Żadna firma nie jest samotną wyspą. Funkcjonując w określonym otoczeniu, wywiera wpływ na sposób życia ludzi i ich zamożność; na strukturę społeczną, kulturę, zdrowie i środowisko naturalne. W swoim najnowszym raporcie „Social Impact. Wpływ społeczny firm a wellbeing pracowników” Well.hr opisuje działania biznesu, które prowadzą do pozytywnych zmian. W dobie dzisiejszych wyzwań temat ten jest szczególnie ważny. Partnerami raportu są firmy PwC, VanityStyle i TVN Discovery.
Gdyby ktoś 20 lat temu powiedział nam, z jakimi zagrożeniami będziemy się dziś mierzyć, większość uznałaby, że ma interes w podsycaniu niepokoju. Tak właśnie wiele osób reagowało na informacje ekologów dotyczące zmian klimatycznych. Firmy przez lata koncentrowały się na krótkoterminowym zysku, a ludzie na konsumpcji. Nikt nie chciał słyszeć o zmianach.
Dziś świadomość społeczna jest znacznie wyższa. Chcemy wiedzieć, jak działają firmy wokół nas i jak ich działania przekładają się na planetę i jakość naszego życia. Konsumenci chętniej kupują produkty i usługi firm, które działają przejrzyście i odpowiedzialnie. Są też bardziej lojalni wobec organizacji, które pomagają w rozwiązywaniu problemów społecznych i środowiskowy. Coraz większą wartość ma dla nas również poczucie sensu pracy.
Doświadczenie pandemii podniosło jeszcze świadomość ludzi. Wielu z nas zastanawiało się, co do niej doprowadziło i jaki udział miał w tym nasz nadmierny konsumpcjonizm i dążenie firm do maksymalizacji zysków. Jednocześnie obserwowaliśmy dobre praktyki pracodawców, którzy nie tylko zaangażowali się w walkę z pandemią, ale także inwestowali w wellbeing pracowników, stawiając człowieka w centrum uwagi. Działania firm podczas pandemii – kontrastujące często z działaniami rządów – przełożyły się na wzrost zaufania do biznesu, ale jednocześnie sprawiły, że oczekujemy dziś od niego dużo więcej.
Ostatnie tygodnie postawiły przed biznesem dodatkowe wyzwania. 24 lutego 2022 r. Rosja rozpoczęła inwazję na Ukrainę, doprowadzając do eskalacji trwającego od 2014 r. konfliktu. Wywołana przez Putina wojna może rozlać się na wiele krajów. Kolejne państwa i organizacje nakładają na Rosję sankcje gospodarcze. Jednocześnie rośnie presja na międzynarodowe korporacje, które od lat prowadziły w Rosji interesy. Część z nich już wycofała się z tego rynku. Kolejne, podejmując w tej sprawie decyzje, kładą na szali, z jednej strony, odpowiedzialność za wyniki firmy i pracowników w Rosji, z drugiej, moralną ocenę swojego udziału w budowaniu potencjału gospodarczego kraju, który zagraża pokojowi w Europie. Social impact nigdy dotąd nie był kwestią równie ważną dla pracowników, kandydatów, firm i całych społeczeństw.
Raport pt. „Social impact. Wpływ społeczny firm a wellbeing pracowników” to kompleksowy przewodnik po tematyce wpływu społecznego. Zawiera on informacje o trendach, które sprawiły, że social impact jest dziś tak ważny, przedstawia dowody na to, że odpowiedzialne działania firm przekładają się na wellbeing pracowników. Autorzy raportu dzielą się wynikami badań i setkami dobrych praktyk. Podpowiadają, jak budować zaangażowanie pracowników w wolontariat i podają przykłady firm, które postępują odpowiedzialnie wobec planety, społeczności i pracowników. Partnerami raportu są firmy PwC. TVN Discovery i VanityStyle, a jej sponsorem Fundacja ORLEN. Raport jest dostępny w dwóch wersjach językowych – polskiej i angielskiej - na stronie: https://wellbeingposwojemu.pl/social-impact.
Well.hr zajmuje się projektami z zakresu wellbeingu, różnorodności, employer brandingu, kultury organizacyjnej, budowania zaangażowania i komunikacji wewnętrznej. Firma prowadzi w organizacjach badania, tworzy i wdraża strategie, promuje najlepszych pracodawców i ich praktyki oraz dostarcza inspiracji i edukuje rynek, m.in. w cyklicznie wydawanych raportach. Well.hr jest także twórcą pierwszej w Polsce bazy pracoumilaczy. Misją firmy jest kreowanie nowych standardów pracy w Polsce. www.well.hr