W ciągu kilku ostatnich lat podejście do zarządzania różnorodnością mocno ewoluowało, przechodząc długą i wyboistą drogę od niekiedy utopijnych założeń, do żmudnych wysiłków nad wypracowaniem systemowych rozwiązań. Dziś biznes ma już raczej za sobą etap przekonywania: dbajmy o różnorodność i włączenie, budujmy przynależność, bo wpływa na poczucie bezpieczeństwa, wzmacnia kreatywność, sprzyja innowacjom. Ta praca ciągle trwa, ale skala działań uświadamiających zrealizowanych w globalnych organizacjach - adaptujących swoje polityki na lokalny grunt i budujących otwarte miejsca pracy - jest nie do przecenienia. Także w kontekście społecznym, przenoszącym zachowania i postawy poza korporacje.
Dziś, w obliczu kryzysów, polaryzacji, dynamicznych zmian społecznych czy technologicznych, wchodzimy na kolejny etap myślenia o zarządzaniu różnorodnością. Bardziej dojrzały, ale i w wyższym stopniu skomplikowany, pełen kontrowersji, dylematów i wymagający poszukiwania nieoczywistych rozwiązań.
Tu zaczynają się schody
Wyniki badań przeprowadzonych przez zespół Diversity Hub na ponad 5 tys. osób z 25 organizacji, pokazują ostrość, głębię i złożoność wyzwań, z którymi mierzą się osoby odpowiedzialne za obszar DEI (diversity, equity, inclusion, z ang. różnorodność, równe szanse, włączenie) oraz same zespoły. Pokazują skalę oporu stawianego przez tą część organizacji, która może nie uznawać DEI za wartość,
a jednocześnie wyznawać zasadę otwartej komunikacji. Badania zwracają też uwagę na neutralny środek, który czasem odczuwa przesyt i nadmierne skupienie się liderów na "miękkich" aspektach zarządzania, podczas gdy biznes ma inne cele. Analizy odsłaniają "frozen middle", czyli management średniego szczebla, który z różnych powodów nie angażuje się w oddolne inicjatywy czy odgórnie narzucone akcje. Do tego dochodzą skomplikowane aspekty prawne, często pomijane
w spontanicznych, czy wręcz akcyjnych działaniach, nie wspartych procedurami i wewnętrznymi politykami. Nie wspominając o ciągle jeszcze niewystarczająco wysokiej świadomości i dających o sobie znać uprzedzeniach.
Zmiana kierunku
W tak specyficznych warunkach, coraz bardziej istotne staje się podejście do zarządzania DEI, nie jako do projektu HR, ale spójnego ekosystemu angażującego całą organizację. Przenikającego jej pionowe
i poziome struktury, opartego na systemie szkoleń i wzmacnianiu świadomości, ale przede wszystkim zbudowanego na sensownych procedurach i przemyślanych zasadach postepowania. Wdrażanego na podstawie konkretnych action planów, opracowanych za pomocą badania realnych potrzeb zespołów. Koordynowanego przez przygotowane i formalnie umocowane osoby.
Drogowskazy i inspiracje
O tych i wielu innych aspektach zarządzania różnorodnością, ponad 40 ekspertów i ekspertek z różnych stron świata będzie dyskutować podczas kolejnej globalnej edycji D&I Changemakers Conference już
1 i 2 grudnia. Przed nami 2 dni pełne wartościowej wiedzy z obszaru DEI: ponad 10 bloków tematycznych oraz 2 debaty dotyczące trendów na 2023 rok. Podczas wydarzenia przyjrzymy się wybranym wyzwaniom DEI z różnych perspektyw, pokażemy konkretne badania i dane liczbowe, podzielimy się dobrymi praktykami, wzajemnie się zainspirujemy.
Konferencja skierowana jest do top managementu D&I, HR, CSR, osób działających w networkach korporacyjnych ERGs, a także do wszystkich osób zainteresowanych tematyką DEI. Aby wziąć udział
w D&I Changemakers Conference 2022 wystarczy zarejestrować się na oficjalnej stronie wydarzenia: www.changemakers2022.diversityhub.org. Udział w konferencji jest darmowy, wydarzenie będzie prowadzone w języku angielskim.
Złotym Partnerem wydarzenia jest HSBC, a Partnerami: ABB, Akamai, Capgemini, Cisco, Franklin Templeton, IG Group, Luxoft, Nokia, TikTok, State Street, UBS, Volvo.