Pieniądze to nie wszystko?

Zarządzanie, Czas pracy

Co przyciąga do firmy najlepszych specjalistów i ekspertów z branży? Wszystko. Oczywiste jest, że ogromne znaczenie ma silna marka pracodawcy – organizacjom w pozytywnym sensie rozpoznawalnym na rynku jest znacznie łatwiej zainteresować swoją ofertą kandydatów w prowadzonych przez siebie procesach rekrutacyjnych. Przewagę konkurencyjną pozwalają zdobywać: oferowany poziom zarobków, możliwości rozwoju, nowoczesne technologie, otwarta i przyjazna kultura organizacji, szeroko rozumiana innowacyjność czy oferowane narzędzia motywacji finansowej oraz pozafinansowej.

3 twarze HR Business Partnera... Zobacz inne ciekawe artykuły

Pamiętajmy, że rynek pracy cechuje się ciągłą dynamiką. Kiedyś pracodawcy mogli pozwolić sobie na wybór najlepszego z kilkunastu kandydatów aplikujących na standardową ofertę pracy opublikowaną na jednym z popularnych portali z ogłoszeniami pracy. Obecnie takie standardowe działania są po prostu niewystarczające, aby przyciągnąć do firmy najlepszych ekspertów. Podstawowa różnica polega na tym, że dziś to nie kandydaci walczą o stanowisko w wybranych przez siebie i niejednokrotnie wymarzonych organizacjach, tylko organizacje walczą o najlepszych specjalistów i talenty w branży. Wszyscy jesteśmy świadkami zmiany polegającej na zamianie ról. Jakiś  czas temu to pracodawcy wręcz dyktowali warunki, a teraz pracownik ostatecznie podejmuje decyzję o wyborze firmy i negocjuje warunki, na jakich zostanie zatrudniony. Na rynku coraz trudniej o wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów. O mniejszych lub większych problemach z pozyskaniem ekspertów o odpowiednich kompetencjach i umiejętnościach informują firmy z niemal każdej branży. Z czego to wynika? Obecnie jesteśmy bardziej niż kiedyś skłonni do poszukiwania nowej pracy, czemu sprzyja nie tylko wyjątkowo niski poziom bezrobocia. Ta sytuacja jest dla firm i działów HR nie lada wyzwaniem. Dlatego prześcigają się w pomysłach, jak przyciągnąć do siebie wyjątkowych pracowników. Oczywiście rywalizacja o najbardziej poszukiwanych specjalistów na rynku pracy rozgrywa się w oparciu o rosnące propozycje finansowe. Jednak w przypadku niektórych stanowisk, gdzie stawki finansowe są z góry określone i nie są one kluczowym powodem wyboru nowego pracodawcy, coraz bardziej na znaczeniu zyskują benefity pozapłacowe i niejednokrotnie to właśnie one mogą pomóc w podjęciu ostatecznej decyzji o przyjęciu konkretnej oferty pracy.

Świadczenia dodatkowe to standard

Niezmiennie najważniejszym czynnikiem, który wpływa na decyzję o zmianie pracy, jest wynagrodzenie. Jednak w obecnych czasach konkurencyjna wysokość pensji już nie wystarczy. Ogromny wpływ mają wszystkie oferowane przez pracodawcę benefity pozapłacowe – możliwość rozwoju i nabywania nowych umiejętności, perspektywa awansu czy dobre relacje między pracownikami. Nie bez powodu prawie zawsze w ogłoszeniach o pracę znajdziemy wzmiankę o  korzyściach płynących z pracy w danej firmie, o tym, co organizacja ma do zaoferowania i jakie benefity gwarantuje swoim pracownikom. Co najczęściej zapewniają pracodawcy? Zazwyczaj spotkamy się ze standardowymi sformułowaniami jak: atrakcyjne wynagrodzenie, wyposażenie stanowiska pracy czy przyjazna atmosfera, a także benefity, tj. pakiet sportowy czy medyczny, szkolenia, ubezpieczenie na życie albo dofinansowanie nauki języków. Czasem firmy, chcąc się wyróżnić, zwrócić na siebie i swoją ofertę uwagę, zachęcają kandydatów, informując, że poza standardowymi benefitami można zyskać dużo więcej, m.in. rozpoczynać pracę o dowolnej godzinie, uzyskać wsparcie w realizacji pasji czy w czasie dnia pracy skorzystać z bogato wyposażonego pokoju relaksu. W innych krajach jest podobnie: znane organizacje prześcigają się w coraz bardziej innowacyjnych rozwiązaniach. W Wielkiej Brytanii coraz bardziej popularne stają się dodatkowe urlopy na odnowę biologiczną, w Meksyku kadra może liczyć na finansowanie programów związanych z utrzymaniem prawidłowej masy ciała i zdrowym stylem życia, natomiast w Japonii pracownicy, których spotka zawód miłosny, mogą liczyć na tzw. urlop złamanego serca, który przeznaczają na powrót do równowagi i stabilności emocjonalnej.

