W dobie smartfonów, tabletów, netbooków i innych dostępnych urządzeń rekruterzy coraz częściej korzystają z dogodnych rozwiązań i form w procesie selekcji kandydatów na wybrane stanowisko pracy. Skupmy się zatem na telefonie i prowadzonych wywiadach telefonicznych zwłaszcza w języku obcym.
Znacie to?
Stary niedźwiedź mocno śpi, stary niedźwiedź mocno śpi...
Tak zapewne obiła Wam się o uszy słynną piosenka z dzieciństwa. Dlaczego przytaczam jej tekst? Bo przywodzi mi na myśl sytuację, w której dzwoni rekruter, aby przeprowadzić wywiad w języku np. angielskim zastając kandydata…przestraszonego, jakby właśnie obudził śpiącego niedźwiedzia.
W procesie selekcji kandydatów na stanowiska pracy powszechnie stosowanym narzędziem jest wywiad telefoniczny (ang. interview). Ma on na celu nie tylko uzupełnienie informacji zawartych w życiorysie, ale już na wstępie sprawdzenie najbardziej pożądanych umiejętności z punktu widzenia przyszłego stanowiska pracy (oczywiście tych umiejętności, które możliwe są do sprawdzenia przez telefon)- również umiejętności językowych. W jaki sposób?
Rekruter zadaje kilka pytań w języku obcym prosząc o krótkie odpowiedzi. W ten sposób sprawdza m.in. zdolność i sposób komunikacji, zasób słownictwa, akcent.
Czy mogę zadać kilka pytań w j.angielskim? Tak, tylko po co…
Odpowiedź jest jedna- dla oszczędności. Żeby zaoszczędzić czas swój i kandydata, nie narażać na niepotrzebne koszty związane np. z dojazdem na spotkanie, a w konsekwencji, żeby z setek nadesłanych CV wybrać tych „najlepszych” czyli spełniających kryteria wyznaczone przez pracodawcę.
100 pytań do…
Nie- wywiad powinien być krótki. Za pomocą kilku pytań można w łatwy sposób sprawdzić czy kandydat rzeczywiście posługuje się językiem obcym oraz czy stopień jego znajomości jest tożsamy z informacją podaną w CV (czyli jest zgodny z prawdą, a to również dodatkowa informacja dla rekrutera).
Dzwonię do Pana/Pani w bardzo nietypowej sprawie...
Czy rzeczywiście? Można zapytać idąc dalej za słynnymi już słowami znanego programu radiowego. Jeśli oferta pracy na dane stanowisko jasno określała w wymaganiach konieczność posługiwania się wybranym językiem obcym z pewnością rekruter musi zastosować jakąś formę sprawdzenia tej umiejętności u kandydata. Jak to przebiega podczas wywiadu telefonicznego?
Prześledźmy typowy scenariusz takiej rozmowy
R: Witam, dzwonię do Pana/Pani z firmy X w sprawie oferty pracy na stanowisko Y.
Dziękuję za przesłanie CV. Stanowisko wymaga znajomości j.angielskiego w stopniu komunikatywnym- w związku z tym chciałabym zadać kilka pytań w j.angielskim.
Czy to jest teraz możliwe? Po sprawdzeniu umiejętności językowych podejmiemy decyzję, które osoby zostaną zaproszone na rozmowę kwalifikacyjną.
Decydując się wysłać swoje CV w odpowiedzi na ofertę pracy wymagającą posługiwania się językiem obcym należy być przygotowanym na sprawdzian w formie wywiadu telefonicznego- taka świadomość wyeliminuje czynnik zaskoczenia, a o nietypowej sprawie już w ogóle mowy być nie może.
Killer questions czyli trudne pytania
O co może zapytać rekruter? Niestety nie istnieje jedna uniwersalna ściąga, chociaż wiele z „typowych” pytań oraz przykładów odpowiedzi można wygooglować (szczerze polecam tą metodę, świetnie sprawdza się w przygotowaniach do wywiadu).
Jednak zakres tematyczny może dotyczyć:
- wykształcenia, kursów, planów co do dalszego wykształcenia
- doświadczenia zawodowego, zajmowanego stanowiska, zakresu obowiązków
- stylu pracy, sposobów radzenia sobie ze stresem, trudnych sytuacji
- motywacji do pracy
- umiejętności
- sposobów spędzania wolnego czasu
- planów na przyszłość
- oczekiwań związanych z przyszłą pracą
Najtrudniejsze pytania?
To z pewnością te pytania, na które trudno odpowiedzieć sobie w języku ojczystym, a co dopiero w języku obcym. To pytania np. o największą słabość, wadę. Pytania typu Dlaczego powinniśmy Pana/Panią wybrać na to stanowisko pracy? czy Co zyska pracodawca zatrudniając Pana/Panią?
Podajemy przykładowy zestaw pytań zadawanych w j.angielskim podczas interview.
- Tell me something about yourself.
- How do you spend your free time?
- What is your greatest weakness?
- Why should we hire you?
- Why did you choose to apply for this position?
Przepraszam, ale zaskoczyła mnie Pani…
Oczywiście rekruter dzwoniąc powinien we wstępie nakreślić na czym będzie polegał wywiad, czemu służy i zapytać o zgodę. Może zdarzyć się, że sytuacja nie pozwala kandydatowi na swobodną rozmowę zwłaszcza w j. obcym np. podczas jazdy autobusem, w dużym natężeniu hałasu itp. Oczywiście zasadna jest wtedy prośba o przełożenie rozmowy w innym ustalonym terminie.
Recepta na sukces?
- Oceń swoje realne umiejętności posługiwania się danym j.obcym
- Miej świadomość, że znajomość j. obcego zostanie wcześniej czy później sprawdzona
- Bądź zwarty i gotowy
- Niech sytuacja Cię nie zaskoczy
Rekruter to nie śpiący niedźwiedź, jak się obudzi i zadzwoni na pewno Cię nie zje:)
Myślę, że po przeczytaniu tego artykułu sytuacja Was nie zaskoczy. A zatem Wszystkim Wam życzę wywiadów, podczas których rekruter będzie gorzej od Was posługiwał się językiem obcym (bo i tak się może zdarzyć).