Foto: stockadobe.com
Chociaż okres twardych pandemicznych obostrzeń mamy za sobą i nic nie zapowiada kolejnego lockdownu, znaczna część pracowników zdążyła przyzwyczaić się do pracy zdalnej. To sprawiło, że biura przez długi czas świeciły pustkami. Trend powoli się odwraca, jednak wciąż dzieje się to wolniej, niż można było się spodziewać. W takiej sytuacji dobrze zaprojektowana przestrzeń pracy może stać się magnesem zachęcającym pracowników do pracy stacjonarnej i elementem, który wyróżni pracodawcę na tle konkurencji.
Powrót do biura – czy to ma sens?
Wyniki badań prowadzonych z udziałem różnych grup pracowników pokazują, że praca zdalna ma się świetnie. Według danych zebranych przez Sodexo ponad ¼ pracowników wskazuje, że elastyczny model pracy jest dla nich najważniejszym kryterium przy wyborze pracodawcy. Jednocześnie 85% badanych wskazuje, że model ten powinien umożliwiać pracę z domu minimum 2 dni w tygodniu.
Z drugiej strony pracownicy wśród głównych mankamentów pracy zdalnej wskazują brak nieformalnych interakcji oraz trudność w budowaniu i pielęgnowaniu więzi ze współpracownikami. Brakuje im też możliwości uczenia się od innych. Wielu przyznaje też, że w biurze łatwiej o skupienie i efektywną pracę.
To sprawia, że powrót do biur ma sens. Nie chodzi jednak o to, by zmuszać pracowników do przyjeżdżania na tych samych warunkach, co przed pandemią. Można ich natomiast do tego skutecznie zachęcić, a ważnym narzędziem w tym zadaniu będzie odpowiednie zmodyfikowanie przestrzeni biurowej - w taki sposób, by odpowiadała ona na nowe potrzeby pracowników.
W biurze jak w domu, tylko lepiej
Przystosowanie biura tak, by stało się benefitem dla pracowników wymaga przede wszystkim wnikliwego wsłuchania się w potrzeby. Pozwoli to na mądre przeorganizowanie dostępnej przestrzeni bez marnowania zasobów. Dobrze wyposażona siłownia w biurze może brzmi atrakcyjnie, ale może się okazać, że Twoi pracownicy wcale jej nie chcą, bo wolą ćwiczyć na siłowni pod domem. Marzą natomiast o wygodnych regulowanych elektrycznie biurkach i ergonomicznych fotelach do pracy. Albo o strefie przypominającej domowe pielesze, w której mogłaby kwitnąć nieformalna współpraca z kolegami.
Pracownicy mogą docenić również dostęp do usług ułatwiających łączenie życia prywatnego z pracą. Concierge, który załatwi za nas pilne zadanie na mieście lub firmowa restauracja bądź kawiarnia z dofinansowanymi lub bezpłatnymi posiłkami – każdy z tych elementów może przesądzić o wygranej w walce o talenty. I stanowić decydujący magnes dla pracowników wahających się jeszcze, czy warto pracować z biura. Zwłaszcza, że – jak wynika z badania Innowacyjne środowisko pracy przeprowadzonego przez Sodexo i Antal – aż 40% pracodawców nie oferuje swoim pracownikom rozwiązań wellbeing w ogóle.
Słuchaj i wdrażaj
Dobrze zaprojektowane i wyposażone miejsce pracy, oferujące rozwiązania technologiczne czy usługi, których próżno szukać w domu, to korzyść dla potencjalnych i obecnych pracowników. Aby jednak upewnić się, że celnie trafiasz w oczekiwania, pozwól tym, którzy już z Tobą pracują, zabrać głos. Uważnie wysłuchaj też potrzeb, jakie wyrażają kandydaci do pracy – to da Ci pełniejszy obraz i możliwość aranżowania przestrzeni biurowej tak, by stanowiła przekonujący benefit budujący atrakcyjny wizerunek pracodawcy.