W oparciu o wywiady prezentowane w podcaście biznesowym How I Built This, którego gospodarzem jest Guy Raz, powstała książka Jak zbudowałem firmę. Zawiera ona praktyczną wiedzę wynikającą z rozmów przeprowadzonych przez niego z ponad dwustoma przedsiębiorcami o tym, jak założyć firmę i z sukcesem ją rozwijać. Każda jej strona opisuje prawdziwy problem, który wymaga rozwiązania, i przedsiębiorcę, który to zrobił. Powinien przeczytać ją każdy, kto marzy o otwarciu własnej firmy lub zastanawia się, dlaczego udało się to innym. Książka stała się bestsellerem na listach „New York Timesa” oraz „Wall Street Journal”.
Guy Raz to wielokrotnie nagradzany dziennikarz, okrzyknięty przez „New York Times” najbardziej popularnym autorem podcastów biznesowych, jest także wykładowcą na uniwersytetach Princeton i Georgetown. Jego kariera zaczęła się w latach 90. w publicznym radiu NPR, pracował też jako korespondent CNN z Berlina i Jerozolimy. W ostatniej dekadzie skupił się jednak głównie na tworzeniu podcastów. Pierwszy z nich to TED Radio Hour, będący radiowym odpowiednikiem konferencji TED. Kolejnym jego autorskim programem jest How I Built This, którego wysłuchało ponad 19 milionów odbiorców i który stał się kanwą do napisania książki Jak zbudowałem firmę. Na podstawie rozmów z ponad dwustoma przedsiębiorcami z całego świata, którzy opowiadają o swoich porażkach i nauczkach oraz o tym, co sprawiło, że osiągnęli sukces, Guy Raz stworzył swoisty przewodnik na drodze do przedsiębiorczości.
Solidna dawka informacji o prowadzeniu firmy
Każdy rozdział jego książki opisuje nieuchwytny moment, którego doświadcza prawie każdy założyciel firmy – dotyczy to powstania samego pomysłu i jego uporządkowania; znalezienia źródeł finansowania i opracowania zasad kultury nowej firmy; poszukiwania i zatrudniania pracowników; odporności na porażki, gdy pojawiają się przeszkody; umiejętności podniesienia się i dalszego rozwijania firmy, aż po moment, w którym zaczynają się pojawiać prawdziwe zyski i stabilizacja. Każda jej strona opisuje prawdziwy problem, który wymaga rozwiązania, i przedsiębiorcę, który to zrobił. „Mam nadzieję, że tworząc strukturę tej książki, przekonam każdego, kto ma odwagę realizować własne pomysły, jednocześnie obawiając się porażki, że wszelkie możliwe błędy w biznesie zostały już popełnione; że rozwiązania już istnieją i zostały one wypracowane przez osoby, które spotkasz na stronach tej książki; także, że uczenie się na błędach innych, a nie na swoich, jest najlepszą drogą do prawdziwej przedsiębiorczości” – pisze Guy Raz
Nieoczekiwane ścieżki do sukcesu
Jak pokazują liczne historie zawarte w Jak zbudowałem firmę, wspaniałe idee powstają często z niczego. Piłkarz reprezentacji Nowej Zelandii widzi wełnę, która nie jest wykorzystywana w jego kraju, i wpada na pomysł, by robić z niej buty (Allbirds). Były buddyjski mnich uważa, że najlepszym sposobem na wykorzystanie jego potencjału jest aplikacja na urządzenia mobilne (Headspace). Osoba sprzedająca na ulicy kanapki dostrzega możliwość wykorzystania resztek i przekształca ten pomysł w firmę obracającą milionami dolarów (Stacy’s Pita Chips). Dlatego ta książka jest skierowana głównie do wizjonerów, których brak doświadczenia jest odwrotnie proporcjonalny do ambicji oraz pragnienia, by stworzyć coś nowego. Do każdego, kto marzy o otwarciu własnej firmy lub zastanawia się, dlaczego udało się to innym.
***
Gdyby tylko ta książka ukazała się lata temu, budowanie biznesu byłoby dla mnie o wiele prostsze. Całe szczęście, że mamy ją teraz!
SIMON SINEK, optymista, autor Zaczynaj od dlaczego
Za sukcesem każdego wielkiego przedsiębiorcy kryje się ciekawa historia, a nikt nie jest lepszy w ich opowiadaniu niż Guy Raz. Po spędzeniu niezliczonych godzin w umysłach założycieli znanych na całym świecie firm Raz napisał jeden z najważniejszych pamiętników dotyczących przedsiębiorczości. To lektura obowiązkowa dla tych wszystkich, którzy chcą założyć firmę i ją rozwijać oraz inspirować się historiami tych, którzy już tego z sukcesem dokonali.
ADAM GRANT, autor bestsellerów „New York Timesa” BUNTOWNICY oraz LENIWY UMYSŁ, gospodarz podcastu TED „WorkLife”
Gorzka prawda jest taka, że większość ludzi zaczynających realizować marzenie o założeniu własnej firmy ponosi porażkę. Jednak możemy się tyle nauczyć, poznając historie ich walki i prób przetrwania oraz historie tych nielicznych, którzy osiągnęli sukces! Jeśli chcesz zrealizować własne marzenie, koniecznie przeczytaj tę książkę.
BARBARA CORCORAN, założycielka The Corcoran Group i uczestniczka programu Shark Tank
Ta książka, podobnie jak podcast, na którego podstawie powstała, daje nam szansę stania się przedsiębiorcami, pokazując, że dążenie do innowacji jest jedną z podstawowych ludzkich cech. W czasach, gdy potrzeba przełomowych idei jest silniejsza niż kiedykolwiek, książka Jak zbudowałem firmę staje się bezcennym przewodnikiem dla każdego, kto chce zrezygnować ze status quo, szukając rozwiązań, które uczynią świat lepszym. Gorąco polecam.
REID HOFFMAN, współzałożyciel Linkedln i współautor Blitzscaling. Ścieżka błyskawicznej ekspansji firm
***
GUY RAZ jest współtwórcą podcastów How I Built This, TED Radio Hour i Wow in the World. Współtworzył również podcastyWisdom from the Top na Luminary i The Rewind na Spotify. Otrzymał między innymi nagrodę im. Edwarda R. Murrowa, dziennikarską nagrodę im. Daniela Schorra, nagrodę National Headliner i nagrodę NABJ. Mieszka w rejonie zatoki San Francisco.
***
http://www.mtbiznes.pl/b2805-jak-zbudowalem-firme.htm