Sport a praca, czyli jak dbać o wellbeing pracownika na home office

Zarządzanie, Trendy

Najważniejszym czynnikiem, który wpływa na zaangażowanie i wydajność pracownika jest jego kondycja – zarówno psychiczna i fizyczna. Dlatego pracodawcy coraz bardziej świadomie wspierają dobrostan swoich pracowników. Aktywizacja sportowa i zachęcanie do aktywności fizycznej mają na celu redukcję stresu i trudnych emocji. Dodatkowo sport zmniejsza ryzyko zapadnięcia na choroby serca czy układu odpornościowego. I choć trend utrzymywania sportowej kultury w firmie stał się popularny już kilka lat temu, to dopiero wybuch pandemii i lockdown spowodowały, że nastąpiło jego zauważalne wzmocnienie.

Od ponad roku duża część firm pracuje zdalnie przez co uwypukliły się potrzeby pracowników dotyczące tzw. wellbeingu. Szeroko pojęty dobrostan znalazł się na pierwszym miejscu, a działy HR stanęły przed dużym wyzwaniem spełnienia związanych z nim potrzeb pracowników. Według CEBOS 57 proc. Polaków uważa zachowanie dobrego zdrowia za jedną z najważniejszych wartości codziennego życia. Tymczasem przez pandemię szczególnie ucierpiała kondycja fizyczna pracowników. Jak wskazuje Raport MultiSport Index Pandemia, ¾ badanych osób, które ograniczyły ruch, zadeklarowało pogorszenie samopoczucia, 65 proc. zauważyło negatywny wpływ bezruchu na zdrowie, a 61 proc. na sylwetkę.

Sport – najtańszy sposób na zdrowie

Najnowsze badania wskazują, że sport jest kluczowy w profilaktyce najczęstszych chorób dotykających Polaków. Ta forma zapobiegania schorzeniom jest wciąż niedoceniana – bardzo niesłusznie, ponieważ wysiłek fizyczny zapobiega zawałom, udarom, cukrzycy, nadciśnieniu i wzmacnia układ kostno-stawowy. Okazuje się, że u ludzi, którzy nie uprawiają sportu kilka razy w tygodniu ryzyko chorób serca wzrasta nawet 5-6 razy! Aktywność fizyczna pośrednio przeciwdziała również nowotworom, ponieważ podczas wysiłku organizm oczyszcza się z toksyn. A także wspiera układ ruchowy, który po 8 godzinach przy biurku jest zastany i zesztywniały - obkurczone mięśnie osłabiają stawy i zmniejszają ich elastyczność, dlatego należy pracować nad ich giętkością. Na co dzień może być też świetnym sposobem na rozładowanie stresu, wyrzucenie z siebie złych emocji i odpoczynek od pracy umysłowej. Systematyczna praca nad kondycją fizyczną jest zatem najtańszą profilaktyką chorób i warto o nią zadbać.

Coraz więcej pracodawców zauważa, że kultura sprzyjająca utrzymaniu dobrostanu pracowników jest źródłem wymiernych korzyści dla firm. Przede wszystkim pozwala ograniczyć absencję chorobową, prezentyzm i rotację, które stanowią istotne pozycje kosztowe w każdej organizacji. Tylko w 2020 roku przeciętna długość absencji chorobowej przypadająca na 1 osobę ubezpieczoną w ZUS wyniosła 39,27 dnia. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Harvarda dowodzą, że jeśli pracodawca będzie inwestował w przedsięwzięcia zdrowotne adresowane do pracowników to może liczyć na 2,5-krotny zwrot z tych działań.

Jak pracodawcy dbają o kondycję swoich pracowników?

W średnich i dużych firmach ubezpieczenia zdrowotne i webinaria warsztatowe ze specjalistami psychologii stały się czymś naturalnym. Takie wsparcie jest pożądane przez pracowników. Niemniej, równie istotna jest ich mobilizacja do aktywności fizycznej. Według Światowej Organizacji Zdrowia jej brak jest odpowiedzialny za 6 proc. zgonów na całym świecie.

Pracując przy biurku przez przysłowiowe 8 godzin, trudno jest zmotywować się do rozruszania się na koniec dnia. Dlatego wiele firm decyduje się na benefit w postaci karty uprawniającej do uczęszczania na wybrane siłownie, zajęcia sportowe typu fitness czy taniec lub dostęp do platformy internetowej z treningami. Jak wynika z Raportu MultiSport Index Pandemia obecnie 32 proc. aktywnych fizycznie Polaków ćwiczy, korzystając z filmów instruktażowych, a zainteresowanie tego typu rozwiązaniami online rośnie.

