Korporacyjny talent show

HR, Kariera w HR

Talenty przeżywają obecnie renesans. W telewizji królują talent show, teatry, cyrki i różnorodne widowiska. Platforma YouTube dosłownie każdemu umożliwia nagranie krótkiego filmu i prezentację swojej nietypowej, ciekawej umiejętności. Głosy o wielu oktawach, idealnie zsynchronizowane ruchy taneczne, żonglowanie, połykanie ognia... To wszystko zachwyca i dostarcza rozrywki. Po szarych dekadach emanujących etosem pracy, oczy społeczeństwa znowu kierują się w stronę ludzi uzdolnionych, charyzmatycznych i „innych” w pozytywny sposób.

Warto jednak pochylić się nad mniej spektakularnymi, ale równie cennymi talentami – świetnym przygotowaniem do występów publicznych, lekkim piórem, otwartością w nawiązywaniu nowych kontaktów albo łatwością w rozwiązywaniu sporów. Czy współczesne organizacje poszukują osób z takimi umiejętnościami, czy wolą współpracować z pracownikiem, którego od A do Z wdraża się w powierzane obowiązki i przygotowuje go do wypełniania ich w idealny sposób? Czy talenty są jeszcze potrzebne w firmach czy już dawno odeszły do lamusa?

Ja się wcale nie chwalę, ja po prostu mam kompetencje

Trudno odpowiedzieć na zadane pytanie w jeden konkretny i właściwy sposób. Wiele zależy od stylu zarządzania i kultury danej organizacji. Praktycy zajmujący się talent management wskazują jednakże na to, że praca pozwalająca w pełni wykorzystać i rozwinąć swoje talenty przynosi najbardziej satysfakcjonujące rezultaty. Pracownik poświęca czas temu, co sprawia mu przyjemność, dobrze zna swoją specjalność, czuje się w niej pewnie i komfortowo. Wykonuje zadania, w których wypada zdecydowanie lepiej niż inni, buduje status profesjonalisty, a swoje obowiązki wypełnia na najwyższym poziomie i z dbałością o największą jakość. Pracodawca zyskuje zaś eksperta o ogromnej wiedzy i umiejętnościach usprawniających działanie organizacji, przez co relacja obu stronom przynosi korzyści. To, co wyróżnia pracownika o ogromnej wiedzy i zdolnościach w danej dziedzinie to jego kompetencje. Dzięki nim w pełni wykorzystuje swój talent, pragnie stale go rozwijać i przychodzi mu to z dużą łatwością. Proces ten wymaga jednak czasu.

"Talent to robić z łatwością to, co jest trudne dla innych." (Henri Frédéric Amiel)

Poszukiwanie pracownika o wysokich kompetencjach nie jest łatwym zadaniem. Jury wszelkich telewizyjnych talent show przemierza cały kraj, aby znaleźć potencjalne gwiazdy i nowych celebrytów. Podobnie pracodawca musi zmierzyć się z długim i mozolnym procesem tropienia osoby idealnie pasującej na dane stanowisko. Gdy ma do dyspozycji niewiele czasu, a dany etat czeka na niezwłoczne obsadzenie, wówczas powstaje luka kompetencyjna. Oznacza to, że w organizacji brakuje pracowników o wiedzy i umiejętnościach w konkretnej dziedzinie. Gdy luka zostanie zauważona i wymaga czym szybszego „załatania”, należy rozpocząć szukanie talentów. Osoba kompetentna rozpoczyna pracę z dużą pewnością siebie i doświadczeniem. Utalentowana jest zaś gotowa i ma predyspozycje do tego, aby to doświadczenie zdobyć i w miarę upływu czasu stać się ekspertem. Posiada przysłowiowy „dryg”, a przy odrobinie wysiłku i pracy może osiągnąć zdumiewające sukcesy.

Biznes boi się talentów

Chociaż wydawać by się mogło, że kompetentni i utalentowani pracownicy są prawdziwym skarbem każdego pracodawcy, to wielu z nich nie potrafi z nimi współpracować. Wszelkie przejawy ich umiejętności są nieraz odbierane jako nadmierna pewność siebie, pycha czy aroganckie manifestowanie swojej wyższości nad zwierzchnikiem. Menadżerowie najchętniej tworzą zespoły z osób podobnych do siebie. Wówczas praca grupowa jest najłatwiejsza, zmniejsza się także ryzyko konfliktów i nieporozumień – każdy myśli niemalże tak samo, lider kieruje działaniami, a pozostali bez sprzeciwu wykonują swoje zadania. Dla menadżera jest to również bezpieczna i wygodna sytuacja, ponieważ nikt nie podważa jego autorytetu. Takie rozwiązanie jednak nigdy się nie sprawdza. Mówi się, że zespół jest swoistym narzędziem diagnostycznym menadżera. Jednolity, złożony z osób o zbliżonych charakterach nie zmieni nic w działaniu organizacji – kilka osób wiernie odwzorowuje inną, nie dochodzi do wymiany zdań, ani do budujących, owocnych kłótni. Wszyscy stoją w miejscu i choćby pracowali ze sobą kilka lat, prawdopodobnie nie będą mieli okazji nauczenia się czegokolwiek od siebie nawzajem.

Utalentowani szaleńcy...

Kluczem sukcesu menadżera jest udana współpraca z osobami o różnych osobowościach i umiejętnościach. W zespole złożonym z różnorodnych osób istnieje zdecydowanie większe prawdopodobieństwo owocnej wymiany doświadczeń i wiedzy. Sukces ten rzutuje również na funkcjonowanie całej organizacji, której członkowie nie osiadają na laurach, a stawiają na ciągły, dynamiczny postęp. Konfrontacja z kolegami o różnych talentach działa także inspirująco, dzięki czemu możliwy jest samorozwój. Rodzą się nowe pomysły i innowacyjne podejścia do pojawiających się problemów. W przedsiębiorstwach osoby utalentowane o nietypowych poglądach często postrzega się jako zagrożenie i trudny materiał do współpracy. W rzeczywistości jednak tylko dzięki nim menadżerowie mogą zauważyć swoje słabsze strony i obszary, które wymagają pracy – poszerzenia wiedzy czy wyćwiczenia zupełnie nowych umiejętności.

...

Utalentowane osoby są twórcze, odważne i otwarte. Stale szukają feedbacku i chcą dzielić się swoimi przemyśleniami. Warto, aby zostały one wykorzystane. Najlepsze pomysły nie są wszakże tymi pierwszymi, a kolejnymi, na które zdecydowanie łatwiej wpaść podczas wspólnej wymiany zdań.

Drukuj artykuł
Tamara Bieńkowska

tamarabienkowska.pl, Warszawa

Trener, coach, wykładowca akademicki. Od ponad 16 lat wpiera menedżerów i organizacje prowadząc zajęcia grupowe oraz konsultacje indywidualne z zakresu zarządzania, przywództwa, rozwoju umiejętności interpersonalnych oraz zarządzania zmianą. Certyfikowany trener Przywództwa Sytuacyjnego SLIIR, Sytuacyjnego Przywództwa Zespołowego wg Kena Blancharda, oraz certyfkowany coach ICC (Lambent do Brasil) oraz Team Coach (Norman Benett Academy). Akredytowana konsultantka Facet5, Extended DISC®. Posiada certyfikat 112 FRIS Style Myślenia. Wykłada na SWPS i AWF w Warszawie, WSE im. Ks. Tischnera w Krakowie, WSB w Toruniu oraz UMCS w Lublinie. Specjalizuje się w sztuce prowadzenia sporów oraz treningu medialnym.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.