Nazwy stanowisk w ofertach pracy to enigma — nie rozumie ich aż 82% kandydatów

Rynek pracy, Badania

Jeśli pracodawca będzie poszukiwał retail jedi, może go nie znaleźć, bo aż 82% kandydatów nie wie, o co chodzi. Tylko 23% respondentów chce pracować jako artysta kanapkowy, pozostałe 73% woli być po prostu osobą przygotowującą kanapki. Co Polacy myślą o treści ogłoszeń o pracę i czy są one dla nich jasne?

Serwis kariery InterviewMe przeprowadził badanie „Oferta nie do odrzucenia”, w którym zapytano 1054 respondentów o to, co uważają o treści ogłoszeń o pracę w polskojęzycznym internecie — i czy zawsze są one dla nich jasne i zrozumiałe.

Wyniki ankiety w wykazały, że dla ogromnej większości (86%) badanych, oferty pracy to nie tylko obietnice bez pokrycia, ale też często bardzo niejasne słownictwo, w tym przede wszystkim anglojęzyczne lub zbyt wymyślne nazwy stanowisk. Oto najciekawsze wnioski z badania:

  1. 82% ankietowanych nie rozumie wszystkich nazw stanowisk, zawartych w ofertach pracy. Co więcej — 79% twierdzi, że wprowadzają kandydatów w błąd. To zaburza komunikację pomiędzy poszukującymi pracy a pracodawcami. 
  2. Kandydaci nie ufają obietnicom składanym w ofertach pracy. Aż 86% badanych deklaruje, że podchodzą z dystansem do deklaracji pracodawców w ogłoszeniach.
  3. Kandydaci chcą, by oferty pracy w Polsce były pisane po polsku — takie zdanie ma aż 66% ankietowanych. Nie chodzi jedynie o nazwy stanowisk, ale również o pozostałe treści zawarte w ogłoszeniach pracodawców.

Fakt, że kandydaci często nie rozumieją do końca, na jakie stanowisko aplikują, niesie ze sobą spore konsekwencje:

Kandydaci aplikujący na niejasne ogłoszenia o pracę tracą czas. A czas jest kluczowy — przecież większość osób chce szybko znaleźć nowe zatrudnienie. Przygotowanie dokumentów aplikacyjnych zajmuje od kilku do kilkunastu godzin, szczególnie gdy, tak jak zawsze radzę, dopasowuje się CV i list motywacyjny do konkretnej oferty pracy. Jeśli więc nazwa stanowiska lub treść samego ogłoszenia o pracę nie oddają wystarczająco roli przyszłego pracownika, wprowadza się kandydata w błąd. I marnuje się swój oraz jego czas. — zauważa Marta Rojewska, autorka badania i ekspertka kariery w InterviewMe.

Ankieta InterviewMe wykazała, że kandydaci chcą, by opisy stanowisk z ofert pracy miały jasne brzmienie i realnie odzwierciedlały przyszłe obowiązki. Ciekawą ilustracją jest pytanie, które wykazało, że kandydaci chętniej aplikowaliby na stanowisko o nazwie Sprzedawca (70% odpowiedzi) niż Account manager (tylko 30% głosów).

Oprócz nazwy stanowiska, to właśnie opis obowiązków, jest kolejnym elementem treści ogłoszeń o pracę, brzmiącym dla kandydatów niezrozumiale i zniechęcającym ich do aplikowania. Aż 69% ankietowanych przyznało, że pomijają oferty pracy, w których zakres obowiązków jest opisany niejasno.

Badanie wykazało, że Polacy chcą znajdować w ofertach pracy dużo więcej informacji niż obecnie. Poprzednie badania przeprowadzone przez InterviewMe wykazały, że w ogłoszeniach o pracę najbardziej brakuje nam m.in. szczegółów o wynagrodzeniu, benefitach, czy możliwościach rozwoju w danych firmie. Brak takich informacji sprawia, że kandydaci nie mają pełnego obrazu swojej przyszłej roli w firmie i deklarują, że czują się traktowani po macoszemu. — komentuje Wojciech Martyński, ekspert kariery w InterviewMe.

 

Szczegółowe wyniki badania „Oferta nie do odrzucenia?” można znaleźć tutaj.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.