Problemy z rekrutacją? Jak pozyskać więcej zgłoszeń?

Rynek pracy, Rekrutacja i selekcja

Codziennie rynek pracy zasilany jest nowymi ogłoszeniami o pracę. Znaczącą większość stanowią ogłoszenia publikowane w internecie. Każdy pracodawca korzysta lub będzie korzystał z tego narzędzia. Dlaczego większość ofert niczym się nie wyróżnia? Ogłoszenie rekrutacyjne to przecież podstawowe narzędzie employer brandingowe.



Każda firma ma szansę zaprezentować się jako atrakcyjny pracodawca. Odpowiednie przygotowanie ogłoszenia warto zacząć od małych kroków. Zastanawiam się, zapewne jak i Ty, kiedy ostatni raz miałam w ręku gazetę z ogłoszeniami.
No właśnie, wróćmy więc na pole interaktywne. Jak podaje największy serwis ogłoszeń pracy - w maju opublikowano 40 303 ogłoszeń o pracę, co oznacza wzrost liczby ofert pracy o 12% w porównaniu z analogicznym okresem w 2015 roku. O 73% wzrosła ilość ogłoszeń o pracę w II kwartale 2016. Ogłoszenia o pracę są i raczej nadal będą najpopularniejszym narzędziem, za pomocą którego pracodawcy komunikują się z potencjalnymi pracownikami. To kluczowe, często jedyne narzędzie employer brandingowe, z którego korzysta niejedna firma.

Podstawowe narzędzie EB

Brief w języku marketingu i komunikacji to krótka informacja o projekcie/kampanii (zwykle strona A4) z zakreślonym kontekstem, główną myślą, grupą docelową, celami i miernikiem sukcesu. Analogicznie ogłoszenie rekrutacyjne jest więc odpowiedzią na te pytania, zaprezentowane atrakcyjnym językiem i dopełnione wizualnym pomysłem kreatywnym. Badania wskazują, że ponad 70% ankietowanych chętniej zaaplikuje na ofertę pracy firmy, która aktywnie zarządza marką pracodawcy. Blisko połowa ocenia, że firmy te bardziej dbają o swoich pracowników. W tym samym badaniu według 48% respondentów firmy powinny komunikować markę pracodawcy głównie bezpośrednio w ofertach pracy. Dochodzimy więc do sedna sprawy.

Jak to działa?

Wchodzę na jeden z popularnych portali z ogłoszeniami o pracę. Wybieram obszar i region. Naciskam enter. Skanuję wzrokiem nagłówki, czytam lead i znajduję kilka ogłoszeń, które mnie zainteresowały. Dodaję „do ulubionych” i otwieram jeden po drugim w zakładkach obok siebie. W marketingu korzysta się z tzw. badań disaster check- bezpośredniego porównania konceptów reklam czy produktów przed klientami/uczestnikami badania. Możemy sprawnie ocenić wizerunek kilku pracodawców, którzy konkurują ze sobą o te same talenty, na tym samym rynku. Zachęcam do samodzielnego wykonania takiego „eksperymentu”.

Wyjdź poza schemat. To nic nie kosztuje i nie trwa długo. Poniżej kilka wskazówek, z których warto skorzystać.

Porównaj komunikację rekrutacyjną konkurencji
Idźmy dalej. Tutaj nie jest już tak prosto. Nie ma jednorodnej struktury ogłoszeń. Na ogół to schemat: zakres obowiązków - wymagania - oferujemy.

Warto przyjąć perspektywę kandydata. W tym szymelu brakuje dwóch istotnych elementów: kontekstu/głównej myśli z briefu, która powie mi czym jest firma, jej kultura organizacyjna, atmosfera w pracy bądź innej charakterystycznej cechy, która zainteresuje mnie i będzie zgodna z moimi celami.

Stwórz atrakcyjny lead ogłoszenia
Zaprezentuj się, powiedz o firmie coś ciekawego, co będzie stanowić o jej unikalności. Niech to będą dwa zdania, ale inspirujące! Podkreśl to co masz najlepszego. Wyróżnij się. Drugim brakującym elementem jest zakończenie. Nie mam tu na myśli oczywiście: „Osoby zainteresowane prosimy o przesyłanie aplikacji klikając w przycisk aplikowania". Zakończenie powinno stanowić CTA czyli "Call to Action" poprzedzone podsumowaniem, korzyścią, którą może zyskać pracownik aplikując do naszej firmy.

Stwórz CTA z obietnicą korzyści dla kandydata
„Rozwijaj z nami swoje pasje, kompetencje lub pozwól się dostrzec - prześlij swoje CV”. Pozostaje nam cały środek ogłoszenia czyli: zakres obowiązków, wymagania, oferujemy. Tutaj wszystko zależy od grupy docelowej ogłoszenia, od szczebla i charakteru stanowiska i od …. naszego zaangażowania w tworzenie i copywriting oferty pracy.

Pisz treść ogłoszenia używając języka korzyści
Przedstaw zakres obowiązków, wymagania. Używaj czasowników, nie używaj równoważników zdań. Pisz w stronie czynnej. Używaj świeżego języka na przemian z językiem branżowym. Oczywiście nie spuszczaj z oka konkretów. Zawsze doprecyzuj wymagania najlepiej jak możesz. Jasno zakomunikuj jakie korzyści oferuje Twoja firma i jeżeli to możliwe podaj informację o wynagrodzeniu (zakres). "Last but not least" - pozostaje nam część kreatywno-graficzna.

Atrakcyjnie opakuj to co chcesz sprzedać
Postaraj się, aby Twoje ogłoszenie było „ładnie opakowane”. Wykorzystaj motyw lub elementy używane w komunikacji marketingowej Twojej firmy. Jeżeli produkty są znane konsumentom, porozmawiaj z działem marketingu czy możesz skorzystać z ich haseł reklamowych lub lekko je zmodyfikować. Możesz wykorzystać charakterystyczne zdjęcie lub pokazać Twoich pracowników przy pracy. Pomoże to kandydatom „poczuć atmosferę” miejsca pracy, a Tobie zbudować pozytywny wizerunek firmy.

...

Marka pracodawcy bez wątpienia najlepiej widoczna jest podczas uczestnictwa w wydarzeniach branżowych i targach pracy. To kolejne narzędzie employer brandingowe, z którego korzysta większość pracodawców. To równie duże pole do budowania kreatywnego i angażującego wizerunku pracodawcy. A tylko takie działania mogą przyciągnąć talenty odpowiadające celom biznesowym firmy.

Drukuj artykuł
Anna Arak

LoveJob creative&interactive employer branding, Kraków

Współwłaścicielka oraz Specjalista ds. wizerunku LoveJob.
Przez 10 lat na poligonie doświadczeń w marketingu, komunikacji i PR. Zdobywała doświadczenia jako marketing communication manager w ING Banku. Dziś pomaga zadbać i kształtować wizerunek pracodawcy. Absolwentka politologii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie i kierunku „reklama i marketing” na The Polish Open University. LoveJob pomaga budować marki pracodawców, angażując pracowników.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.