Polacy lubią pracować z obcokrajowcami – potwierdza to aż 74 proc. pracowników ankietowanych w Polsce przez firmę Randstad w ramach globalnego badania „Workmonitor”. To dobra wiadomość, biorąc pod uwagę rosnącą liczbę cudzoziemców podejmujących pracę w naszym kraju. Jednak zarządzanie międzynarodowymi zespołami to duże wyzwanie.
Według raportu ABSL „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2019” obcokrajowców zatrudnia ponad 94 proc. działających w Polsce firm z tego sektora (BPO/SSC/GBS, IT i R&D). W blisko połowie z nich (45 proc.) cudzoziemcy stanowią ponad 10 proc. ogółu pracowników. Najczęściej pochodzą z Ukrainy, Włoch i Hiszpanii. Kolejne trzy miejsca zajmują Indie, Niemcy i Białoruś. Szacunki mówią o 35 tysiącach obcokrajowców pracujących w firmach tylko tego sektora w Polsce. Coraz powszechniejsza, nie tylko w korporacjach, jest także praca w międzynarodowych zespołach projektowych. Ponad połowa (56 proc.) przebadanych przez ABSL przedsiębiorstw prowadzi usankcjonowaną formalnie politykę w zakresie różnorodności i integracji społecznej.
– Zróżnicowane pod względem narodowym i kulturowym zespoły zwiększają pole do zdynamizowania firmy. Służą wzrostowi kreatywności, pozwalają na szersze spojrzenie na wiele zjawisk i pozytywnie wpływają na motywację pracowników do zdobywania nowych kompetencji. Aby wykorzystać ten potencjał, trzeba jednak takimi zespołami umiejętnie zarządzać. Stosunkowo łatwo może w nich dochodzić do niezręcznych sytuacji, a nawet do poważnych konfliktów. Warto więc wzmacniać kompetencje międzykulturowe pracowników, zwłaszcza że w Polsce byliśmy na ogół wychowywani w społeczeństwie monokulturowym – mówi prof. Tomasz Kalinowski, wykładowca przedmiotu Global Business w ramach programu Executive MBA Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.
O czym bezwzględnie należy pamiętać zarządzając międzynarodowym zespołem, by działał „gładko” i był siłą napędową firmy? Oto 5 przykazań ekspertów GFKM.
- Poznaj, zrozum, zaakceptuj
Każdy pracownik doceni zainteresowanie, zrozumienie i akceptację jego kultury. Wyrażane na forum będą wzorcem dla całego zespołu. Pamiętaj, że również wiele aspektów standardowych działań biznesowych jest zróżnicowanych kulturowo. Udzielanie informacji zwrotnej (zwłaszcza negatywnej), rozumienie terminów i punktualności, hierarchie w organizacji, demonstrowanie entuzjazmu i zaangażowania itp. są często źródłem nieporozumień, bo te same zachowania mogą być całkowicie odmiennie interpretowane w innym kontekście kulturowym.
- Zadbaj o większą świadomość w zespole
Wiedza o wartościach i postawach typowych dla innych kultur jest bezcenną podstawą dobrej współpracy. Najprostszym sposobem jest promowanie różnego rodzaju inicjatyw, które pozwolą pracownikom zapoznać się z innymi kulturami.
- Używaj języka w przemyślany sposób
Humor, tematy small talks, rodzaj słownictwa są mocno uwarunkowane kulturowo czy religijnie. Nawet najprostsze komunikaty mogą być różnie rozumiane, dlatego lider powinien ważyć słowa i częściej upewniać się, że został dobrze zrozumiany.
- Szanuj święta
Święta narodowe i religijne, zwłaszcza gdy pracownicy czy członkowie zespołu zlokalizowani są w różnych krajach, zaburzają rytm i tempo pracy, ale pamiętaj, że sami konieczność pracy w Boże Narodzenie odebralibyśmy jako szykanę.
- Nie toleruj nietolerancji i dyskryminacji
Niezwłocznie i bezwzględnie reaguj na wszelkie zachowania nacechowane dyskryminacją, dyskredytujące innych z powodu narodowości i odmienności kulturowej.
Formalna polityka w zakresie różnorodności i integracji społecznej jest ważna, jednak najważniejsze okazują się specyficzne kompetencje menedżerskie niezbędne, by sprawnie i efektywnie zarządzać zespołem zróżnicowanym pod względem narodowości.
– Obserwujemy rosnące zainteresowanie szkoleniami dotyczącymi tego aspektu zarządzania przedsiębiorstwem. Co ciekawe, z naszych anglojęzycznych programów korzystają nie tylko polscy menedżerowie – coraz częściej biorą w nich udział również obcokrajowcy, którzy mieszkają w Polsce i tu rozwijają swoją karierę. Wiedza, którą zyskują, nie ma przecież narodowości i przyda się także wtedy, gdy zawodowe wyzwania rzucą ich w inny zakątek Europy czy świata – podsumowuje dr Tomasz Harackiewicz, członek zarządu Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.