Czas zachorowań na grypę.

Rynek pracy, Czytelnia

W ciągu ostatnich czterech lat blisko 60% Polaków przynajmniej raz szczepiła się przeciw grypie, ale tylko niespełna 45% robi to regularnie co roku – wynika z badań SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii[i]. Tymczasem, zdaniem lekarzy, szczepić się powinni wszyscy, ponieważ to najskuteczniejsza metoda zapobiegania chorobie oraz ewentualnym powikłaniom, będących jej następstwem. 

3 twarze HR Business Partnera... Zobacz inne ciekawe artykuły

Pod koniec sierpnia bieżącego roku Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research zrealizowała badanie, którego celem było poznanie opinii Polaków na temat szczepień przeciwko grypie.  Termin realizacji badania nie był przypadkowy, ponieważ przełom lata i jesieni, to czas, w którym lekarze zalecają szczepienia przeciwko tej chorobie. Badanie pokazało jednak, że mimo licznych kampanii informacyjnych oraz szczepień, które często w ramach pakietów ubezpieczeniowych oferują pracodawcy, prawie połowa (41%) ankietowanych nigdy nie szczepiła się przeciwko grypie. W tej grupie blisko połowa (48%) nie wierzy w skuteczność takiej szczepionki, a 27% nie boi się choroby ani możliwych powikłań. Na działalność ruchów antyszczepionkowych wskazuje niespełna 4% badanych.

Podobnie sytuacja wygląda ze szczepieniami przeciwko grypie u dzieci. Jeżeli rodzice sami się szczepią, zwykle profilaktyka obejmuje całe rodziny. Wyniki badań potwierdzają, że odsetek szczepiących swoje dzieci jest zbliżony do odsetka szczepień wśród ankietowanych (51%). 77% badanych, szczepiących dzieci, robi to regularnie. Wśród nieszczepiących, połowa rodziców nie wierzy w skuteczność szczepienia, 12% boi się komplikacji poszczepiennych, a 8% wskazuje na wpływ ruchów antyszczepionkowych.

Szczepienie przeciw grypie, nie jest szczepieniem obowiązkowym a zalecanym, dlatego musimy za nie zapłacić. Z bezpłatnych szczepień, finansowanych przez samorządy, mogą korzystać jedynie seniorzy.  Brak refundacji kosztów szczepienia to powód, dla którego nie szczepi się ponad 30% ankietowanych. Gdyby szczepionka przeciwko grypie była bezpłatna, aż 59% badanych deklaruje, że przyjęłaby ją, a tylko co trzeci i tak nie zdecydowałoby się na ten krok. 74% respondentów szczepienia przeciwko grypie finansuje z budżetu domowego, pozostali korzystają z pakietów zdrowotnych oferowanych przez zakłady pracy. Wśród firm, które świadczą prywatne usługi medyczne najczęściej wybierane są Luxmed (18%), Medicover (8%) i Enel-Med (4%). Blisko połowa biorących udział w badaniu przyjmuje szczepionkę lub szczepi swoje dzieci w przychodniach rodzinnych NFZ.

Badanie, które zrealizowaliśmy, pokazuje, że głównym powodem, dla którego Polacy nie szczepią się przeciw grypie, jest brak wiary w skuteczność szczepionki. To zastanawiające, ponieważ w okresie bezpośrednio poprzedzającym sezon grypowy, podejmowanych jest szereg działań informacyjnych i edukacyjnych, które mają przekonać Polaków, że profilaktyka jest najlepszym sposobem na uniknięcie zakażenia wirusem. Być może to konsekwencja bagatelizowania choroby, która jeszcze kilka lat temu utożsamiana była z przeziębieniem. Inną przyczyną niechęci Polaków do szczepień przeciwko grypie mogą być związane z tym koszty. Jak pokazują badania, nadal głównym źródłem jej finansowania pozostaje budżet domowy.


To wyraźny sygnał dla pracodawców, którzy już teraz w ramach pakietów zdrowotnych oferują pracownikom, a często również członkom ich rodzin, bezpłatne szczepienia. Być może wsparcie tej oferty wewnętrznymi działaniami informacyjnymi oraz edukacyjnymi, zachęci więcej osób do przyjmowania szczepionek. Zwłaszcza, że jak pokazują ankiety, badani, którzy przyjmują szczepienia przeciwko grypie, dostrzegają ich zalety – mówi Piotr Zimolzak - Dyrektor ds. Badań i Analiz SW Research.

Osoby szczepiące się, które zauważyły u siebie zmniejszenie liczby zachorowań na grypę stanowią 54% badanych i również ponad połowa (55%) uważa, że po przyjęciu szczepionki przebieg grypy jest łagodniejszy.

...

Badanie zostało zrealizowane w dniach 27-29.08.2018 przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1191 ankiet z osobami powyżej 16 roku życia.

[i] Badanie zostało zrealizowane w dniach 27-29.08.2018 przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1191 ankiet z osobami powyżej 16 roku życia.

3 twarze HR Business Partnera... Zobacz inne ciekawe artykuły

 

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.