Siła różnic w zespole, Anna Sarnacka-Smith

Dobra Książka HR

Co jest dziś największym motywatorem dla pracowników? Jak zarządzać różnorodnością i budować zespół, który osiąga wspólne cele? Na te i inne pytania odpowiada Anna Sarnacka-Smith. Co ważne, książka nie jest zbiorem jej subiektywnych przemyśleń, lecz bazuje na wynikach badania opinii, przeprowadzonego na grupie pracujących kobiet i mężczyzn w Polsce. Co więcej, autorka daje czytelnikowi gotowe narzędzia do budowania porozumienia, zaangażowania i efektywnej współpracy w zespole.

Anna Sarnacka-Smith analizuje, co się dzieje między ludźmi, z ludźmi i wśród ludzi w miejscu pracy. Wskazuje, co pozytywnie wpływa na efektywność zespołu, a co prowadzi do frustracji i wypalenia. Pokazuje, jak pogodzić szefa z pracownikami, a także jak w myśleniu o pracy i swoim życiu czują się kobiety i mężczyźni oraz jak w tej kwestii znaleźć porozumienie. Książka nie jest manifestem przeciwko którejś ze stron, lecz próbą znalezienia rozwiązania dobrego dla obu stron. A do tego potrzebne jest lepsze zrozumienie siebie nawzajem.

Co jest największym wyzwaniem w dzisiejszym świecie dla aktywnych zawodowo Polaków?

Co ważne, książka nie jest zbiorem subiektywnych przemyśleń autorki, lecz bazuje na wynikach badania opinii, przeprowadzonego na grupie pracujących kobiet i mężczyzn w Polsce. Omawia zagadnienia, które respondenci wskazali jako te, które mają dla nich największe znaczenie na drodze do zawodowego, ale i życiowego spełnienia, gdyż praca jest kluczowym czynnikiem wpływającym na nasze poczucie szczęścia (46,5% ankietowanych). Dzięki wynikom tego badania autorka nie tylko wskazuje błędne powszechne przekonania na temat budowania zespołów, ale także podejmuje tematy, które – choć wcale do przyjemnych nie należą, bo mowa jest nie tylko o motywacji, komunikacji, zaufaniu, ale i o różnicach w wynagrodzeniu czy przemocy fizycznej i werbalnej w pracy –rzeczywiście mają znaczenie dla budowania efektywnego środowiska pracy.  Okazało się jednak, że nie wszystkie moje założenia potwierdziły wyniki badania opinii, do którego zaprosiłam osoby aktywne zawodowo. Na przykład nie przypuszczałabym, że aktywne zawodowo kobiety jako największe wyzwanie w dzisiejszym świecie wskażą odnalezienie sensu w życiu (47%), a mężczyźni w takim samym stopniu posiadanie czasu dla rodziny. Na wiele kwestii szczegółowe wyniki badania otworzyły mi oczy, zainspirowały mnie, i to w obszarach, w których bym się nie spodziewała. – pisze w książce „Siła różnic w zespole”.

Jak wykorzystać to, co mamy wspólnego, a jak radzić sobie z tym, co nas tak bardzo różni?

 Autorka wyodrębnia trzynaście narzędzi (kluczy), które pozwalają otworzyć kolejne drzwi w drodze do porozumienia, zaangażowania i efektywnej współpracy. Dzieli się tym, czego na co dzień sama doświadcza, prowadząc zespół, i z czym mierzą się zespoły, z którymi pracuje jako coach i konsultant HR. Pokazuje, jaki wpływ na jakość współpracy może mieć płeć, osobowość, ale jeszcze mocniej skupia się na tym, jak zrobić z tego dobry użytek, by móc ramię w ramię iść w kierunku wyznaczonych celów. Jak pisze Sarnacka-Smith, „Ludzie są różni, ale przewidywalnie różni. Współpraca zawsze będzie wyzwaniem, jeśli zamiast próbować zrozumieć drugą stronę, będziesz oceniać jej wybory i szukać argumentów za tym, że to ty masz rację. Ucz się odnajdywania w tym, że ludzie są różni”.Bo to nie płeć czy stanowisko, lecz postawa względem siebie i innych ostatecznie decyduje o tym, co i ile mamy, jak dobrze lub jak źle dzieje się w naszym zespole oraz jak myślimy o sobie i swoim życiu zawodowym.

 

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.