2016 rok ma przynieść zmiany istotnych przepisów w polskim oraz unijnym prawie branżowym. Przewidują też utrzymanie się rosnącego zapotrzebowania na personel w większości branż, co wpłynie na zwiększenie się popytu na usługi pośrednictwa pracy. Spodziewany jest także wzrost płac w wielu sektorach gospodarki.
Trendy na rynku pracy tymczasowej
Zdaniem ekspertów Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia, jednym z największych wyzwań stojących przed rynkiem pośrednictwa pracy w przyszłym roku będą planowane zmiany legislacyjne. Mowa m.in. o zmianie przepisów odnośnie ozusowania umów zleceń do kwoty minimalnej krajowej oraz nowelizacji ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.
„Wzrost kwoty oskładkowania umów zleceń z początkiem 2016 roku może spowodować większe zainteresowanie pracodawców pracą tymczasową. Koszty zatrudnienia będą podobne a przy takiej umowie maleje ryzyko porzucenia pracy, mniejsza jest rotacja pracowników, co dla pracodawcy oznacza niższe koszty ich szkolenia. Pracownikom taka forma zatrudnienia gwarantuje większe prawa socjalne oraz prawo do urlopu” – ocenia Jarosław Adamkiewicz, prezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia, prezes Grupy Wadwicz.
Planowane zmiany prawne w zakresie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych komentuje Krzysztof Jakubowski, wiceprezes SAZ, wiceprezes firmy Interkadra: „Za wcześnie jeszcze mówić o szczegółach projektu tej ustawy, niemniej znane na tę chwilę propozycje strony rządowej mogą stanowić próbę ograniczenia działalności agencji pracy tymczasowej. Nie można jednak części z propozycji odmówić pozytywnego wpływu na branżę, jak np. konieczność spełnienia większej ilości warunków dla otrzymania certyfikatu agencji czy prawdopodobne wprowadzenie gwarancji ubezpieczeniowych oraz finansowych”.
Trendy na rynku delegowania pracowników
Polska pozostaje europejskim liderem w obszarze delegowania pracowników. Wciąż rośnie zatrudnienie na podstawie modelu pracy naprzemiennej w dwóch krajach jednocześnie. Wyzwaniem na rynku delegowania pracowników w 2016 roku mogą być zmiany legislacyjne wynikające z obawy krajów Europy Zachodniej o własne rynki pracy oraz tendencja do uszczelniania granic tych państw.
„Niestety w krajach Unii zauważalne są tendencje zmierzające do ograniczenia swobody świadczenia usług i zmiany zasad rządzących szeroko rozumianym transgranicznym ruchem pracowników – zarówno w dyrektywie jak i w rozporządzeniu o koordynacji ubezpieczeń społecznych. Wyrazem podejmowanych w tym zakresie działań jest m.in. propozycja wprowadzenia w życie zasady „równa płaca za taką samą pracę w tym samym miejscu”, przedstawiona przez Komisarz UE ds. zatrudnienia i spraw socjalnych. Propozycja może zostać włączona do projektu pakietu mobilności pracowników w UE w najbliższym czasie” – tłumaczy Krzysztof Jakubowski.
Wynagrodzenia
Ostatnie analizy rynkowe wskazują na utrzymanie się wzrostu zapotrzebowania na personel w większości branż. Mowa nie tylko o pracownikach z wysoko specjalistycznymi kompetencjami, obecnie firmy poszukujące pracowników do ograniczonych w czasie zadań (prace sezonowe czy specjalistyczne projekty na rok) już mają problem ze znalezieniem kadry.
„Dynamika wzrostu wynagrodzeń osiągnie poziom 4-5%. Natomiast w ramach umów cywilnoprawnych, szczególnie w przypadku wartości najniższych, należy spodziewać się znacznie wyższego wzrostu wynagrodzeń” – szacuje Leszek Zieliński, wiceprezes SAZ, prezes Jobman Group. „Poza tym zapowiedzi dotyczące podniesienia stawki minimalnej do 12 zł brutto mogą dodatkowo napędzić wzrost wynagrodzeń” – dodaje Zieliński.
Wyzwania stojące przed agencjami zatrudnienia
W 2016 roku przed agencjami zatrudniania i pracodawcami będzie stało kluczowe wyzwanie: znaleźć dobrego i wykwalifikowanego pracownika. Szacuje się, że już za 15 lat na rynku pracy będzie o 3 mln Polaków mniej niż dziś, a więc znalezienie odpowiedniego pracownika z roku na rok będzie coraz trudniejsze. Konsekwencje? Pracodawcy chętniej podejmą współpracę z profesjonalnymi agencjami pośrednictwa pracy: zlecanie znalezienia pracownika specjalistom w tej dziedzinie pozwoli firmie zaoszczędzić czas a w efekcie i koszty. Powszechniejsze staną się działania employer brandingowe, pozwalające firmom świadomie budować swój wizerunek. Z kolei przedstawiciele agencji zatrudnienia zwrócą szczególną uwagę na obszar personal brandingu.
„Od pewnego czasu w większości sektorów mamy do czynienia z rynkiem kandydata. W związku z tym agencje rekrutacyjne powinny zwrócić szczególną uwagę na relację z kandydatami. Bardzo ważne jest, aby rekruterzy poprzez swoje zachowanie potrafili zbudować wśród swoich kandydatów zaufanie. Wyspecjalizowani konsultanci są ekspertami w swojej dziedzinie i wiedzą ekspercką na temat rynku pracy powinni dzielić się z kandydatami” - podkreśla Artur Skiba, wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia, prezes firmy Antal.
Wyzwania stojące przed pracownikami działu HR
Poszukując zatrudnienia pracownicy zwracają coraz większą uwagę na atmosferę w pracy, kulturę organizacyjną firmy i motywatory pozapłacowe. Pieniądze przestają być jedynym i najgłówniejszym motywatorem podjęcia pracy. Kandydaci biorą pod uwagę również prestiż marki oraz opinie o przyszłym pracodawcy.
„Jednym z najważniejszych efektów działań pracownika działu HR, a jednocześnie jednym z największych wyzwań jest skuteczne budowanie zaangażowania i identyfikacji z firmą wśród załogi. Warto pamiętać, że dla pracowników niezwykle istotne jest poczucie bycie częścią organizacji i świadomość posiadania realnego wpływu na rozwój firmy” – tłumaczy Krzysztof Jakubowski.
„Działy HR powinny także zwrócić uwagę na budowanie relacji w firmie pomiędzy pracownikami, gdyż atmosfera w organizacji ma ogromny wpływ na efektywność i ich zaangażowanie” – dodaje wiceprezes SAZ, Artur Skiba.
...
Pracownicy HR i ich menadżerowie muszą również aktywniej korzystać z nowych kanałów dotarcia do kandydatów. „Prym będą wiodły w tym zaawanasowane technologicznie narzędzia rekrutacyjne, portale pracy i społecznościowe. Warto także korzystać z narzędzi służących bezpośredniej komunikacji pomiędzy pracodawcą a potencjalnymi pracownikiem. Sprzyja temu coraz większa dostępność takich narzędzi i platform na rynku” - mówi Krzysztof Jakubowski.