O jakim kandydacie marzy rekruter?

HR Komentarz

 

Walka na rynku pracy staje się coraz bardziej wyrównana. Nie tylko pracownik walczy o uwagę rekrutera. Warto zauważyć, że już na poziomie ogłoszeń pracodawcy rywalizują o pracowników.

 

Coraz więcej ogłoszeń rozpoczyna się od wypunktowania tego, co firma ma do zaoferowania pracownikom. Dopiero kolejne elementy mówią o wymaganiach. Pracodawca walczy o specjalistę i odwrotnie, ale rekruterzy i tak mają obraz kandydata idealnego. Jest on różny, w zależności od branży. Szukamy wspólnego mianownika w opisie wymarzonego kandydata, analizując oferty pracy na Praca.pl. Badanie dotyczy 3 obszarów zawodowych – sprzedaży i obsługi klienta, informatyki/programowania
i administracji biurowej.

Komunikatywnych i odpornych

Te miękkie kompetencje przydadzą się oczywiście każdemu, bez względu na wykonywany zawód. Skuteczny sprzedawca bez wątpienia musi je posiadać. Zdolności interpersonalne pojawiły się we wszystkich analizowanych ogłoszeniach. Są to głównie komunikatywność i umiejętność pracy zespołowej. W ponad 50% badanych ofert pracy znalazło się również zaangażowanie,  dwóch przypadkach określone nawet jako ponadprzeciętne. W 30% ogłoszeń pracodawcy wymagają znajomości branży. O ile mniejsze znaczenie ma to przy sprzedaży produktów, to większy nacisk na tę kompetencję kładą firmy oferujące usługi. Cenione są też: doskonała organizacja pracy i wysoki poziom kultury osobistej. Ciekawi fakt, że jedynie w 60% ogłoszeń rekruterzy wskazują w wymaganiach doświadczenie w sprzedaży.

Doświadczonych specjalistów z angielskim

W ogłoszeniach o pracę z obszaru IT pracodawcy wymagają głównie umiejętności technicznych. Wskazuje na to 100% analizowanych ogłoszeń o pracę. 70% wziętych pod lupę pracodawców wymaga doświadczenia zawodowego i tyle samo doskonałej znajomości języka angielskiego. Możemy też obalić mit, że w branży IT nie liczą się kompetencje miękkie. 50% pracodawców wymienia w wymaganiach zdolności interpersonalne- umiejętność pracy w zespole i komunikatywność. Wśród oczekiwań wobec kandydatów znalazły się również: cierpliwość, rzetelność i samodzielność.

Doskonała organizacja pracy, doświadczenie i odporność na stres

Te kompetencje znalazły się w 70% analizowanych ogłoszeń w obszarze administracji biurowej. 60% pracodawców wskazuje na umiejętności twarde: biegła obsługa komputera i znajomość języka angielskiego. Dla blisko połowy rekrutujących w tym obszarze bardzo ważne są zdolności interpersonalne, określane nawet jako nieprzeciętne.

Obserwujemy rówież zmiany dotyczące wymogu doświadczenia. Firmy z obszarów, w których trudno jest znaleźć pracownika, jak IT i sprzedaż, są zmuszane do otwarcia się na młodych, niedoświadczonych jeszcze pracowników. Coraz częściej i chętniej inwestują w programy szkoleniowe lub stażowe. Przygotowują młodą kadrę do pracy w swojej firmie. Kandydaci, którzy szukają zatrudnienia w administracji biurowej, konkurują z wieloma chętnymi. Muszą liczyć się z długą listą wymagań pracodawców, na której doświadczenie ciągle jest na topie.

Poza tym, warto też zwrócić uwagę na pewne podstawy, które są tak oczywiste.. że czasami o nich zapominamy. Dotyczą wszystkich kandydatów, bez względu na branżę.

Poniżej 5 najczęściej wymienianych przez rekruterów uniwersalnych cech kandydata „idealnego”:

  1. Szacunek do rozmówcy na każdym etapie procesu rekrutacyjnego, czyli np. punktualne przyjście na spotkanie lub poinformowanie, że jednak nie przyjdziemy. Poza oczywistą przyzwoitością warto pamiętać o tym, że rekruterzy też zmieniają firmy. Nie mamy pewności, czy za jakiś czas nie spotkamy tej samej osoby w innym miejscu.
  2. Znajomość firmy – jeśli decydujemy się na spotkanie rekrutacyjne, powinniśmy się do niego przygotować. Kandydat, który nie wie nic o firmie, do której aplikował, nie zyska uznania rekruterów.
  3. Uczciwość – zarówno w CV, jak i podczas rozmowy.
  4. Pozytywne nastawienie – malkontenci, choćby byli najlepszymi specjalistami w swojej dziedzinie, nie pasują do profilu kandydata idealnego.
  5. Zaangażowanie – czyli zainteresowanie firmą, stanowiskiem, zakresem obowiązków, itp. Mówi się, że „kto pyta, nie błądzi”.

...

Idealnego kandydata tak samo trudno znaleźć, jak idealnego pracodawcę. Parametry rynku pracy wyglądają coraz bardziej optymistycznie. Obserwujemy dużą chęć doskonalenia się po obu stronach. Pracodawcy, jak i pracownicy starają się sprostać wymaganiom stawianym sobie wzajemnie. A to działanie zmierzające w stronę „współpracy idealnej”.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.