Motywacja i zaangażowanie- para idealna

Rynek pracy, Czytelnia



Motywacja i zaangażowanie. Para idealna. Bez motywacji nie ma zaangażowania. Bo kiedy nie masz motywacji, nie dajesz z siebie wszystkiego.





Jest motywacja, jest zaangażowanie

Budowanie zaangażowania zaczyna się od pozytywnego nastawienia. Do firmy, całego zespołu, przełożonego i zadań, które trzeba realizować, a więc tak naprawdę do wszystkich tych czynników, które mają wpływ na motywację pracownika. Gdzie motywacja, tam zaangażowanie. Zmotywowany człowiek to ten, który widzi możliwości rozwoju, adekwatne do jego indywidualnych oczekiwań. I wreszcie: tylko człowiek zmotywowany, jest w stanie poświęcać w pełni swój czas i energię na realizację strategii, przynosząc tym samym realne wyniki biznesowe. Jest zaangażowanie, są wyniki.

Co motywuje i buduje zaangażowanie?

Ludzie. To, w jakim otoczeniu przebywamy, w znacznym stopniu przekłada się na nasze zadowolenie. Tak jest w życiu osobistym i zawodowym. Ludzie motywują. Potrafią też demotywować. W środowisku zawodowym motywować powinni nasi przełożeni. I współpracownicy - od nich też wiele zależy. Pracownika motywuje to, kiedy kadra zarządzająca wykazuje zainteresowanie jego pracą i jest w stanie pracę tę docenić. Ludzie są zdecydowanie bardziej związani z miejscem, w którym panuje przyjazna atmosfera. Należy więc zadbać o integrację i budowanie kultury pracy zespołowej. Chodzi też przecież o zadania (pracę) ciekawe i ambitne, umożliwiające rozwój zawodowy, czy awans. Zaangażowanie pracownika jest tym większe, im większy ma on wpływ na podejmowanie decyzji w zakresie wykonywanej pracy, czy w ogóle na decyzje podejmowane w firmie. Zwiększanie poziomu odpowiedzialności i powierzanie nowych ról oraz obowiązków ma ogromny wpływ na budowanie zaangażowania. Niezwykle ważne jest także poczucie celowości. Pracownik powinien rozumieć, dlaczego wykonuje pewne czynności i jaki ma to wpływ na realizację wizji firmy. Powinien też mieć świadomość, że robi coś ważnego i ma swój udział w sukcesie firmy.

Demotywacja przeważnie pojawia się tam, gdzie zła polityka firmy, nieodpowiednie warunki pracy, niskie poczucie bezpieczeństwa i niewystarczające wynagrodzenie. Tak, wynagrodzenie ma wpływ na motywację i zaangażowanie pracownika. Zgodzę się z tym, że nie jest najważniejsze. Nie zgodzę z tym, że nie jest ważne. Bo jeśli mamy świadomość swoich możliwości, starań i udziału w sukcesie firmy, a za starania nie jesteśmy doceniani, również finansowo, zaangażowania nie będzie. Problemu (z retencją) też większego nie będzie, dopóki nie znajdzie się inna oferta. Taka sama pod względem możliwości rozwojowych i dobrej atmosfery. Ale finanse lepsze. I nie ma już chwili zwątpienia - oferta przecież atrakcyjniejsza. Najpierw trzeba więc zadbać o zaspokojenie podstawowych potrzeb pracowników, a wśród nich znajduje się między innymi wynagrodzenie, żeby potem postawić na inne czynniki motywujące, do których zalicza się uznanie, osiągnięcia, czy zwiększanie odpowiedzialności i osobisty rozwój.

Dla każdego coś innego

Każdy z nas jest inny. Pracuje inaczej, na inne rzeczy zwraca uwagę, czego innego wymaga. Wszystkie wymienione powyżej aspekty można oczywiście odnieść do ogółu, ale trzeba pamiętać o tym, że w danej sytuacji jeden czynnik będzie działał bardziej motywująco, a w innej nieco mniej. O skutecznym motywowaniu i budowaniu zaangażowania pracowników można mówić tylko wtedy, kiedy jesteśmy w stanie rozpoznać ich indywidualne potrzeby, a co ważniejsze: sprostać im. Dlatego tak ważne są cykliczne rozmowy z pracownikami i badanie satysfakcji z pracy oraz poziomu zaangażowania. Dla pracownika jest to doskonała okazja do tego, żeby powiedzieć o swoich potrzebach, a dla przełożonego szansa na to, żeby potrzeby te dostrzec i dobrać odpowiednie do nich narzędzia motywujące i budujące zaangażowani. I pamiętaj: nigdy nie zwiększysz motywacji i zaangażowania pracownika, jeżeli sam nie będziesz zmotywowany lub nie będziesz wierzyć w celowość i skuteczność stosowanych przez Ciebie narzędzi w tym zakresie.

Brak motywacji oznacza brak zaangażowania, a idąc dalej: ogromny problem z retencją. Niezwykle ważna jest zatem umiejętność identyfikacji braku motywacji i zaangażowania wśród pracowników. Taką umiejętność powinien posiadać każdy manager, któremu zależy na swoim zespole.

Drukuj artykuł
Ewelina Stachowiak

Sklep hrtools.pl, Poznań

Odpowiedzialna za obsługę sklepu internetowego z narzędziami HR. Zajmuje się koordynowaniem pracy zespołu i delegowaniem zadań oraz kontaktem z klientami. Wprowadza nowe produkty i testuje nowe narzędzia. Filolog klasyczny, szczególną uwagę przywiązuje do słowa pisanego. Chętnie podejmuje się realizacji nowych, kreatywnych projektów. Lubi widzieć efekty swojej pracy.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.