Rekrutacja w świecie FinTech - kluczowe kompetencje i umiejętności

HR, Rekrutacja i selekcja

FinTech to branża, która wykorzystuje nowe technologie i innowacje w obszarze usług finansowych. Jakich? To głównie płatności, pożyczki, inwestycje, rynki kapitałowe i ubezpieczenia. To niezwykle dynamiczny i rozwojowy sektor. Zmienia on naszą codzienność, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Płatność online za zakupy, korzystanie z porównywarek internetowych czy korzystanie z bankowości mobilnej to część naszego codziennego życia.

Idealny kandydat?  

Idealny kandydat to niestety mit. Każdy z nas posiada obszary wymagające rozwoju - nie ma osoby, która łączy w sobie idealny zestaw kompetencji. Równie ważne są indywidualne cechy charakteru i predyspozycje. Osoba rozważająca pracę w FinTech powinna jednak nadążać ze zmianami we współczesnym świecie. Konieczność ciągłego uczenia się, otwartość, elastyczność to cechy, które warto rozwijać, kiedy planuje się pracę w tej branży.

Potwierdzają to wyniki badań Bilansu Kapitału Ludzkiego. Bez względu na branżę czy wielkość firmy, pracodawcy poszukują osób, które mają wysokie kompetencje samoorganizacyjne (zarządzanie czasem i terminowość, gotowość do brania na siebie odpowiedzialności, samodzielna organizacja pracy i radzenie sobie w sytuacjach stresujących), interpersonalne (bycie komunikatywnym, łatwe nawiązywanie kontaktów z ludźmi, praca w grupie) oraz  kognitywne: uczenie się nowych rzeczy, pomysłowość, kreatywność, analiza informacji i wyciągania wniosków ). 

Pracodawca lub menedżer rozwijający swój zespół, nie powinien szukać idealnego kandydata, ale patrzeć głównie na potencjał kandydata i skupić swoją uwagę na stworzeniu mu odpowiedniego środowiska rozwoju w firmie.

Na co jeszcze należy zwrócić uwagę rozważając pracę w branży FinTech?

To rynek, w którym trzeba liczyć się z ciągłymi zmianami. Śledzenie trendów związanych z rozwojem nowych technologii i chęć ciągłego zdobywania wiedzy to jedne z podstawowych kompetencji osób chcących dołączyć do branży FinTech.

Ważna jest również otwartość i umiejętność współpracy w interdyscyplinarnym zespole, gdzie wielozadaniowość, komunikacja w języku angielskim i praca pod presją czasu jest na porządku dziennym.

>> Polecany artykuł: Rekrutacja w świecie FinTech – co nas czeka?

Przydatna jest także znajomość rynku finansowego, produktów i rozwiązań bankowych. Warto jednak pamiętać, że praca w FinTech oznacza bardzo dynamiczne środowisko pracy, natomiast tradycyjna bankowość wiąże się głównie z ustrukturyzowanymi procesami wpływającymi na sposób codziennej pracy i podejmowanie decyzji. To właśnie mniej ustrukturyzowane i zhierarchizowane środowisko pracy przyciąga kandydatów z pokolenia Y. Dlatego szukając odpowiedniego kandydata do pracy, warto zwrócić uwagę na tych, którzy niekoniecznie mają duże doświadczenie, ale za to doskonale odnajdą się w FinTech-owym środowisku pracy.

Potrzeba konkretnych umiejętności zależy od stanowiska. Często są to osoby od zapobiegania nadużyciom finansowym (Fraud Prevention), przeciwdziałaniu praniu pieniędzy (AML) oraz specjaliści od ryzyka (Credit Risk). Potrzebni są również eksperci znający się na pozyskiwaniu partnerów bizenesowych (Business Development), utrzymywaniu relacji (Account/Relationship Managers)  oraz osoby odpowiedzialne za rozwój produktu (Product Managers).  

Jeśli kandydat idealny to mit, to jak zatrudnić ten właściwy talent?

Dotarcie do odpowiedniej osoby, to nie tylko publikacja ogłoszeń na portalach branżowych i czekanie na to jedno, idealne CV.  Duża  odpowiedzialność spoczywa po stronie osoby rekrutującej. Obecnie rekruter to obyty w branży i biznesie ekspert. Osoba  proaktywna, szukającą rozwiązań, które pozwolą jej dotrzeć do osób, dla których praca w FinTech-u będzie ciekawym wyzwaniem, a kompetencje oraz potencjał kandydatów sprawdzą i rozwiną  się kiedy dołączą do zespołu.

Dlatego też rozwijając swoje teamy o kolejne talenty, warto poszerzyć zakres działań chociażby o sieci społecznościowe – np.  marketing rekrutacyjny, czy rozważyć zlecenie poszukiwania wybranego specjalisty lub managera wyspecjalizowanej agencji rekrutacyjnej.  

Źródło: Agencja rekrutacyjna HR Contact

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.