Jako uczestnicy kursów, szkoleń, spotkań biznesowych, a nawet podczas oglądania filmów często spotykamy się z angielskim pojęciem coachingu. Nie oczekujemy już konkretnych wskazówek, wolimy uczestniczyć w procesie "kołczowania". Czym jest Coaching, bez którego większość menedżerów nie wyobraża sobie korporacyjnego życia?
Popularny coaching to proces, który ma pomóc (ale nie wyręczyć) lub wskazać właściwe rozwiązanie w rozwoju firmy, pracownika, osoby poddanej coachingowi.
Uwaga pociąg na torach
Celem coachingu jest wzrost efektywności działania w obszarze, który nas interesuje np. w motywowaniu, w zarządzaniu karierą etc. Przyczyny niepowodzeń są odsuwane na boczny tor, a coach razem z partnerem podróżują wspólną— nową drogą, w której to coach jest pomocnikiem maszynisty. To jak maszynista poprowadzi pociąg, zależy tylko od niego.
Rezultatami dobrego coachingu są:
- dokładnie wyznaczone cele;
- maksymalizacja działań;
- trafniejsze decyzje;
- wykorzystanie zasobów wewnętrznych i zasobów z otoczenia;
- podbudowa wewnętrznej wartości;
- nastawienie na cel i sukces;
- skuteczność w osiągnięciu celu.
Coaching nie jest wykładem, przekazywaniem wiedzy czy psychoterapią. Dobry coach podczas spotkań słucha, zadaje pytania, ale nie udziela rad i konsultacji. Jeśli ktoś zajmuje się tzw. coachingiem biznesowym, wcale nie musi znać zasad finansów czy ekonomii, ponieważ nie jest doradcą i nie szuka „złotego środka” na problemy w firmie.
Wagon klasy Business
Na popularności zyskuje tzw. coaching kariery, który pomaga klientowi znaleźć i osiągnąć satysfakcję z wykonywanej pracy lub zacząć zmiany w poszukiwaniu zadowolenia w nowej perspektywie zawodowej. Klient uświadamia sobie wiele rzeczy, które dotyczą jego pracy, często tej wymarzonej. Wyznacza mniejsze cele, które mają w przyszłości doprowadzić go do zajęcia dającego satysfakcję. Razem z coachem opracowują model konkretnych działań i precyzują zadania.
Podróż w lepsze nieznane
Coaching kariery jest narzędziem wspierającym budowanie ścieżki kariery. Szacuje się, że człowiek kilkunastokrotnie zmieni firmę, a kilkakrotnie rodzaj wykonywanej pracy. Na ten proces trzeba się przygotować. Ważne jest, aby dokonywane wybory nie były przypadkowe i sprawiały nam satysfakcję.
Z coachingu kariery korzystają głównie:
- młodzi ludzie np. studenci, licealiści, którzy stoją przed wyborem ścieżki zawodowej lub też mają niewielkie doświadczenie zawodowe;
- osoby, których kariera utknęła w martwym punkcie, chcą coś zmienić, ale boją się podjąć ryzyka;
- osoby, które z różnych przyczyn nie podejmują aktywności zawodowej (np. emeryci), ale chcą się nadal rozwijać.
Korzyści z coachingu kariery:
- zastanowienie się nad tym kim jestem w życiu zawodowym, a kim chcę być;
- wsparcie w trudnym momencie;
- motywacja do działania i zmiany;
- uświadomienie sobie własnych zdolności, wiedzy, która często leży zakurzona w naszym umyśle;
- większa pewność siebie;
- świadomość tego, jak postępować, gdy dopadnie nas kryzys kariery.
Aktywny pasażer
Podczas sesji, która standardowo trwa 45-90minut pracujemy nad karierą klienta ( rekomendowana liczba sesji: 5-7). Jednak znaczna część rozwoju to realizacja przez klienta zadań, nad którymi musi popracować samodzielnie, z otwartą głową i w stanie 100% szczerości. Co zaskakujące, poprzez zadania klient, sam dochodzi do pewnych wniosków, refleksji, które są omawiane na kolejnych sesjach.
...
Coaching nie jest procesem dla osób zagubionych w zawodowym życiu. To szereg działań, z których korzystają osoby, aby się rozwijać, podnosić swoje kompetencje i zmieniać horyzont myślowy. Coaching to spotkania i aktywna praca klienta nad sobą.