Od działów HR biznes oczekuje wciąż więcej i więcej. Wniesienie wartości dodanej, ale przede wszystkim zapewnienie efektywnego zarządzania ludźmi to kluczowe dzisiaj kwestie. HR ma do odegrania rolę ważniejszą niż kiedykolwiek. Wsparcie budowy firm i realizacja strategii- to tylko niektóre z ważnych zadań, jakie biznes stawia przed HR. Jak odnaleźć receptę na sukces? Przedstawiciele HR i biznesu spotkali się 15 kwietnia w Warszawie, aby dyskutować na temat roli HR Biznes Partnera w biznesie i nie tylko.
W Polsce w ostatnich latach pojawił się temat HR Biznes Partneringu. Pojęcie różnie definiowane, zawód bez doprecyzowanych standardów... Często zdarza się, że wprowadzenie tego nowego modelu HR w firmie to wyłącznie zmiana nazewnictwa i pod szyldem HR Biznes Partnera wciąż działa kadrowy administrator, specjalista, czy generalista.
Praktycy o HRBP
Najczęściej wyzwaniem dla nas, ludzi HR, okazuje się zrozumienie, że w naszej pracy przede wszystkim liczy się biznes. Jak pogodzić te dwie perspektywy: przekonania, że najważniejsi są ludzie i przekonania o tym, że najważniejszy jest biznes? Jak pracować z menadżerami , żeby HR stał się częścią ich biznesu? To co zawsze się sprawdza to drobne kroki powtarzane konsekwentnie, stawiane na przemyślanej drodze i podpieranie się ulubionymi artefaktami biznesu- komantowała Maja Chabińska – Rossakowska, Dyrektor ds. Personalnych i Członek Zarządu DHL Express Poland.
Model Dave'a Ulricha fundamentalnie zmienił funkcję HR. Podniósł ją do roli strategicznego partnera biznesowego zarządów i managerów, przynoszącego firmie wartość dodaną. Sama teoria guru HR ewoluowała przez ostatnie kilkanaście lat. Jej ostatnia, najbardziej radykalna wersja zakłada, że HR powinien wyjść bezpośrednio do klientów firmy, by od nich dowiedzieć się, jakie kompetencje są najbardziej potrzebne pracownikom. I w ten sposób skrócić dystans między ich oczekiwaniami a możliwościami organizacji- Wiesława Czarnecka-Stańczak, Dyrektor HR, Siemens Sp. z o.o.
Podczas prelekcji na Konferencji HR Biznes Partnerów mówiliśmy o innowacyjnym projekcie Macro2Micro, zrealizowanym w Orange Polska. Podzieliliśmy się doświadczeniami we wzajemnym inspirowaniu się, sporach i wypracowywaniu rozwiązań dobrych dla biznesu i dla pracowników- wskazali Anna Czapla, HR Biznes Partner i Maciej Piórko, HR Manager, Orange Polska.
Pracując jako HR Biznes Partner bardzo łatwo wejść w rolę jedynie wykonującego zadania zlecone przez biznes. To oczywiście może być przyjemne, ale jeżeli chcemy rzeczywiście wesprzeć managerów liniowych wykorzystując cały swój potencjał, musimy nauczyć się tworzyć relacje partnerskie. Podczas prelekcji będę się dzielił swoimi doświadczeniami w tym zakresie- komentował Przemysław Rybarczyk, Z-ca dyrektora sprzedaży ds. rozwoju sieci Allianz.
Inspirujące spotkania HRBP i biznesu
Seria spotkań z praktykami, case studies, panele dyskusyjne, sesje pytań, prezentacja wyników badań- tak w wielkim skrócie przedstawiał się program Konferencji "HR z akcentem na (B)iznes". Wydarzenie to było doskonałą okazją do czerpania inspiracji ze środowiska HRBP i biznesu. Inicjatorka Konferencji HR BP to Marta Machalska, autor innowacyjnego programu Zostań Napoleonem HR, Prezes Seka.edu, trener, metodyk i praktyk e-learningu, wykładowca z zakresu metodologii nauczania, budowania projektów szkoleniowych, prezentacji i autoprezentacji. Podczas konferencji uczestnicy mogli spotkać się również z Wiesławą Czarnecką-Stańczak, która zarządza całością HR w Siemens Sp. z o.o., kształtuje strategię personalną, odpowiada za doradztwo personalne dla managerów liniowych i usprawnianie procesów ZZL.
Wśród prelegentów znaleźli się również:
- Maja Chabińska-Rossakowska Dyrektor ds. personalnych i członek zarządu DHL Express (Poland);
- Jacek Murawski-zasiadał w zarządach największych polskich firm: PGNIG i PTK Centertel, Tchibo i Bantex, Polkomtelu i Polskich Książek Telefonicznych, Wirtualnej Polski;
- Katarzyna Ulińska- Kierownik Zespołu Szkoleniowego LANG LTC, doświadczona lektorka jęz. niemieckiego, wykładowca Wyższej Szkoły Lingwistycznej i Wyższej Szkoły Cła i Logistyki, trener metodyczny wydawnictwa Pearson;
- Anna Czapla- HR Business Partner w Orange Polska; Maciej Piórko HR Manager, ponad 10 lat doświadczenia w branży telekomunikacyjnej, medialnej oraz informatycznej;
- Beata Dyraga Prekursorka wellnessu korporacyjnego w Polsce. Trener psychologii biznesu, coach, nauczyciel świadomego rozwoju, założycielka Grupy szkoleniowo-doradczej PRODIALOG;
- Przemysław Rybarczyk Z-ca dyrektora sprzedaży ds. rozwoju sieci Allianz, coach ICF, konsultant i trener biznesu;
- Renata Kuleta- Dyrektor Projektów HR w Spółce PKP Intercity;
- Robert Żelewski- Dyrektor Personalny McCormick Polska;
- Jarosław Witkowski- Prezes Zarządu A-Trybut - Polski HR S.A. Ekspert ds. prawa pracy, form zatrudniania osób niepełnosprawnych, optymalizacji kosztów zatrudnienia.