Polskim firmom brakuje innowacyjności?

BIZNES

Innowacyjność kojarzy się z nowoczesnością, przyszłością i nowoczesnymi technologiami. Czy polskie firmy są nowoczesne? Jak innowacyjność pracodawców oceniają pracownicy? Sprawdził portal GoWork.pl

38 proc. osób na pytanie czy w ciągu ostatnich 3 lat ich firma wprowadziła innowacyjne rozwiązania, odpowiedziało negatywnie. Co trzecie przedsiębiorstwo (33,4 proc.) wprowadziło w tym czasie jedynie doraźne usprawnienia. Prawdziwą modernizację przeszło 28,6 proc. organizacji. Co sprawia, że pracownicy postrzegają swojego pracodawcę jako innowatora? Na co powinny zwracać uwagę firmy? Wyróżniliśmy siedem elementów, które składają się na innowacyjność:

Unikalna i istotna strategia: Nowatorskie firmy posiadają własną, unikalną strategię działania – aby sprawnie wprowadzać innowacyjne rozwiązania trzeba mieć świadomość dokąd się zmierza. Mogą się nią pochwalić wszyscy istotni gracze funkcjonujący na globalnym rynku, jak Apple, Facebook czy Google. Jeżeli biznes nie posiada strategii, którą, co istotne, łatwo zdefiniować i opisać, jego szanse na bycie innowacyjnym są niewielkie. Ważne też, by misja firmy była autentyczna. Ślepe hasła typu “chcemy być najlepsi”, które nie niosą za sobą żadnego przesłania, nic nie znaczą i tak będą odbierane. Mglista lub niespójna z profilem firmy strategia to pierwsza rzecz jaką należy zmienić by móc być postrzeganym jako innowacyjna firma

Innowacje jako instrument do osiągnięcia określonego celu: Wysoce innowacyjne firmy nie postrzegają innowacji jako planu docelowego, ale jako środek umożliwiający osiągnięcie celu. Aby dostarczać rozwiązania najwyższej jakości potrzebny jest odpowiedni sprzęt, znajomość nowoczesnych i efektywnych technik działania itd. Trudno np. być nowoczesną firmą informatyczną, nie zapewniając pracownikom dostępu do najnowszych programów, czy budować wizerunek w sieci bez dostępu do Internetu.

Wizerunek lidera: Jeżeli firma jest liderem na rynku automatycznie postrzega się ją jako innowacyjną. Przedsiębiorstwo, które stosuje innowacje do osiągania strategicznych celów, w końcu nieuchronnie zdobywa też przewagę w branży. – Warto zauważyć, że nie zawsze od razu przekłada się to bezpośrednio na zyski. Jako przykład może tu posłużyć chociażby Amazon, który od początku swojej działalności był uznawany za innowatora, wprowadził wiele niestandardowych rozwiązań na rynek e–commerce, a mimo to musiało upłynąć kilka lat zanim te działania zaczęły przynosić realne wpływy – zauważa Michał Środa z GoWork.pl.

Nowoczesne narzędzia: Kreatywność jest częścią ludzkiej natury. W każdym pracowniku tkwi potencjał, ale to od pracodawcy zależy, czy jego podwładny wydobędzie z siebie najlepsze pomysły i przełoży je na sukces organizacji. Dlaczego tylko niektóre firmy postrzegane są jako innowacyjne, mimo że niemal każda dysponuje odpowiednim zespołem ludzi? Wiele firm nie docenia pomysłów pracowników, albo nie ma narzędzi lub motywacji do ich zrealizowania. Tym, co charakteryzuje innowacyjne firmy to zapewnianie dostępu do nowoczesnych narzędzi, pozwalających na maksymalne wykorzystanie umiejętności pracowników.

Porażka to też opcja: Jednym z najważniejszych elementów kultury biznesowej innowacyjnej firmy jest akceptowanie możliwości poniesienia klęski. Jeżeli pracownicy wiedzą, że mogą się pomylić bez zagrażania swojej karierze to są bardziej skłonni do podjęcia się ryzykownych, innowacyjnych projektów, które potencjalnie mogą przynieść ogromne korzyści dla firmy. – Dobrym pomysłem może być więc np. nagradzanie za wcześnie wykrytą pomyłkę. Dzięki temu pracownicy sami zaczynają oceniać projekty i zamykać te, które prowadzą do porażki, jeszcze zanim poniesione zostaną większe koszty. Takie podejście zwolni część zasobów i budżetu, które można wykorzystać na nowe rewolucyjne przedsięwzięcia – mówi ekspert GoWork.pl.

Klimat zaufania: Innowacyjne firmy zapewniają swoim pracownikom środowisko pracy oparte na zaufaniu. Z wdrażaniem nowatorskich pomysłów wiąże się ryzyko – najbardziej kreatywne pomysły czasem brzmią nieco niedorzecznie. Jeżeli pracownicy boją się odrzucenia lub kpin z przedstawienia niecodziennych pomysłów, nie będą się nimi dzielić. W skrócie – kreatywność i innowacja prosperują prawidłowo jeżeli ludzie w danej organizacji ufają zarówno sobie jak i samej organizacji.

Autonomia działania pracowników: Wystarczy, że każdemu z pracowników wyznaczymy jasne cele i zadania do wykonania, a jednocześnie damy wolność jeżeli chodzi o dobór narzędzi i sposobu ich realizacji. Nadmierna kontrola zagłusza kreatywność i indywidualność niezbędną do innowacyjności. Wielu pracodawców przesadza z nadzorem pracowników, bojąc się, że będą popełniali błędy lub wybiorą nieefektywny sposób osiągania celu. Innowacyjne firmy nie popełniają tego błędu. Każda porażka jest w końcu bezcenną nauką – pracownicy sami szybko odkryją, które ich działania nie warte są zachodu, a którą ścieżką warto podążać.

Drukuj artykuł
Artykuł został przygotowany przez portal GoWork.pl

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.