć się na usprawnienie procesów biznesowych zarówno wewnątrz, jak i zewnątrz organizacji.

Drukuj artykuł
Teresa Olszewska

Prezes Zarządu GAVDI Polska S.A., Warszawa

Ekspert informatycznego wsparcia procesów zarządzania kapitałem ludzkim w firmie dostarczającej usługi związane z rozwiązaniem SAP HR i SAP SuccessFactors.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.