Chcesz przygotować firmę, dział HR oraz Twoich pracowników na nadchodzący nowy rok? Mamy dla Ciebie kilka podpowiedzi.
Plan artykułu:
- Trendy 2023 – wróżenie z fusów?
- Pracownik w 2023 roku
- Jak wspierać pracownika w niepewnych czasach
- Podsumowanie
Trendy 2023 – wróżenie z fusów?
2020, 2021, 2022 – to lata potężnych zmian na arenie politycznej, w sferze biznesu oraz w prywatnym życiu milionów ludzi. Sytuacja polityczno-gospodarcza na świecie jest wyjątkowo niestabilna, co utrudnia firmom prognozowanie i planowanie przyszłych działań. Czy w dzisiejszych czasach możemy cokolwiek przewidzieć? Czy pojęcie trendów ma jeszcze sens? Ma! Trendy w HR na 2023 rok rysują się bardzo wyraźnie i skupiają się wokół trzech obszarów:
- personalizacji narzędzi i automatyzacji pracy – pracodawcy od zawsze szukają rozwiązań realizujących ich potrzeby, opłacalnych oraz skalowalnych, a w 2023 roku będą dążyć do wdrażania jak najszerzej rozumianej automatyzacji, m.in. poprzez wykorzystanie AI w rutynowych czynnościach;
- angażującej komunikacji – na liniach „firma – kandydat” oraz „firma – pracownik” firmy będą tworzyć przestrzeń na dialog i zachęcać rozmówców do udzielania informacji, same będąc gotowe na przyjęcie feedbacku, nawet tego negatywnego;
- monitorowania potrzeb pracownika – pracodawcy, którzy chcą zatrzymać u siebie największe talenty, będą wsłuchiwać się w potrzeby pracowników, dostosowując ofertę benefitów do ich potrzeb. Aby w 2023 roku znaleźć kandydata do pracy, trzeba oferować coś więcej niż „młody, prężnie rozwijający się zespół oraz elastyczny grafik”.
Pracownik w 2023 roku
Wszystko wskazuje na to, że nie same procesy, ale pracownicy będą w centrum zainteresowania pracodawców w 2023 roku. Co to oznacza?
- Dla pracodawcy – przede wszystkim konieczność wzmożenia obserwacji własnego zespołu i rozpoznanie jego potrzeb.
- Dla pracownika – możliwość rozwijania się i bycia dodatkowo wynagradzanym za swoje zaangażowanie.
Jaki będzie pracownik 2023 roku? Będzie szukał pracodawcy nowoczesnego, który:
- realizuje partnerskie podejście do pracowników;
- promuje transparentną komunikację;
- zapewnia elastyczne warunki pracy i dostęp do nowoczesnych narzędzi.
Dodatkowo pracodawca ten powinien umieć docenić swój zespół, nie tylko oferując konkurencyjne wynagrodzenie płacowe, ale przede wszystkim – benefity pozapłacowe.
Jak wspierać pracownika w 2023 roku
Jak więc wspierać pracownika w niepewnych czasach, kiedy sytuacja gospodarcza to równia pochyła, a inflacja zjada wypracowywane zyski firmy?
Oferuj więcej niż premię
Wiele badań psychologiczno-marketingowych pokazuje jasno – premia pieniężna jako stały motywator pracownika, nie sprawdza się. Przestaje mieć znaczenie, jeśli zmieni się w cykliczny dodatek, bo chociaż motywatory finansowe są ważne, to otrzymywane w sposób ciągły, tracą moc motywacji.
Jeśli chcesz wesprzeć pracownika w 2023 roku, wsłuchaj się w jego potrzeby. Potraktuj go jako klienta firmy i „sprzedaj” mu benefit pozapłacowy, który odpowie na te potrzeby. Może to będzie karnet na siłownię, może karta zniżkowa na wydarzenia kulturalne, może stała rezerwacja miejsca w teatrze / kinie, prywatna opieka medyczna czy zorganizowanie firmowego koła zainteresowań? Oferta Twoich benefitów powinna być zmieniać się tak, jak zmieniają się potrzeby osób z nich korzystających. A jak się o tych zmianach dowiedzieć? Po prostu – zapytaj pracowników.
Oferuj więcej niż wynagrodzenie i benefity
Wsparcie pracownika to również okazywanie uznania w formie kudosów (z ang. kudos – renoma, chwała, uznanie; sława, prestiż). Zmotywujemy pracownika, słuchając jego opinii i reagując na potrzeby. Do tego konieczne będzie wypracowanie w firmie angażującej komunikacji w formie cyklicznych spotkań 1:1*, ankiet satysfakcji (eNPS)* czy systemu ocen pracowniczych i realizacji KPI*.
* Powyższe pojęcia zgłębisz, sięgając po słownik terminów HR, systematycznie uzupełniany przez PeopleForce. Rozwinięcie tematów zawiera też blog dla HR PeopleForce.
Oferuj wartość
Stwórz system wartości firmy, z którym będą mogli identyfikować Twoi pracownicy. Mów głośno o tych wartościach, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych. Rok 2022 i rozpętanie przez Rosję wojny w Ukrainie pokazało, które firmy jakimi wartościami się kierują. Stwórz pracownikom przestrzeń, w której będą mogli realizować swoją potrzebę pracy z sensem.
Oferuj nowoczesne narzędzia
Pomóż pracownikom wykonywać obowiązki z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi. Zyska na tym nie tylko cała firma, ale i sam pracownik. Nie zakładaj, przykładowo, że jeśli masz w zespole osoby 50+, to zapewnienie im dostępu do technicznych nowinek, nie ma sensu. Nie tylko popełnisz tu grzech dyskryminacji pod względem wieku, ale też możesz się zwyczajnie mylić! Każdy pracownik ma potrzebę rozwijania się, a możliwość korzystania z udogodnień, automatyzacji, ciekawych aplikacji, z pewnością tę potrzebę zaspokoi.
Podsumowanie
W 2023 roku postaw na elastyczność i dopasowanie swojej oferty do potrzeb pracownika. Nie przyciągniesz nowych talentów, jeśli nie będziesz wiedzieć, co im zaoferować. Wykorzystaj narzędzia marketingowe, jakimi są ankiety i zapytaj, co rzeczywiście liczy się dla Twojego zespołu. Tylko słuchając głosu ludzi, możesz sprawić, że będą czuli się zmotywowani. A to właśnie na zapewnieniu tego uczucia, polega prawdziwe wsparcie.