Kierunek kariera

Rynek pracy, Kariera w HR


Jako uczestnicy kursów, szkoleń, spotkań biznesowych, a nawet podczas oglądania filmów często spotykamy się z angielskim pojęciem coachingu. Nie oczekujemy już konkretnych wskazówek, wolimy uczestniczyć w procesie "kołczowania". Czym jest Coaching, bez którego większość menedżerów nie wyobraża sobie korporacyjnego życia?


Popularny coaching to proces, który ma pomóc (ale nie wyręczyć) lub wskazać właściwe rozwiązanie w rozwoju firmy, pracownika, osoby poddanej coachingowi.

Uwaga pociąg na torach

Celem coachingu jest wzrost efektywności działania w obszarze, który nas interesuje np. w motywowaniu, w zarządzaniu karierą etc. Przyczyny niepowodzeń są odsuwane na boczny tor, a coach razem z partnerem podróżują wspólną— nową drogą, w której to coach jest pomocnikiem maszynisty. To jak maszynista poprowadzi pociąg, zależy tylko od niego.

Rezultatami dobrego coachingu są:

  • dokładnie wyznaczone cele;
  • maksymalizacja działań;
  • trafniejsze decyzje;
  • wykorzystanie zasobów wewnętrznych i zasobów z otoczenia;
  • podbudowa wewnętrznej wartości;
  • nastawienie na cel i sukces;
  • skuteczność w osiągnięciu celu.

Coaching nie jest wykładem, przekazywaniem wiedzy  czy psychoterapią. Dobry coach podczas spotkań słucha, zadaje pytania, ale nie udziela rad i konsultacji. Jeśli ktoś zajmuje się tzw. coachingiem biznesowym, wcale nie musi znać zasad finansów czy ekonomii, ponieważ nie jest doradcą i nie szuka „złotego środka” na problemy w firmie.

Wagon klasy Business

Na popularności zyskuje tzw. coaching kariery, który pomaga klientowi znaleźć i osiągnąć satysfakcję z wykonywanej pracy lub zacząć zmiany w poszukiwaniu zadowolenia w nowej perspektywie zawodowej. Klient uświadamia sobie wiele rzeczy, które dotyczą jego pracy, często tej wymarzonej. Wyznacza mniejsze cele, które mają w przyszłości doprowadzić go do zajęcia dającego satysfakcję. Razem z coachem opracowują model konkretnych działań i precyzują zadania.

Podróż w lepsze nieznane

Coaching kariery jest narzędziem wspierającym budowanie ścieżki kariery. Szacuje się, że człowiek kilkunastokrotnie zmieni firmę, a kilkakrotnie rodzaj wykonywanej pracy. Na ten proces trzeba się przygotować. Ważne jest, aby dokonywane wybory nie były przypadkowe i sprawiały nam satysfakcję.

Z coachingu kariery korzystają głównie:

  • młodzi ludzie np. studenci, licealiści, którzy stoją przed wyborem ścieżki zawodowej lub też mają niewielkie doświadczenie zawodowe;
  • osoby, których kariera utknęła w martwym punkcie, chcą coś zmienić, ale boją się podjąć ryzyka;
  • osoby, które z różnych przyczyn nie podejmują aktywności zawodowej (np. emeryci), ale chcą się nadal rozwijać.

Korzyści z coachingu kariery:

  • zastanowienie się nad tym kim jestem w życiu zawodowym, a kim chcę być;
  • wsparcie w trudnym momencie;
  • motywacja do działania i zmiany;
  • uświadomienie sobie własnych zdolności, wiedzy, która często leży zakurzona w naszym umyśle;
  • większa pewność siebie;
  • świadomość tego, jak postępować, gdy dopadnie nas kryzys kariery.

Aktywny pasażer

Podczas sesji, która standardowo trwa 45-90minut pracujemy nad karierą klienta ( rekomendowana liczba sesji: 5-7). Jednak znaczna część rozwoju to realizacja przez klienta zadań, nad którymi musi popracować samodzielnie, z otwartą głową i w stanie 100% szczerości.  Co zaskakujące, poprzez zadania klient, sam dochodzi do pewnych wniosków, refleksji, które są omawiane na kolejnych sesjach.

...

Coaching nie jest procesem dla osób zagubionych w zawodowym życiu. To szereg działań, z których korzystają osoby, aby się rozwijać, podnosić swoje kompetencje i zmieniać horyzont myślowy. Coaching to spotkania i aktywna praca klienta nad sobą.

Drukuj artykuł
Aleksandra Chmiel-Karakuła

Wrocław

Trener rozwoju osobistego, koordynator projektów rozwojowych i wizerunkowych.
Z pasją łączy działania PR i HR. Prowadzi projekty rozwojowew na terenie całej Polsce. Doradca z zakresu HR i kreowania wizerunku. Prowadzi bloga www.aleksandrachmiel.pl 

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.