People Social Responsibility (PSR) – nowy wymiar społecznej odpowiedzialności

Zarządzanie, Trendy

Autonomia i poczucie wpływu, a także możliwość realizowania swoich pomysłów – nie tylko związanych z pracą, ale również tych, które odpowiadają na konkretne problemy społeczne: tego coraz częściej szukają pracownicy u swoich obecnych oraz potencjalnych pracodawców. Wie o tym wrocławska firma IT Trans.eu, która działania CSR (Corporate Social Responsibility) opiera przede wszystkim na inicjatywach oddolnych PSR (People Social Responsibility). To autorskie podejście, w którym główną rolę odgrywa zaangażowanie pracowników.

PSR – czym jest autorskie podejście firmy Trans.eu?

PSR, czyli People Social Responsibility, to społeczna odpowiedzialność ludzi, w tym ujęciu – pracowników. Czym zatem różni się od zwyczajowo prowadzonych działań CSR?

W Trans.eu dostrzegliśmy wśród pracowników chęć inicjowania i angażowania się w oddolne akcje. Te często wynikają z potrzeby chwili i działania tu i teraz. Dlatego jako firma od zawsze staramy się dawać przestrzeń i wspierać takie inicjatywy, pomagamy w rozwijaniu oraz realizacji pojawiających się pomysłów. To wyraźne zaangażowanie pracowników stało się już integralną częścią naszej kultury organizacyjnej i w naturalny sposób rozwinęło się w koncepcję, którą określiliśmy mianem People Social Responsibility (PSR). Kluczową rolę odgrywa w niej czynnik ludzki – mówi Patryk Józefowicz, ekspert ds. employer brandingu w Trans.eu.

Pełne wsparcie dla zaangażowania pracowników

People Social Responsibility zakłada nieustanne wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników i wychodzenie naprzeciw ich oczekiwaniom, a nie odgórne narzucanie konkretnych inicjatyw. Dzięki takiemu podejściu komunikacja wewnętrzna firmy jest autentyczna, a więzi pomiędzy pracownikami – silniejsze. Ci odczuwają także większe poczucie sprawczości oraz satysfakcję z podejmowanych inicjatyw.

PSR w praktyce opiera się na idei kreowania przestrzeni i wspierania dyskusji wśród pracowników inicjujących wspólne, społecznie odpowiedzialne projekty. Posiadamy nowoczesną platformę komunikacyjną, która bardzo to ułatwia. Ponadto mamy to szczęście, że w firmie praktykujemy, jak ja to nazywam, kulturę dobra. Zawsze staramy się być dobrzy dla innych, traktować się z szacunkiem i doceniać. Piotr Hunker, nasz Company Leader lubi zaczynać swoje wystąpienia od cytatu „Jeśli w danej chwili nie wiesz, co robić, czyń dobro” – co doskonale wpisuje się w naszą politykę PSR – mówi Patryk Józefowicz.

Pomoc Ukrainie jako przykład działań PSR

Jednym z działań doskonale ilustrujących politykę społecznej odpowiedzialności wrocławskiego potentata rozwiązań IT Logistics jest pomoc obywatelom Ukrainy. Po wybuchu wojny w strukturach Trans.eu bardzo szybko i samoistnie wyodrębnił się interdyscyplinarny zespół pracowników, który na bieżąco reaguje na wydarzenia w tym kraju i organizuje pomoc. Akcja od samego początku została zakrojona na bardzo szeroką skalę. Dzięki jej doskonałej koordynacji, cyklicznym spotkaniom oraz wewnętrznym raportom tylko do tej pory [czerwiec 2022] firma zaangażowała się w pomoc o wartości 2 milionów złotych. Wraz ze wsparciem fundacji PolskieDzieci.org, należącej do grupy Trans.eu, pracownicy własnymi zasobami włączyli się w przygotowanie dwóch tymczasowych ośrodków dla uchodźców, przyjmując i zapewniając szerokie wsparcie ponad 100 ukraińskim rodzinom.

Postawa naszych pracowników jest naprawdę godna podziwu. Aby mieć realny wpływ na wsparcie Ukrainy, grupa osób zainicjowała stworzenie ankiety, w której jednogłośnie zdecydowaliśmy się zrezygnować z hucznych wydarzeń integracyjnych planowanych w tym roku. Środki, które pierwotnie miały pokryć organizację eventów, zostały przeznaczone na pomoc osobom z Ukrainy i wybranym fundacjom, a ten gest dodatkowo zmobilizował wszystkich do indywidualnego działania – zaznacza Józefowicz.

