Nie ma sensu budowanie innowacyjnej kultury organizacyjnej Zmieńmy „zwykłych” pracowników w innowatorów rozwiązujących codzienne problemy w firmie

Zarządzanie, Trendy

„Innowacyjna kultura organizacyjna” brzmi dumnie, tylko czy spełnia swoje zadanie? Cel innowacji jest prosty – zwiększyć konkurencyjność oraz zyski firmy. To nie miły dodatek do firmy tylko konkretna wartość. Jak projektować takie innowacje? „Zamiast tworzyć szumnie brzmiące rozwiązania, skoncentrujmy się na naszych pracownikach. Nauczmy ich w nieszablonowy sposób rozwiązywać codzienne problemy” – podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, strateg i trener innowacji.

Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość powoduje, że firmy mierzą się z wieloma wyzwaniami, np. wysokie ceny prądu. Innowacja może pomóc z nimi się zmierzyć.  

„Zamiast wymyślać zupełnie coś nowego, co budzi sceptycyzm, zajmijmy się obecnym problemem w firmie i szukajmy innego, nieszablonowego rozwiązania. Wówczas pracujemy nad tym, co jest ważne i pilne jednocześnie, a innowacja przestaje być dodatkiem do biznesu. W ten sposób tworzymy lepsze rozwiązania i zwiększamy swoją konkurencyjność” – wyjaśnia Zuzanna Mikołajczyk.

Projektowanie i wdrożenie innowacji to nie jest zadanie dla kilku osób. Aby tworzyć potrzebne wszystkim rozwiązania warto skorzystać z pracowników.

„Często błędnie zakładamy, że nasi pracownicy nie są wystarczająco innowacyjni, mają utarte nawyki czy brakuje im stosownej wiedzy technologicznej. Jednak zamiast wprowadzać innowację, która tak naprawdę nie jest nikomu potrzebna, lepiej popracować nad zmianą zachowania pracowników. To właśnie nasi pracownicy najlepiej znają procesy firmy oraz klientów” – wyjaśnia Zuzanna Mikołajczyk.  

Jakie zachowania pracowników wspierają innowacyjny rozwój firmy?

  1. Kwestionowanie statusu quo i konsekwentne szukanie sposobów na usprawnianie wykonywanych przez siebie zadań,
  2. Ukierunkowanie na głębsze zrozumienie klientów oraz interesariuszy,
  3. Sprytne wykorzystanie swojej wiedzy specjalistycznej bez przekonania o własnej nieomylności,
  4. Otwartość na zmiany, testowanie oraz eksperymentowanie,
  5. Proaktywne szukanie i wykorzystywanie zasobów,
  6. Decyzyjność i gotowość do podjęcia rozsądnego ryzyka.

Jak prezentować nowe pomysły bez wykorzystania PowerPoint? Mała zmiana, a wielka różnica

„Aby zachęcić pracowników do nieszablonowego myślenia, warto wpłynąć na sposób wykonywania codziennych zadań. Dobrym przykładem jest tutaj Amazon. Menedżerowie zamiast przygotowywać kolejną prezentację ze swoimi pomysłami, muszą napisać komunikat prasowy z przyszłości. Wyobrażają sobie, że dokument będzie dołączony podczas premiery produktu. Zazwyczaj taki materiał nie zaczyna się od pomysłów, tylko od wartości, jaką daje klientom. Dodatkowo zawarte są w nim odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. To zmusza ludzi do spojrzenia na rozwiązanie przez pryzmat klientów. Ten prosty zabieg powoduje, że w trakcie spotkań zespół nie koncentruje się na pomysłach, tylko na rozwiązaniach dla klienta, a to jest droga do projektowania zyskownych innowacji” – wyjaśnia Zuzanna Mikołajczyk, strateg i trener innowacji.

Metoda BEAN – praca na 3 płaszczyznach

Budowanie proinnowacyjnej kultury organizacyjnej polega na zmianie zachowania pracowników tak, aby otwierały ich na wyjście poza schemat, nieszablonowe myślenie i tworzenie innowacji.

Jedną z metod, którą można wykorzystać jest metoda Bean opracowana przez Anthony D. Scott. Polega na tym, aby zagospodarować trzy płaszczyzny, które będę wspierać zmianę zachowania pracowników. Po pierwsze, wprowadzamy elementy kreujące nowe zachowania, np. nowe rytuały, listy kontrolne, wsparcie coacha. Kolejno, są to elementy wspierające zmianę, np. odpowiednio zaprojektowane biuro, przypominajki widoczne tam gdzie chcemy, aby o nich pamiętać. Ostatnia rzecz, to działania wzmacniające nowe postawy poprzez nagrody, wspólne celebrowanie, zdjęcia czy historie, które budują relacje.    

„Projektowanie zyskownych innowacji nie polega na dokonywaniu drastycznych zmian
w firmie czy kopiowaniu rozwiązań obecnych na rynku. Wewnątrz firmy mamy zasoby
w postaci naszego zespołu, który znając firmę od podszewki jest w stanie stworzyć wartościowe dla klientów rozwiązania. Warto zainwestować czas w wyrwanie pracowników
z nawyków i rutynowych działań. To zadziała z korzyścią dla obu stron” – podsumowuje Zuzanna Mikołajczyk, właścicielka butikowej firmy doradczej Know.How.Match.  

***

Know.How.Match. to butikowa firma doradcza, która przygotowuje małe i średnie przedsiębiorstwa do zaprojektowania i wdrożenia innowacji. Dzięki temu firmy zwiększają konkurencyjność, skalę działalności oraz zyski firmy.

Know.How.Match. to również projekt edukacyjny, którego celem jest zainspirowanie przedsiębiorców do odważnego myślenia o swoim biznesie oraz przybliżenia tematyki rozwoju innowacji w firmie z praktycznej perspektywy. Zgodnie z myślą, że innowacje są dla każdego.

Drukuj artykuł
Zuzanna Mikołajczyk

Wizjonerka i Innowatorka. Strateg i Trener Innowacji.

Założycielka Know How Match – butikowej firmy doradczej, która wspiera liderów w projektowaniu i wdrażaniu innowacji.

Współautorka kursu online "Innowacja w firmie", w którym uczy jak projektować i wdrażać innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach.

Autorka Podcastu Know How Match poświęconego innowacjom oraz autorka Subiektywnego Przeglądu Innowacji, w którym przedstawia topowe innowacje wdrożone w firmach.

Doświadczenie zawodowe zdobywała w rodzinnej firmie Mikomax Smart Office, gdzie przez 10 lat pełniła funkcję członka zarządu oraz dyrektora marketingu odpowiadającego za dwie globalne marki Mikomax Smart Office oraz Hushoffice.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.