Obcokrajowcy mają osiem głównych kanałów, którymi szukają pracy w Polsce – wynika z badania „Skuteczne sposoby na rekrutacje językowe” Monster Talent Sourcing Services. Wciąż niewykorzystanym kanałem rekrutacji są media społecznościowe i targi pracy.
Serwisy internetowe z ogłoszeniami o pracę
To główny kanał, przez który obcokrajowcy szukają pracy. Robi tak 68 proc., a 35 proc. udało się zrobić to skutecznie. Z punktu widzenia rekrutera internetowe serwisy ogłoszeniowe powinny stanowić podstawowe narzędzie do poszukiwań. „W przypadku, gdy szukamy specjalistów z danej branży, powinniśmy wychodzić do kandydatów, publikując ogłoszenia także na zagranicznych serwisach z ogłoszeniami o pracę albo na tych o zasięgu międzynarodowym” – zauważa Aleksandra Pocheć, Konsultant w Monster Talent Sourcing Services.
Biznesowe portale
Drugim ważnym kanałem poszukiwań, który doceniają obcokrajowcy, są portale biznesowe. Z badań wynika, że aż 50 proc. kandydatów w ten sposób szuka pracy, ale tylko 21 proc. tak ją znajduje. Potencjał biznesowych portali jest wciąż niewykorzystany, tymczasem jest to gigantyczna baza talentów. Portale biznesowe mogą wspierać rekrutacje, zwłaszcza w przypadku kandydatów pasywnych. Warto monitorować te portale i budować przy ich udziale bazę potencjalnych pracowników.
Agencje pośrednictwa
To ciekawe, że obcokrajowcy często kierują kroki do agencji pośrednictwa. Robi tak 33 proc., a 12 proc. znajduje w ten sposób pracę. Agencje coraz częściej się profilują, czyli szukają jedynie kandydatów konkretnych profesji (np. do pracy w IT czy handlu) lub oferują pracę na określonych zasadach (np. tymczasową). Wykorzystanie agencji pośrednictwa jako partnera w rekrutacji może być korzystne, jeśli poszukiwany przez nas pracownik wpisze się w profil działalności danej agencji.
Media społecznościowe
Gigantyczna przepaść pomiędzy oczekiwaniami kandydatów a rezultatami poszukiwań. Social media są wciąż niewykorzystanym kanałem rekrutacji cudzoziemców. 32 proc. poszukuje w ten sposób pracy, a zaledwie 3 proc. znajduje ofertę dla siebie. „To jasny sygnał, że rekruterzy mają do zagospodarowania gigantyczny, a zupełnie zmarginalizowany obszar, po którym poruszają się kandydaci. Jedną z możliwości, jaką dają media społecznościowe, jest zbudowanie grupy zainteresowanej konkretną tematyką. Przykładowo poszukując kandydatów np. ze znajomością języków obcych, warto zbudować społeczność wokół kultury danego języka czy kraju” – komentuje Aleksandra Pocheć z Monster Talent Sourcing Services.
Bezpośredni kontakt z firmami
Okazuje się, że obcokrajowcy dość odważnie podchodzą do poszukiwań pracy, bo 28 proc. szuka bezpośrednio w firmach, a 11 proc. w ten sposób znajduje pracę. „Chcąc w ten sposób budować bazę kandydatów i potencjalnych pracowników, należy zadbać o anglojęzyczną wersję strony z widoczną zakładką kariera i możliwością aplikowania on-line. Jest duża szansa, że poprzez stronę zgłoszą się obcokrajowcy już znający firmę i spełniający oczekiwania na konkretne stanowisko” – radzi Pocheć.
Znajomi i rodzina
Badanie pokazało, że 27 proc. obcokrajowców pyta o pracę znajomych i rodzinę, a 17 proc. w ten sposób znalazło zatrudnienie. Z drugiej strony z badań i obserwacji rynku przez HR-owców wynika, że system poleceń jest bardzo skuteczny. Warto założyć, że pracownicy firmy mają wśród znajomych poszukiwanych specjalistów i z myślą o nich przygotować system poleceń pracowniczych. W ramach tego kanału poszukiwań aktualni pracownicy firmy otrzymują gratyfikację za rekomendację zakończoną zatrudnieniem kandydata. Ten sposób rekrutacji znacznie skraca czas poszukiwań. Obcokrajowcy mają większe zaufanie do pracy z polecenia.
Targi pracy, eventy biznesowe
Ten punkt pokazuje niszę w poszukiwaniach pracowników zza granicy. Okazuje się, że 14 proc. z nich szuka w ten sposób pracy, a znajduje jedynie 1 proc! Chcąc skutecznie poszukiwać kandydatów do pracy na targach, trzeba zadbać o obecność podczas imprezy wielojęzycznych przedstawicieli firmy. Poza tym warto przygotować miejsce do rozmowy z kandydatem, a także wyraźnie zaznaczyć, w jaki sposób można aplikować do pracy. Skutecznym zabiegiem jest np. zaaranżowanie ściany z wywieszonymi aktualnymi ofertami pracy. Kandydatów zraża do starania się o pracę w firmie, obecność na stoisku osoby, która nie posiada podstawowej wiedzy o ofertach pracy. Zniechęcające są także stoiska z ulotkami jedynie w języku polskim.
Organizacje wspomagające (NGO)
Badania pokazują, że dla części cudzoziemców naturalnym miejscem, do którego kierują kroki w poszukiwaniu pracy, są organizacje pozarządowe. O pracę pyta w nich 6 proc. badanych, natomiast nikt nie znalazł za pośrednictwem NGO-sów pracy. Organizacje pozarządowe mogą być dobrym partnerem w rekrutacji pod warunkiem, że działają na styku zainteresowań cudzoziemców i potrzeb biznesu.
...
Podczas rekrutacji kandydatów zza granicy warto działać na kilku płaszczyznach poszukiwań. Badania Monster Talent Sourcing Services pokazały, że obcokrajowcy szukający pracy w Polsce są bardzo aktywni i sięgają po rozmaite narzędzia oraz możliwości. 65% respondentów zadeklarowało, że korzystało z więcej niż jednego kanału, a 25% korzystało z co najmniej czterech. Dlatego dla pracodawcy chcącego efektywnie zarządzać procesami rekrutacyjnymi, ważne jest wielokanałowe poszukiwanie talentów.