Specjalista od wszelakich dziedzin w HR oraz kompleksowa usługa firm doradztwa personalnego. Co jedno ma wspólnego z drugim zapytacie? Okazuje się, że wiele- konieczność znajomości większości procesów, narzędzi, rozległa wiedza, wsparcie.
Przygotowując się do dzisiejszego artykułu i pochylając się nad wstępem, gdzie według mojej koncepcji powinna znaleźć się zgrabna definicja obejrzałam reklamę zapowiadającą wyświetlanie znanej serii filmu i olśniło mnie. Każdy kinoman zna serię filmów sensacyjnych Mission Impossible z Tomem Cruisem w roli głównej- wartka akcja, mnóstwo gadżetów i trików, wszystko co może porwać dzisiejszego widza. W głównym bohaterze dojrzałam te wszystkie umiejętności, których oczekuje się od osób pracujących na stanowisku HR Generalist (HRG) czy jako HR Biznes Partner.
Trochę teorii, bez której ani rusz
HR Generalista to specjalista z przynajmniej trzech obszarów Hr np. rekrutacji, szkoleń, programów motywacyjnych. Swoją wiedzą wspiera procesy zachodzące w wybranym obszarze projektów, startegii personalnej w firmie. To dobry przyczółek dla stanowiska HR Managera, pozwala poznać większość procesów zachodzących w HR.
HR Biznes Partner nowo nazwana usługa firm specjalizujących się w doradztwie personalnym, „nowoczesna” rola działów kadr w dużych korporacjach czy wreszcie osoba wspierająca biznes w obszarze, a zwłaszcza procesach związanym z HR? i tutaj zatrzymajmy się na ostatniej opcji. HR Biznes Partner to najprościej mówiąc model współpracy biznesowej w obszarze HR.
Jedna osoba?
Tak, odpowiedź jest prosta- oszczędność czasu i pieniędzy. Zastępuje sztab specjalistów, posiadając rozległą wiedzę z zakresu HR potrafi wspierać biznes w każdym aspekcie i miękkim i twardym, a centralizacja funkcji lub jak kto woli skupienie ich w jednej osobie (konkretnej „parze rąk” w tym wypadku) skraca czas rekcji na konkretne potrzeby biznesu w tym zakresie.
Nowa rola i zdecydowanie znak dzisiejszych czasów
Kryzys gospodarczy, pogarszające się warunki gospodarcze doprowadziły do weryfikacji roli działów kadr i wymuszenia wniesienia przez nie wartości dodanej do firmy. W tym przypadku chodziło o to, aby wyjść z roli wsparcia administracyjnego czy naliczania płac, prowadzenia dokumentacji kadrowej. Uczestnik na każdym poziomie zarządzania biznesem jako strategiczny partner- tu zdecydowanie rachunek zysków i strat wskazuje na przyszłe korzyści. I jako, że u podstaw mojego wykształcenia leży ukochana ekonomia i słynne zdanie „zadecydował o tym rachunek ekonomiczny” potwierdzę je również i tutaj.
HR Biznes Partner jako model zarządzania
Głównym powodem, dla którego firmy rozważają wdrożenie wspomnianego modelu jest zmiana. Codzienne dylematy jak rozwijać działalność lub co zrobić, aby uczynić biznes bardziej konkurencyjnym, a procesy wydajniejszymi, sprawniejszymi, potrzeba rozwiązywania problemów wymuszają przedefiniowanie procesów zarządzania w firmie. HR Partner jest w stanie przeorientować zmiany i usprawnić biznes inwestując w to, co najcenniejsze czyli " kapitał ludzki ".
Sympatycy tego modelu zarządzania podkreślają, że sukces jednostki i zadowolenie z pracy jest jednym z kluczy do sukcesu w biznesie, a zarządzana w ten sposób firma jest w stanie skupiać się na celach jednostki i celach całej firmy.
Jaki powinien być HR Generalista i HR Biznes Partner?
Uwaga wprowadzam kolejne modne pojęcie HR Talent. Tak, idealny dla pracodawcy HR Partner powinien posiadać HR Talent. Co to takiego? I tu można wymieniać, a lista robi się dłuższa i dłuższa. Według pracodawców:
- Rozległa wiedza z zakresu HR miękkiego i twardego
- Duże doświadczenie w obszarze HR
- Znajomość oraz doświadczenie w zakresie wspierania procesów zachodzących w firmie
- Umiejętność przekładania decyzji na mierzalne wskaźniki ekonomiczne
W HR ma się poruszać jak ryba w wodzie
Takie rozwiązanie w HR ma na celu wywarcie korzystnego wpływu na działalność w firmie na wszystkich poziomach, w każdym czasie, zwłaszcza w wymagającym. Konkretnie jak? Biorąc np. udział w procesie rekrutacji, w procesie szkolenia i rozwoju- w ten sposób firma zyskuje personel najbardziej dopasowany do „potrzeb” branży, a wskazanie ludzi z konkretnymi zdolnościami kluczowymi dla rozwoju firmy stanowi również wartość dodaną. Widząc wewnętrzne funkcjonowanie branży, firmy tzn. biznesu i uczestnicząc na każdym poziomie zyskuje strategiczny charakter mający na celu uzyskanie produktywnych rezultatów.
Rozumiecie teraz moje porównanie do naszego bohatera?
„By uratować świat przed niechybną zagładą wykorzystuje całą swoją wiedzę, wszystkie sztuczki, triki, gadżety. Misja jeszcze nigdy nie była tak prawdziwa, tak niebezpieczna i tak... niemożliwa do wykonania!”.
Elastyczny, potrafiący dopasować się do każdej sytuacji, dla którego nie ma rzeczy niemożliwych (wspiera w firmie zmiany często trudne), posługujący się masą gadżetów i używający trików (tu wiedza praktyczna, masa narzędzi HR i umiejętność dopasowania wymogów do sytuacji).
Stosując bardziej prozaiczne porównanie: HR Biznes Partner to taka Złota Rączka w HR.