Trans.eu dysponuje nowoczesną platformą logistyczną zrzeszającą największą społeczność przewoźników w tej części Europy. Interdyscyplinarny i zgrany zespół szybko umożliwił wykorzystanie pełnego potencjału firmy przez zaprogramowanie nowych funkcjonalności w platformie. Dzięki temu bardzo szybko wykorzystano własne możliwości pomocy w transporcie. Podejmując działania wspólnie z Polską Akcją Humanitarną, zorganizowano most przewozowy między Europą Zachodnią a Ukrainą. Pracownicy firmy dodatkowo zaangażowali się również w pomoc przy przewozie humanitarnym ludzi.

#Zadbajoklejnoty, czyli jak pracownicy zainicjowali badania profilaktyczne

Pomoc Ukrainie to nie jedyne działania zainicjowane przez pracowników Trans.eu. Na przełomie października i listopada zeszłego roku osoby zatrudnione w przedsiębiorstwie postanowiły dołączyć do ogólnoświatowej akcji Movember. W jej trakcie mężczyźni na całym świecie zapuszczają wąsy. Cel jest jeden – zachęcenie do regularnych badań profilaktycznych, które pozwalają wykryć we wczesnym stadium choroby nowotworowe – raka jąder i prostaty.

Grupa pracowników w naszym biurze zgłosiła chęć udziału w akcji. Początkowo miała ona mieć formę nieco żartobliwego konkursu – na najbardziej dorodny wąs. Zwycięzca miał zostać wyłoniony w głosowaniu na naszej platformie komunikacyjnej. Żeby nie wykluczać kobiet, przygotowaliśmy specjalne rekwizyty. Jednak po namyśle stwierdziliśmy, że to świetny moment, aby zacząć mówić o potrzebie regularnych badań i zwiększaniu świadomości na temat profilaktyki prozdrowotnej, nie tylko u mężczyzn, ale też u kobiet. Dlatego ostatecznie postanowiliśmy połączyć dwie akcje – Movember i Różowy Październik, który zwraca uwagę na problem raka piersi. Przy tym jednak nie chcieliśmy tracić tego, co w tej akcji było równie ważne – dobrej zabawy. I tak w naszej firmie narodziła się świetnie przyjęta akcja #zadbajoklejnoty – opowiada Patryk Józefowicz.

W ramach inicjatywy Trans.eu nawiązało kontakt z Fundacją „Kapitan Światełko”, która od 2014 roku organizuje kampanię „Mosznowładcy”. Jej celem jest zachęcenie mężczyzn do dbania o swoje zdrowie, uświadamiając ich na temat profilaktyki, czy organizując specjalistyczne badania. Dzięki tej współpracy, adresowanej zarówno do kobiet, jak i mężczyzn, ponad 100 pracowników Trans.eu mogło za darmo wykonać badanie USG piersi lub jąder. Ponadto w ramach akcji odbyły się warsztaty z brafittingu (odpowiedniego doboru biustonoszy), samobadania piersi oraz webinary dotyczące profilaktyki i samobadania. To jednak nie wszystko. Za każde udostępnienie zdjęcia z hashtagiem #zadbajoklejnoty firma wpłaciła 20 zł na cele statutowe wspomnianej Fundacji „Kapitan Światełko” oraz Fundacji „Wsparcie na Starcie”.

Wrocławskiej firmie od lat przyświeca kultura dobra i autentyczności, a kierunek, w jakim podążają osoby zatrudnione w przedsiębiorstwie jest jasny. Organizacja przeprowadzonych akcji to świetny przykład tego, że warto inwestować w dobrą komunikację oraz okazywać realne wsparcie pracownikom. Dzięki temu można zachęcić i motywować ich do podejmowania inicjatywy, a co za tym idzie – skutecznie wdrażać i rozwijać koncepcję PSR (People Social Responsibility).

Drukuj artykuł
Artykuł przygotowany przez Ekspertów Trans.eu

Trans.eu to firma technologiczna, która kilkanaście lat temu jeszcze jako startup rozpoczęła swoją działalność we Wrocławiu. Dostarcza przełomowe rozwiązania IT dla sektora TSL, w tym m.in. platformę usług logistycznych, łącząc producentów z przewoźnikami i firmami spedycyjnymi, optymalizując ich koszty i zarządzanie zleceniami transportowymi. Obecnie firma jest w trakcie międzynarodowej ekspansji.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.