Współpraca z influencerem krok po kroku

Zarządzanie, Czytelnia

Jak dobrać odpowiedniego influencera do kampanii marketingowej?

Dobór influencera do współpracy w głównej mierze zależy od celów, jakie chcesz osiągnąć. Niemniej jednak istnieje kilka kluczowych kryteriów, które powinieneś wziąć pod uwagę.

  1. Dopasowanie do marki — wizerunek influencera powinien być zgodny z wartościami i wizerunkiem marki. Dlatego przed podjęciem współpracy, zwróć uwagę na styl i ton komunikacji poszczególnych twórców, a następnie wybierz tych, którzy są najbardziej zgodni z przekazem marki.
  2. Grupa docelowa — istotne jest, by influencer docierał do grupy docelowej, którą chce pozyskać Twoja marka. Przed podjęciem decyzji o współpracy, zwróć uwagę na wiek, płeć, miejsce zamieszkania oraz zainteresowania obserwatorów influencera.
  3. Angażowanie społeczności — ważne jest, aby influencer miał aktywną i zaangażowaną społeczność, która pozwoli osiągnąć zamierzone cele kampanii. Możesz to sprawdzić poprzez analizę liczby komentarzy, udostępnień i polubień pod postami influencera.
  4. Profesjonalizm — influencer powinien być profesjonalny w swoim działaniu, dostarczać wymagane materiały na czas i przestrzegać ustaleń w ramach współpracy.
  5. Autentyczność — ważne jest, aby influencer był autentyczny i miał pozytywny wizerunek wśród obserwatorów. Nie warto współpracować z osobami, które w przeszłości naruszały zasady etyki, powielały nieprawdziwe informacje lub miały problemy z zachowaniem poufności.

Influencer marketing — kwestie formalne

Przede wszystkim należy pamiętać, że influencer marketing, o który często dba agencja specjalizująca się w tej dziedzinie, podlega przepisom prawa dotyczącym reklamy i promocji. Więcej informacji o takiej agencji można znaleźć na stronie: https://kohai.pl/oferta/influencer-marketing/. Warto wiedzieć, że w wielu krajach istnieją specjalne wytyczne lub przepisy, które regulują sposób prowadzenia takich działań. W Polsce regulacje te określa m.in. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, czy Kodeks Etyki Reklamy.

Jedną z najważniejszych kwestii formalnych w kontekście współpracy z influencerami jest wyraźne informowanie odbiorców o tym, że dana treść ma charakter reklamowy. Najczęściej stosowanym sposobem jest oznaczanie postów sponsorowanych odpowiednim hashtagiem. Można także oznaczać treści promocyjne poprzez jednoznaczne wskazywanie reklamodawców w treści publikacji.

Kolejnym ważnym aspektem jest umowa pomiędzy influencerem a marką. Powinny w niej zostać określone m.in.:

  • warunki współpracy, 
  • wysokość wynagrodzenia, 
  • zakres działań reklamowych,
  • sposób oznaczania postów. 

Istotne jest również, aby umowa została sporządzona w formie pisemnej, co pozwoli na uniknięcie nieporozumień i ewentualnych sporów.

Ile kosztuje współpraca z influencerem?

Koszt współpracy z influencerem zależy od wielu czynników, takich jak liczba obserwujących czy zasięgi poszczególnych postów. Niemniej ważna jest dziedzina, w której obrębie działa marka i influencer. W niektórych branżach, takich jak modowa czy kosmetyczna, stawki za współpracę są zazwyczaj wyższe, gdyż tematy tego rodzaju cieszą się dużą popularnością.

Koszt współpracy zależy również od rodzaju kampanii i jej złożoności. Przy prostych postach promocyjnych koszty będą niższe niż w przypadku skomplikowanych kampanii z użyciem różnych narzędzi i formatów. Ostateczny koszt współpracy zależy również od długości okresu, w którym influencer promuje produkt lub usługę marki.

Stawki za współpracę z influencerem mogą się wahać od kilku złotych do kilkudziesięciu tysięcy złotych za jeden post, w zależności od wymienionych wyżej czynników. Niektórzy mniej rozpoznawalni twórcy chętnie podejmują także współprace barterowe. Pamiętaj, aby przed podjęciem decyzji o współpracy z influencerem, ustalić swoje cele i budżet. Dzięki temu będziesz w stanie mocno zawęzić poszukiwania odpowiedniego twórcy!

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.