Rekrutacyjna ruletka – ryzykujesz czy sprawdzasz?

Prawo pracy, Narzędzia

Zwykle zatrudniamy osoby, które poznaliśmy dopiero w czasie procesu rekrutacji. Nawet jeżeli był on długi i wieloetapowy, nie oznacza to, że było dość czasu, by poznać kandydatów na podstawie obserwacji i wyrobić własną opinię. Uczenie się zaś na podstawie doświadczeń może okazać się zbyt kosztowne, szczególnie gdy w grę wchodzi pracownik, któremu powierzamy ważne zadania.

Co zrobić, by zwiększyć w krótkim czasie swoją pewność, że mamy do czynienia z wiarygodną osobą?

Działaj w oparciu o sprawdzone dane

Najlepsze decyzje podejmowane są w oparciu o wiarygodną wiedzę. Dotyczy to przede wszystkim wyboru pracownika – tutaj pomyłka lub błędne informacje mogą drogo nas kosztować. Oparte na złej woli lub braku deklarowanej wiedzy i doświadczenia działania niesprawdzonego wcześniej pracownika, mogą nas narażać na utratę reputacji lub pogorszenie wizerunku marki, wyciek poufnych informacji lub nawet defraudację. A to tylko kilka z wielu negatywnych konsekwencji pochopnych decyzji personalnych. Warto również wziąć pod uwagę zagrożenia, jakie wiążą się z korzystaniem z usług osób, których danych wcześniej nie zweryfikowano. Często ze zbyt dużym zaufaniem przyjmujemy dane zawarte w CV lub liście motywacyjnym. Niestety, może się zdarzyć, że dana osoba nie jest tym, za kogo się podaje lub koloryzuje dane dotyczące swojego wykształcenia i doświadczenia, chcąc za wszelką cenę dostać pracę. Oczywiście, kłamstwo w końcu wyjdzie na jaw, ale kosztem osób, mających kontakt z nierzetelnym pracownikiem, któremu powierzono opiekę nad domem, osobą starszą, dzieckiem. Niesprawdzony fachowiec naraża nas na straty czasu i pieniędzy. Pomoc domowa może dokonać kradzieży lub zniszczeń, niewykwalifikowana opiekunka naraża na niebezpieczeństwo życie i zdrowie bliskich nam osób. Jak w takim razie upewnić się, że mamy do czynienia z odpowiednią osobą?

Korzystaj z nowoczesnych rozwiązań

Oczywiście, najbezpieczniej jest zatrudniać osoby polecone i sprawdzone. Nie od dziś wiadomo, że najskuteczniejszą formą „reklamy” jest poręczenie ze strony osoby, której ufamy. Robiąc remont, w pierwszej kolejności spytamy krewnego, który ma dobrze wybudowany i wykończony dom, a w poszukiwaniu dobrej opiekunki w pierwszej kolejności zwrócimy się do koleżanki, o której wiemy, że była zadowolona z opieki nad dzieckiem. Zatrudniając pracownika, chętnie widzimy pozytywne opinie z poprzednich miejsc pracy lub listy referencyjne, z uwagą też śledzimy opinie na temat firm, osób i instytucji w Internecie, księgi gości i oceny innych klientów. Wszystko po to, by zyskać maksymalnie rzetelny obraz potencjalnego pracownika i nie dać się oszukać. Jednak, aby sprawdzić wszystkie podane w CV informacje, musielibyśmy poświęcić wiele czasu i energii – do wielu danych nie będziemy mieli też prawa wglądu (ze względu na zapisy prawne, dotyczące ochrony danych osobowych). W takiej sytuacji możemy skorzystać z nowoczesnych usług i narzędzi weryfikacyjnych , umożliwiających sprawdzenie informacji na temat potencjalnego pracownika. Profesjonalny background screening powinien zawierać ustalenie prawdziwości takich informacji jak: tożsamość, historia edukacji, historia zatrudnienia, kwalifikacje. Dodatkowo, można oczekiwać wiadomości na temat karalności, zadłużenia, a także powodów odejścia z poprzedniego miejsca pracy i opinii wcześniejszego pracodawcy. Taki zestaw informacji może pozwolić nam na uniknięcie największych zagrożeń, związanych z procesem rekrutacyjnym i zatrudnieniem – zarówno na polu zawodowym, jak i w życiu prywatnym.

Zyskaj pewność i działaj skutecznie

Nasze dążenie do tego, by korzystać z profesjonalnych usług sprawdzonych pracowników jest całkowicie zrozumiałe. Zaufanie do pracownika powinno być budowane na uczciwości, szczególnie w przypadku udostępniania wiarygodnej wiedzy na temat swojej osoby, wykształcenia, kwalifikacji i doświadczenia zawodowego. Pamiętajmy, że mamy pełne prawo wiedzieć jak najwięcej o osobie, której mamy udostępnić dane finansowe swojej firmy, firmowy know-how, poufne dane, czy też powierzyć pieczę nad swoim dzieckiem, członkiem rodziny lub domem. Sprawdzanie i pozyskiwanie, a także weryfikowanie informacji nie jest w takim przypadku naruszaniem prywatności, a osoba, która nie ma nic do ukrycia i uczciwie przedstawiła wiedzę na swój temat nie ma żadnych powodów, by sprzeciwiać się weryfikacji swoich danych.

Sprawdzanie wiarygodności danych jest konieczne, gdy żyje się w społeczeństwie informacyjnym – szczególnie w czasie procesu rekrutacji. Anonimowość, związana z życiem w mieście utrudnia pozyskiwanie wiedzy i ułatwia działania oszustom i osobom nierzetelnym – dlatego tak ważna jest weryfikacja. Możemy dokonać jej w podstawowym wymiarze na własną rękę lub profesjonalnie – zlecając taką usługę wyspecjalizowanym firmom, posiadającym nowoczesne narzędzia weryfikacyjne.

Drukuj artykuł
Monika Klonowska

IBBC Group, Warszawa

Background Screening Specialist.
Lider zespołu specjalizującego się w przeprowadzaniu procesów background screening, należącego do NAPBS (National Association of Professional Background Screeners). Aktywnie działa na rzecz promocji metody sprawdzeń pracowniczych na polskim rynku pracy. Z wykształcenia pedagog i socjolog.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.