Portale społecznościowe pomagają znaleźć pracę

Rynek pracy, Czytelnia

Dla każdej osoby starającej się zmienić pracę, kluczowe mogą okazać się dwie kwestie – obecność w Internecie, a także dobrze przygotowane dokumenty aplikacyjne. Na współczesnym rynku pracy serwisy społecznościowe są narzędziem służącym do poszerzania kontaktów nie tylko na linii kandydat - rekruter, ale również na linii stricte biznesowej.


"Portale społecznościowe to narzędzie, które teraz jest powszechnie stosowane przez rekruterów niezależnie od tego na jaki poziom stanowisk oni szukają kandydata. Budowanie swojego wizerunku w sieci daje możliwość łatwiejszego dotarcia do kandydata"- mówi Anna Moryc, Konsultant w firmie doradztwa personalnego Experis.

Informacja w cenie

Za pomocą serwisów społecznościowych, możemy z powodzeniem uwiarygodnić się w oczach potencjalnego klienta, na przykład poprzez zbieranie krótkich referencji od osób, z którymi współpracujemy. Oszczędzimy w ten sposób mnóstwo czasu sobie i potencjalnym partnerom biznesowym, pomagając im znaleźć na nasz temat dodatkowe informacje. To też bardzo dobry sposób na uzyskanie lub potwierdzenie referencji. Odpowiednio zbudowany profil pozwoli także znaleźć nas rekruterom. Nawet jeśli nie poszukujemy pracy aktywnie, warto skorzystać z tej możliwości. Nie możemy bowiem wykluczyć, że za jakiś czas nasza sytuacja zawodowa ulegnie zmianie. Należy więc pomyśleć o tym z odpowiednim wyprzedzeniem. Liczba dostępnych ofert pracy cały czas rośnie i obecny rynek odbiega w swym kształcie od tego sprzed kilku lat, będąc coraz bardziej przychylny kandydatom. Nadal jednak by dostać dobrą pracę, zwłaszcza na stanowiskach specjalistycznych, nie wystarczy znać się na swoim fachu, ale również umieć dobrze się zareklamować i dotrzeć do pracodawcy. By to uzyskać niezbędne jest dobrze przygotowane CV oraz umiejętne wykorzystywanie profili społecznościowych. Dla rekruterów są one nie tylko świetnym sposobem do nawiązywania kontaktu z kandydatami, ale również weryfikacji ich umiejętności. Obecność na portalach społecznościowych, pomaga też podtrzymać zawartą już znajomość. Rekruter, który wcześniej miał kontakt z poszukującym pracy, zwykle chętnie powraca do rozmów z nim, kiedy tylko otrzyma sygnał, że kandydat jest znów otwarty na nowe możliwości. Samemu kandydatowi znacznie łatwiej będzie też ten sygnał wysłać za pośrednictwem takiego serwisu – nawet, jeśli wcześniejsza propozycja nie spotkała się z zainteresowaniem.

Jak stworzyć idealny profil?

Co powinno znaleźć się w profilu kandydata na portalu, poprzez który poszukuje pracy? Trzy elementy, o których zamieszczeniu nie można zapomnieć to doświadczenie, umiejętności oraz profesjonalne zdjęcie. Warto nie ignorować tego ostatniego, bo będzie ono kojarzone z naszym wizerunkiem. Fotografia powinna być więc profesjonalna, biznesowa, ale również sympatyczna. Nie bójmy się również chwalić sukcesami – jeśli pozyskaliśmy strategicznego klienta lub przyczyniliśmy się do realizacji ważnego projektu, bez wątpienia warto o tym wspomnieć. Można również zamieścić linki prowadzące do przykładów naszych działań, które wcześniej zostały zamieszczone w Internecie. Niezależnie od zmian na rynku pracy, CV nadal pozostaje wizytówką kandydata. Dokument ten trafia nie tylko do rąk rekrutera, który na jego podstawie decyduje, czy uwzględnić kandydaturę danej osoby w projekcie i zaprosić ją na spotkanie, ale także do osoby decyzyjnej po stronie firmy, w której chcemy pracować. Na tym etapie ważna będzie zarówno forma naszej aplikacji, jak i jej zawartość. Przede wszystkim, należy zadbać o dopasowanie CV do konkretnego opisu stanowiska. Dokument powinien być spójny z oczekiwaniami pracodawcy i przygotowany pod konkretną propozycję współpracy. Jeśli będziemy odpowiedzialni za sprzedaż, skupmy się na sukcesach w tym obszarze, jeśli za księgowość, pokażmy efekty naszej pracy w tej dziedzinie. Podkreślmy kluczowe dla stanowiska kompetencje, opiszmy doświadczenie w dotychczasowej współpracy, wyliczając jednocześnie sukcesy – przecież to ich szuka właśnie pracodawca.

Profil zawodowy

Dobrą praktyką w tworzeniu CV pod kątem stanowisk specjalistycznych, może być umieszczenie w nim swojego profilu zawodowego. To nic innego jak krótkie podsumowanie dotychczasowych doświadczeń, zestawione z celem, który chcemy osiągnąć. Jeżeli poważnie myślimy o rozwoju w tym obszarze oraz o poszerzaniu swoich kompetencji, warto w takim podsumowaniu napisać o kursach, które aktualnie odbywamy lub o kwalifikacjach, które chcemy zdobyć w przyszłości. Tu jednak ważna jest zarówno szczerość, jak i zgodność z profilem stanowiska. Należy więc znaleźć równowagę pomiędzy tym, czego oczekujemy, a co może nam zaoferować dana organizacja. Każde CV powinno też zawierać dane osobowe kandydata lub kandydatki, umieszczone na samym początku dokumentu. Wstawienie zdjęcia nie jest obowiązkowe, jednak w przypadku aplikacji specjalistycznych wskazane jest umieszczenie profesjonalnej fotografii kandydata. W biznesie kluczowe jest budowanie swojego wizerunku jako profesjonalisty już przy pierwszym kontakcie. Dlatego namawiam, by nie rezygnować z tej możliwości, bo może ona okazać się bardzo korzystna.

...

Zawarte w CV informacje powinny być uszeregowane chronologicznie, spójne i mieścić się maksymalnie na dwóch stronach. Jeśli nasze doświadczenie wymaga więcej miejsca i koniecznie chcemy się nim pochwalić, możemy rozważyć przedstawienie go w sposób funkcjonalny, skupiając się na naszych najbardziej kluczowych umiejętnościach. Taka forma aplikacji sprawdza się jednak przede wszystkim wtedy, kiedy nie posiadamy wymaganego doświadczenia, ale za to dysponujemy kluczowymi dla stanowiska kompetencjami. Jeśli jednak pozostaniemy przy tradycyjnej formule,  skoncentrujmy się na głównych zadaniach realizowanych na stanowisku, podkreślmy swoje osiągnięcia, a resztę będziemy mogli dopowiedzieć na rozmowie. Czytajmy też z uwagą opisy interesujących nas stanowisk – łatwiej będzie nam przedstawić swoją sylwetkę w pożądany sposób.

Drukuj artykuł
Anna Moryc

Experis, Warszawa

Associate Consultant. W firmie Experis Finance zajmuje się rekrutacjami z obszaru finansów.

Newsletter

Wykorzystujemy pliki cookies.