Dziś coraz więcej osób korzysta z dobrodziejstw cyfryzacji. Bez wątpienia za jedno z rozwiązań, które w największym stopniu ułatwiają załatwianie wielu spraw urzędowych jak i biznesowych, należy uznać narzędzia takie jak profil zaufany i podpis elektroniczny. Ten drugi może mieć istotne znaczenie dla funkcjonowania wielu działów w firmie, w tym działu HR. Poznaj najistotniejsze zalety podpisu elektronicznego.
Czym jest podpis elektroniczny?
Czym właściwie jest e-podpis? To cyfrowe rozwiązanie, które pozwala na podpisywanie rozmaitych dokumentów w formie online. Wykorzystując je, możesz załatwiać rozmaite sprawy bez wychodzenia z domu. Gwarantuje szybkość i sprawność prowadzenia rozmaitych procesów. Ale to nie wszystko. Dzięki zastosowaniu odpowiedniej architektury zabezpieczeń e-podpisy stosowane obecnie są także w pełni bezpieczne.
Podpis elektroniczny a podpis kwalifikowany – różnice
Zapewne słysząc o podpisach elektronicznych, nieraz zetknąłeś się z informacjami o tak zwanych podpisach kwalifikowanych. Czym one są dokładnie? To innymi słowy zestaw danych, który jest skonstruowany w taki sposób, by ponad żadną wątpliwość potwierdzać twoją cyfrową tożsamość. Jest unikalny i niemożliwy do podrobienia. Tym samym podpis o certyfikacie kwalifikowanym ma identyczną moc prawną co podpis realny, który typowo składasz na dokumentach. To sprawia, że wykorzystywanie go jest niezwykle skuteczne.
E-podpis – mnogość zastosowań
Podpis elektroniczny może być wykorzystywany w rozmaitych sytuacjach. Zaliczyć do nich można podpisywanie wszelakich umów czy dokumentów biznesowych. Ale w grę wchodzą także wszelkie inne aktywności, które wymagają wykorzystywania podpisu. E-podpis może być więc wykorzystywany choćby przy przetargach czy w procesach negocjacyjnych. Wachlarz możliwości jest bardzo szeroki. Przykłady innych zastosowań znajdziesz na stronie https://autenti.com/pl/rozwiazania/hr. To wszystko sprawia, że podpis elektroniczny dla HR może także w wydatny sposób dopomóc w funkcjonowaniu takich działów w firmach.
Podpis elektroniczny a wspomaganie pracy działów HR
W jaki dokładnie sposób? Jak już zauważono, podpis elektroniczny to szybsze i bardziej sprawne prowadzenie różnych procesów. Elektroniczny obieg dokumentów zapewnia większą efektywność, także w obrębie działów HR. To z kolei w wymierny sposób przekłada się na większą ogólną efektywność organizacji, a co za tym idzie, zyski.
Przy pomocy podpisu kwalifikowanego można podpisać wiele rodzajów dokumentów. Zaliczają się do nich między innymi deklaracje podatkowe przekazywane do Urzędu Skarbowego, rozmaite umowy cywilnoprawne czy dokumenty podpisywane na Elektronicznej Platformie Usług Elektronicznych. Fakt, że e-podpis może mieć znaczenie przy praktycznie wszystkich dokumentach, sprawia, że każdy dział firmy może na tym skorzystać. Zwłaszcza te, w których obieg dokumentów jest bardzo ważny. A właśnie do takich zaliczają się działy HR.