Co więcej, pracodawcy szukają inicjatyw i rozwiązań, które pomogą pracownikom zadbać o kondycję fizyczną. Często firmy oferują bony do sieci sklepów sportowych na zakup sprzętu czy odzieży specjalistycznej. Zapewniają również miejsce postoju rowerów, motywując do dojeżdżania do pracy jednośladem, wspierają wewnątrz firmowe sekcje biegowe czy rowerowe. Zdarza się, że zapewniają w trakcie pracy zajęcia ruchowe tj. joga czy ćwiczenia wzmacniające kręgosłup realizowane pod czujnym trenerskim okiem. Znaną praktyką jest również organizowanie zawodów sportowych dla pracowników/ich rodzin, wyzwań czy rywalizacji na największą liczbę kroków zebranych podczas miesiąca.

Akcja mobilizacja

Badanie MultiSport Index 2020 wskazuje, że to właśnie aktywność fizyczna łagodziła negatywne skutki stresu w przypadku 41 proc. aktywnych Polaków. 79 proc. osób pracujących przyznaje, że regularny ruch jest skuteczną metodą poprawy samopoczucia i zwiększenia efektywności w pracy. Nic więc dziwnego, że pracodawcy zdecydują się wspierać poczynania pracowników w kwestii wszelkiego rodzaju aktywności fizycznej. Coraz częściej słyszy się o tzw. mikro przerwach na szybkie ćwiczenia postawy czy kilkuminutowy spacer na świeżym powietrzu. Ponadto, wyróżnia się ważną kwestię, którą jest ergonomiczne ustawienie innych urządzeń biurowych w sposób stymulujący przemieszczanie się czy organizacja spotkań w formie stojącej lub spacerów.

Bieg wirtualny, czyli jak zmotywować pracownika do aktywności na home office

Według Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera dzięki promocji zdrowia w miejscu pracy poziom absencji chorobowej przeciętnie zmniejsza się o 25 proc. Te dane potwierdzają, że warto inwestować w sport w firmie. Jednym z przykładów inicjatywy, która ma na celu promocję zdrowia wśród pracowników, jest bieg wirtualny Bibby Fair Pay Run – zapoBIEGAJ zatorom płatniczym organizowany przez Bibby Financial Services. Jest to pierwsza taka inicjatywa świadomościowa w branży faktoringowej, która w niestandardowy sposób łączy świat finansów i amatorskiego sportu.

W listopadzie ubiegłego roku całą firmą dołączyliśmy do inicjatywy Movember, w ramach której wewnętrznie odbyła się akcja Move for Movember Bibby! Nasze wewnętrzne wydarzenie spotkało się z dużym zainteresowaniem wśród pracowników – aktywnie zdobywali kilometry na rowerze, biegając i spacerując. Dlatego zdecydowaliśmy się uderzyć z większym zasięgiem i tak powstało Bibby Fair Pay Run. Inicjatywa, która ma na celu zmotywować do aktywności fizycznej, a przy okazji zwiększać świadomość przedsiębiorców i wszystkich innych uczestników życia gospodarczego na temat pozytywnych postaw w biznesie.” – mówi Anna Liana, Główny Ekspert ds. Personalnych i Rekrutacji, Bibby Financial Services.

Bibby Fair Pay Run to wirtualne wyzwanie biegowe polegające na przebiegnięciu lub przejściu 150 km w 30 dni. Mniej wytrenowane osoby mogą zmierzyć się z dystansem minimalnym 50 km. Bieg odbywa się w formie wirtualnej, co oznacza, że biegacze mogą zdobywać kilometry, gdzie, kiedy i z kim chcą, a następnie wgrywać wyniki na dedykowanej platformie. Elastyczna forma wydarzenia pozwala na szersze dotarcie do uczestników, którzy wciąż rozproszeni po całej Polsce na home office nie muszą spotykać się w jednym miejscu, aby wziąć udział w wydarzeniu.

„Bibby Fair Pay Run to bardzo ciekawa inicjatywa ze względu na formę w jakiej się odbywa. W momencie, gdy pracownicy mają możliwość pracy zdalnej to udział w wydarzeniu wirtualnym jest znacznie bardziej elastyczny, a do tejże właśnie elastyczności zdążyliśmy przywyknąć. Z doświadczenia wiem, że tego typu wydarzenia zyskały na popularności w czasie pandemii. Wielu biegaczy decydowało się na zawody online. Jeśli chodzi o myśl przewodnią biegu to analizując dane uświadomiłem sobie, że problem, o którym mówią organizatorzy dotyczy wielu osób i zarówno przedsiębiorców jak i ich pracowników. Zatem to świetna okazja, żeby wystartować w wyzwaniu w firmowej drużynie i pobiec dla sprawy.” – mówi Tomasz Nalewajko, pracadlabiegacza.pl

W Bibby Fair Pay Run można startować drużynowo, dzięki czemu jest to świetna okazja do umocnienia relacji wewnętrznych w firmie poprzez wspólną rywalizację. Można zatem powiedzieć, że bieg jest akcją, która daje możliwość integracji oraz zadbania nie tylko o kondycję fizyczną, ale także o kondycję polskiej gospodarki. Bibby Financial Services zaprasza podjęcia wyzwania i zakupu pakietów startowych dla pracowników na stronie biegu.  

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.