Czego jednak na pewno oczekują od nas nowi pracownicy? Przede wszystkim pokrycia wszystkich obietnic zadeklarowanych podczas procesu rekrutacyjnego – także tych dotyczących benefitów. Ważne więc, aby oferowane świadczenia dodatkowe były realne. Pamiętajmy, że na szali stawiamy naszą wiarygodność, a dostępność w organizacji określonych benefitów jest bardzo szybko weryfikowana.

Benefity a branża

Czy benefity mogą  być uniwersalne? To zależy od celów naszej firmy, kultury organizacyjnej i potrzeb pracujących w niej pracowników. Na pewno niektóre z narzędzi motywacji pozapłacowej będą korzystne dla całego naszego zespołu, z kolei niektóre z nich będą miały znaczenie tylko dla części z pracowników. Niewątpliwie analizując poszczególne grupy specjalistów w naszej organizacji, zauważymy pewne charakterystyczne potrzeby. Na przykład pracownicy działów sprzedaży częściej wspomną, że ważna jest dla nich możliwość wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych, kadra menedżerska ze względu na charakter pracy na pewno doceni elastyczny czas pracy lub możliwość częściowej pracy w systemie home office, natomiast pracownikom działów finansowych czy kadrowych zależeć będzie na dostępie do szkoleń i kursów w związku z ciągle zmieniającymi się przepisami.

Coraz częściej pracodawcy starają się zindywidualizować dostępne benefity pod kątem faktycznych potrzeb pracowników. Dlatego na popularności zyskują tzw. systemy kafeteryjne polegające na pozostawieniu pracownikowi decyzji o wyborze najlepszych dla niego benefitów. Jest to szczególnie ważne ze względu na wkraczające na rynek pracy coraz to młodsze pokolenia, dla których niezależność decyzji, pasja i zadowolenie z pracy mają dużo większe znaczenie. Ważne, aby firma wiedziała, jakie są oczekiwania jej pracowników w zakresie benefitów, poznała je, zdefiniowała, monitorowała satysfakcję z dostępnych narzędzi, a w razie potrzeby wprowadzała niezbędne modyfikacje.

 ...

Jak zatem przyciągnąć do siebie pracownika? Przede wszystkim pracodawcy muszą szukać nowych rozwiązań, aby uatrakcyjnić swoją ofertę i miejsce pracy. Niewątpliwie organizacje, które zapewniają pracownikowi dostęp do benefitów pozafinansowych tym samym podkreślają, że ważne dla nich są relacje i budowanie zaangażowania w zespole. Przed pracodawcami stoi nie lada wyzwanie – dostosowanie swojej oferty do realnych potrzeb pracowników. Ważne, aby to wyzwanie zamienić w szansę na zdobycie najlepszych specjalistów na rynku, jak również na wzmocnienie marki pracodawcy. Pracodawcy, którzy chcą przekonać do siebie pracowników, muszą być przede wszystkim otwarci na ich potrzeby.

3 twarze HR Business Partnera... Zobacz inne ciekawe artykuły

 

Drukuj artykuł
Alicja Jurga

HR Specialist, Politan

W branży HR od 6 lat. W firmie odpowiada za działania z obszaru miękkiego HR. Specjalizuje się w rekrutacjach i employer brandingu. Ma doświadczenie w prowadzeniu procesów rekrutacyjnych, szkoleń i działań rozwojowych, budowaniu strategii komunikacji i organizacji eventów firmowych.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.