Dylematy rekrutacji menedżerskiej – 5 pytań, które warto sobie zadać

HR, Rekrutacja i selekcja

Zanim zdecydujesz się rozpocząć rekrutację na stanowisko menedżerskie, odpowiedz sobie na kilka pytań. Dzięki temu przekonasz się, czy w Twojej firmie jest ona naprawdę potrzebna.

Rekrutacja to proces planowany z wyprzedzeniem lub wynikający z nagłej, często niespodziewanej potrzeby. Może wynikać na przykład z zaskakującej decyzji pracownika albo jego działań, które spowodowały zakończenie współpracy.

Niezależnie od źródła powodującego konieczność rekrutacji, trzeba się do niej dobrze przygotować. Zwłaszcza jeśli jest to bacznie obserwowana przez całą organizację rekrutacja menedżerska.

Kiedy sam odpowiadałem za rekrutacje w dużej organizacji, robiłem jedną ważną rzecz, która pozwalała lepiej je planować i redukować obszary niepewności. Upewniałem się, że przed rozpoczęciem procesu rekrutacji menedżerskiej wszyscy, którzy chcieli ją zlecić, odpowiedzieli na kilka ważnych pytań.

Skąd wiadomo, czy rekrutacja jest potrzebna?

To pytanie padało najczęściej na wczesnych etapach planowania struktur lub analizy sytuacji, głównie po odejściu menedżera. Słyszałem je zwykle w rozmowach pomiędzy menedżerami i HR Business Partnerem. Specyfika organizacji, w której pracowałem, sprawiała, że każdy wakat na stanowisku menedżerskim był okazją do dyskusji. Omawialiśmy wtedy struktury firmy, ocenialiśmy potencjał do połączenia zespołów, analizowaliśmy trendy pracochłonności, możliwe scenariusze wydarzeń oraz perspektywy dla danej komórki organizacyjnej.

Do kolejnego pytania przechodziliśmy dopiero wtedy, gdy uznaliśmy, że rekrutacja jest konieczna.

Czy w organizacji są potencjalni następcy/sukcesorzy?

Określaliśmy, czy do procesu rekrutacji możemy zaprosić obecnych pracowników firmy. Wiem z doświadczenia, że naprawdę warto bazować na talentach, które już mamy w organizacji. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu Executive Search – wsparcie dla rekrutacji wewnętrznej.

Czy wewnętrzna rekrutacja menedżerska sprawdzi się w tej sytuacji?

Jest wiele sytuacji, w których wewnętrzna rekrutacja menedżerska z pewnością nie będzie dobrym rozwiązaniem. Należą do nich między innymi:

  • brak dostatecznie dobrze przygotowanego sukcesora w organizacji,
  • potrzeba zatrudnienia menedżera o konkretnych kompetencjach i wiedzy eksperckiej,
  • konieczność zatrudnienia kandydata lub kandydatki, którzy wiedzą, jak przeprowadzić planowaną transformację,
  • plany rozpoczęcia prac nad nowym produktem, chęć uruchomienia nowego projektu lub linii biznesowej.

Kiedy ostatnio prowadziłeś/aś proces rekrutacji menedżerskiej poza organizacją?

Gdy planujesz przeprowadzić transformację kultury organizacyjnej, zmienić dotychczasowe sposoby działania albo model biznesowy, odpowiedź na to pytanie może być miernikiem determinacji we wprowadzaniu zmiany. Może również pokazać, że zbyt rzadko prowadzisz rekrutacje na zewnątrz. 

Narażasz się przez to na ryzyko zbudowania zbyt homogenicznej grupy liderów lub menedżerów. Brak różnorodności wpływa bowiem na możliwość obniżenia zdolności do transformacji i wzmacniania organizacji. Dotyczy to zarówno dojrzałych organizacji, jak i start-upów.

Koniecznie przeczytaj nasz artykuł Transfery pracowników – czego mogą się od siebie nauczyć firmy online i offline. Zapoznasz się w nim z wnioskami z ciekawej rozmowy na ten temat.

Jeśli finalnie zdecydujesz się uruchomić proces rekrutacji menedżerskiej na rynku zewnętrznym, pozostaje jeszcze jedno istotne pytanie.

Czy masz zasoby, aby samodzielnie dotrzeć do najlepszych kandydatów?

Informacje o wakatach na stanowiska menedżerskie nie zawsze są jawne. Podobnie jest z informacjami o dostępności kandydatów. Najlepsi z nich bardzo rzadko aktywnie szukają nowego zajęcia. Ich identyfikacja, dotarcie do nich, zbudowanie motywacji do udziału w rekrutacji, a także końcowa ocena, to naprawdę trudne i pracochłonne zajęcie.

Czy na pewno masz zasoby, by cały proces zrealizować własnymi siłami? Jeśli nie – zdecyduj się na wsparcie ekspertów z zewnątrz.

Chcesz wiedzieć więcej o rekrutacji menedżerskiej prowadzonej we współpracy z partnerem zewnętrznym?
Przeczytaj, jak wygląda proces rekrutacji Executive Search, który realizujemy w CTER.

 

CTER – działa na rynku od 20 lat. Przez ten czas zrealizował łącznie ponad 800 rekrutacji menedżerskich dla firm w kraju i za granicą. Zróżnicowane projekty oraz  znajomość rynku sprawiają, że jest jedną z najbardziej doświadczonych firm Executive Search w Polsce. Należy do międzynarodowej sieci firm doradztwa personalnego InterSearch – wyłączny przedstawiciel w Polsce od 2002 roku. Od 2012 roku należy także do Senior Management Worldwide – jedynej globalnej organizacji dostawców usług Interim Management.   

Drukuj artykuł
Grzegorz Steinke

Autor przez prawie 20 lat miał okazję pracować różnych rolach menedżerskich w strukturach HR dużych organizacji. W tym czasie odpowiadał m.in. za obszar rekrutacji, rozwoju i wizerunku pracodawcy w Orange Polska. Od 2018 jest konsultantem executive search w CTER, coach’em oraz wykładowcą przedmiotów związanych z HR na studiach MBA.

 

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.