Jak platformy cyfrowe otwierają nas na różnorodność i budują wrażliwość biznesu

Zarządzanie, Trendy


Platformy cyfrowe i portale społecznościowe zdominowały naszą komunikację indywidualną 
i organizacyjną. Wirtualne aktywności wrastają w funkcjonowanie biznesu, stają się filarem strategii brandingowych i ważną płaszczyzną porozumiewania się. Co więcej, są katalizatorem i aktywatorem istotnych zjawisk społecznych. Czy jako biznes zauważamy te procesy, potrafimy wykorzystać ich potencjał i unikać zagrożeń? Jak możemy komunikować się z naszymi odbiorcami i odbiorczyniami na platformach cyfrowych, budując włączającą i otwartą na różnorodność markę?

Jednym z miejsc w sieci stwarzających taką możliwość jest TikTok - ponad miliardowa, różnorodna społeczność skupiona na platformie rozrywkowej, opartej na kreatywności osób z całego świata. Zarówno wśród osób tworzących jak i oglądających kontent na TikToku, z roku na rok rośnie świadomość oraz uważność w obszarze budowania kultury różnorodności i inkluzywności.

- TikTok jest miejscem przenikania się trendów społecznych. Ważne inicjatywy czy wydarzenia społeczne bardzo często wpływają również na naszą platformę, więc istotne jest dla nas, żeby zapewnić naszym użytkownikom przestrzeń do wyrażania siebie, swoich poglądów, myśli, swoich idei i pomysłów – mówiła podczas majowego TikTok Diversity Meet-up Paula Kornaszewska, Head  of Operations TikTok w Europie Środkowo-Wschodniej[1]. Czerpiąc inspiracje z pomysłowości osób tworzących treści na platformie, również biznes znajduje tu przestrzeń do kreatywnej interakcji umożliwiającej przedstawienie swojej historii, pokazania wartości i ludzi, na których opiera się inkluzywna kultura organizacji wspierająca tworzenie otwartego, przyjaznego miejsca pracy.

Dr Margaret Amaka Ohia-Nowak odpowiedzialna za Centrum Języka Inkluzywnego w Diversity Hub, zapytana, co to znaczy „komunikować się w sposób włączający” na platformach cyfrowych i na co powinniśmy zwrócić uwagę, sformułowała kilka rekomendacji przedstawionych poniżej, które mogą okazać się pomocne podczas interakcji przez profile firmowe.

  • Komunikowanie się w sposób włączający na platformach cyfrowych to zwracanie uwagi na przestrzeń, którą dzielimy z innymi. Gdy korzystasz z platform, upewnij się, że publikując swoje treści online, zapraszasz jak najwięcej różnorodnych osób i nikogo nie wykluczasz.
  • Pokaż swoją intencję i wyraźnie opowiedz o tym, że w Twojej organizacji ważne są różnorodność i inkluzywność.
  • Pozwól różnym grupom zatrudnionych osób „przejąć” platformę komunikowania się w sprawach, które są dla nich szczególnie ważne. Możesz również zachęcać do rozmów wewnętrznych, aby zrozumieć, co oznacza dla nich różnorodność i włączanie - pozwól im czuć się zaangażowanymi
    w korzystanie z firmowych kanałów czy profili.
  • Gdy tworzysz treści online, pamiętaj o używaniu odpowiednich słów i obrazów, które odnoszą się do osób, miejsc, wydarzeń i społeczności w taki sposób, aby różne osoby korzystające z platformy czuły się szanowane i bezpieczne w tym środowisku, np.:
  • odnosząc się do kogoś bezpośrednio, nie zakładaj płci i nie używaj zaimków innych osób
    na podstawie ich wyglądu;
  • upewnij się, że to co mówisz i jak wyrażasz poglądy, jest wolne od stronniczości i uprzedzeń;
  • reaguj na język wykluczający i mikroagresje, gdy je zauważysz.

Co jednak najważniejsze - zachowaj spójność ze swoimi intencjami D&I podczas tworzenia treści

na platformach cyfrowych i w mediach społecznościowych. Użytkownicy stawiają na autentyczność przekazu i nic nie jest w stanie tak zrazić ich do nadawcy, jak dysonans między komunikacją,
a podejmowanymi działaniami.

[1] Jeśli chcesz zobaczyć, co jeszcze Tik Tok robi na rzecz różnorodności i inkluzywności, obejrzyj pierwszy odcinek D&I Business Insight przygotowany przez Diversity Hub na ten temat: D&I and the impact of digital platforms

Drukuj artykuł
Ada Szostak

menedżerka projektów z zakresu Learning & Development oraz Diversity & Inclusion w Think Tank Diversity Hub. Zaangażowana w poszerzanie portfolio projektów oraz rozwój sieci networkingowych. Kordynatorka wydarzeń, badań i raportów oraz globalnej konferencji D&I Changemakers.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.