Skuteczna rekrutacja to podstawa rozwijającego się biznesu, dlatego warto być na bieżąco
z trendami i nowościami w branży HR. Rok 2022 z pewnością będzie pełen nowych wyzwań związanych z nadążeniem za dynamicznie zmieniającym się rynkiem pracy. Na jakie elementy zwrócić szczególną uwagę, by zatrudniać skutecznie? Przedstawiamy 4 najważniejsze wskazówki.
Obserwując zmiany na rynku pracy, nie można pominąć roli, jaką odegrała pandemia. Według raportu Rynek pracy w czasie COVID-19, rynek pracy wraca do normy po znacznym spadku –
w kryzysowym momencie liczba nowych ofert zmniejszyła się nawet o 50%[1]. Ofert pracy jest coraz więcej, co świadczy o tym, że firmy doskonale przystosowały się do rekrutacji w dobie pandemii. Ten trudny czas przyśpieszył wiele procesów i niemal wymógł rozwój firm w zakresie wykorzystania nowych technologii.
Co warto wprowadzić do procesu rekrutacji w 2022 roku?
1.Wdrażaj rozwiązania automatyzujące rekrutację
Automatyzacja obecnie znajduje zastosowanie w wielu branżach, pozwalając na optymalizację procesów biznesowych. Swoje zastosowanie znajduje także w HR, gdzie pozwala sprawniej
i skutecznie przeprowadzać procesy rekrutacyjne. Zautomatyzowanie takich działań, jak wysyłanie powiadomień dotyczących zakwalifikowania się do kolejnego etapu, dodawanie kandydatów do odpowiednich list mailingowych, czy wyszukiwanie kandydatów pozwala zaoszczędzić czas.
- Automatyzacja procesów rekrutacyjnych, wbrew temu co wielu uważa, nie ma nic wspólnego
z przedmiotowym traktowaniem ludzi – wręcz przeciwnie. Dzięki niej uwalniane są zasoby, które można efektywnie wykorzystać – na przykład w zapewnieniu lepszego candidate experience. Warto jednak używać jej świadomie – mówi Adrian Wolak, CEO firmy TRAFFIT, która dostarcza nowoczesne
i skuteczne narzędzie wspierające rekrutację zdalną.
Oszczędność czasu, którą zapewnia automatyzacja jest istotna w kontekście kolejnych trendów, na które warto zwrócić uwagę w 2022 roku.
2.Pracuj nad skróceniem procesów rekrutacyjnych
Dzięki automatyzacji możemy oszczędzić dużo czasu, ważne jest jednak, aby stworzyć system pozwalający na szybką ocenę kompetencji kandydatów. Najbardziej wartościowi z nich najprawdopodobniej szukają pracy w wielu organizacjach i uczestniczą równolegle w kilku procesach rekrutacyjnych, dlatego skrócenie procedury rekrutacyjnej pozwoli uzyskać przewagę nad konkurencją. Warto sprawdzić także, czy wewnętrzne procesy komunikacyjne i decyzyjne nie zabierają więcej czasu, niż to konieczne. W tym celu sprawdzą się narzędzia, które nie tylko automatyzują proces, ale pozwalają go także analizować.
3.Analizuj procesy rekrutacyjne
Przygotowanie każdego nowego procesu rekrutacyjnego powinno rozpocząć się od analizy poprzednich. Tylko w ten sposób można wskazać jego najdroższe i najbardziej czasochłonne elementy. W ich wyodrębnieniu zdecydowanie pomocna jest wspomniana wyżej automatyzacja, o ile zaimplementuje się narzędzie dostarczające odpowiednich informacji. Analityka i praca na twardych danych jest obecnie podstawą projektowania działań w bardzo wielu branżach i nie inaczej wygląda to w HR. Jest to dział, który rzutuje na skuteczność całego przedsiębiorstwa, tym bardziej warto zadbać o jego optymalizację.
4.Nawiązuj długoterminowe relacje z kandydatami
Czas stał się obecnie najcenniejszym dobrem. Jednak czy zmiany mające na celu jego oszczędność prowadzą do mechanizacji działań i zaniku interakcji międzyludzkich?
- Obecnie coraz więcej firm zaczyna dostrzegać wartość relacji. Są one ważne nie tylko na płaszczyźnie współpracy z kontrahentami, ale na każdej innej, wliczając w to rekrutację. Dlatego czas zaoszczędzony na właściwej analizie i automatyzacji warto przeznaczyć na nawiązywanie długofalowych relacji z kandydatami – mówi Adrian Wolak. Dodaje: Warto utrzymywać relacje nawet z tymi kandydatami, którzy nie przeszli rekrutacji – właśnie w nich tkwi ogromny potencjał!
Utrzymywanie relacji z odrzuconymi kandydatami jest stosunkowo nowym trendem. Osoby, które chciały pracować w danej firmie to potencjalnie wartościowi odbiorcy merytorycznych branżowych newsletterów czy zaproszeń na wydarzenia. Kluczowe jest jednak, żeby ich doświadczenia z rekrutacji były pozytywne – w przeciwnym wypadku nie zechcą oni utrzymywać kontaktu z daną firmą.
***
Planując działania na najbliższe miesiące, warto pamiętać, że nadal poruszamy się po dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Samo tempo tych zmian jest raczej ewolucyjne niż rewolucyjne, a świadomość kierunków, w jakich zmierzają, pozwala dostosować się i odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Otwierając się na nowe możliwości, możemy wpłynąć na rozwój całego przedsiębiorstwa.
[1] „Rynek pracy w czasie COVID-19”, Grant Thornton, Element, 2021 rok.