Generacja Z (ludzie urodzeni w latach 1995-2012) stopniowo wkracza na ścieżkę rozwoju zawodowego i w najbliższych latach będzie stanowić coraz bardziej liczną grupę na rynku pracy. Takich pracowników wyróżnia wyjątkowa zdolność swobodnego poruszania się i skutecznego funkcjonowania w dwóch światach jednocześnie - online i offline. Jest to jedna z przewag konkurencyjnych kandydatów z generacji Z na rynku pracy, szczególnie w branży nowych technologii.
Dynamiczne środowisko i szybki rozwój tego sektora oferuje wiele możliwości i szans, jednak aby móc z nich skorzystać kandydaci i pracownicy będą musieli zmierzyć się z szeregiem wyzwań. Szybka zmiana stosowanych narzędzi i rozwiązań technologicznych, wymóg ciągłego doskonalenia umiejętności i zdobywania nowych kompetencji, duża konkurencja wśród juniorów w pozyskiwaniu atrakcyjnych stanowisk pracy i możliwości udziału w najciekawszych projektach - to charakterystyka rynku pracy IT. Jak pokazuje doświadczenie, przedstawiciele najmłodszej generacji zaskakująco dobrze odnajdują się w takim środowisku. Są ambitni, potrafią precyzyjnie określać swoje cele i ścieżkę do sukcesu zgodnie z jego własną interpretacją.
Wybór ścieżki kariery
Branża technologiczna jest szeroka i różnorodna, dlatego ważne jest, aby przed rozpoczęciem kariery zrobić porządny research możliwości, zastanowić się i świadomie wybrać dziedzinę, w której chcemy pracować. Wśród najpopularniejszych kierunków IT warto wymienić programowanie, analizę danych, sieci komputerowe, bezpieczeństwo IT, projektowanie interfejsów użytkownika oraz sztuczną inteligencję. Tylko szczegółowa analiza własnych zainteresowań, umiejętności oraz oczekiwań odnośnie warunków i efektów wykonywanej pracy pomogą nam wybrać odpowiednią ścieżkę kariery.
Edukacja i wykształcenie
Po dokonaniu tego wyboru dużo łatwiej będzie wyselekcjonować kompetencje i kwalifikacje wymagane w zawodzie. Można rozważyć studia informatyczne, techniczne lub inżynieryjne. Istnieje również wiele kursów online i szkoleń, które mogą pomóc w zdobyciu wiedzy i umiejętności specjalistycznych w konkretnej dziedzinie IT. Dla niektórych specjalistów szczególnie ważne będzie zdobycie wymaganych certyfikatów od rozpoznawalnych na arenie międzynarodowej dostawców technologii. Pamiętajmy, iż tradycyjne wykształcenie w tej branży warto na bieżąco uzupełniać wiedzą zdobywaną podczas branżowych szkoleń i wydarzeń.
Budowanie portfela projektów
Doświadczenie jest niezwykle cenne w branży IT. Aby móc udowodnić umiejętność stosowania zdobytej wiedzy w praktyce należy jak najwcześniej zacząć budować portfel projektów. Warto rozpocząć od wolontariatu w organizacjach non-profit, praktyk w firmach będących dostawcami rozwiązań technologicznych lub freelancerskich projektów, które umożliwiają zdobycie pierwszego doświadczenia. Różnorodność i wysoka jakość wykonanych zleceń będą najlepszą wizytówką dla kandydatów pokolenia Z. Ich kreatywność i biegła znajomość narzędzi digitalowych sprawdzą się podczas tworzenia multimedialnej prezentacji projektów, którą wraz z CV można załączyć do maila do potencjalnego pracodawcy.
Tworzenie sieci kontaktów
Relacje zawodowe pełnią istotną rolę w budowaniu kariery w branży IT. Szeroka sieć kontaktów nie tylko daje bonusy w postaci networkingu z ludźmi o podobnych zainteresowaniach, ale również umożliwia zdobycie aktualnych informacji o potencjalnych ofertach pracy i perspektywicznych projektach. W tym celu należy uczestniczyć w firmowych coffee breakach, lokalnych spotkaniach branżowych i meetupach, śledzić agendę konferencji IT i tematy podnoszone w grupach dyskusyjnych. Podczas stacjonarnych wydarzeń łatwiej jest poznawać ludzi, dzielić się swoim doświadczeniem w projektach i pomysłami. Wszystkie angażujące rozmowy warto także kontynuować w mediach społecznościowych poprzez nawiązanie relacji na LinkedInie. Budowanie zawodowej marki osobistej w świecie wirtualnym jest jednym z ważnych aspektów networkingu. Relatywnie nowa rzeczywistość okazuje się być szczególnie przyjazna dla pokolenia Z, które już zdobyło pierwsze doświadczenie z budowania wirtualnej marki prywatnej i potrafi szybko odnaleźć się w środowisku społecznościowych mediów korporacyjnych.
Udoskonalanie umiejętności technicznych i miękkich
LinkedIn jest także narzędziem efektywnej komunikacji własnych osiągnięć i nowo zdobytych umiejętności. W szybko rozwijającej się branży IT szczególnie ważne jest, by być na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi i narzędziami pracy. Poznawanie nowych języków programowania, frameworków, platform chmurowych i innych technologii, które zyskują na popularności, jest nieodłączną częścią kariery w IT. Regularne szkolenia, obecność na konferencjach, czytanie blogów i magazynów branżowych pozwolą być na bieżąco z najnowszymi trendami. Oprócz umiejętności technicznych, niezwykle ważne są również umiejętności miękkie, takie jak komunikacja, praca zespołowa, zarządzanie czasem.