Według analizy ekspertów Randstad tylko 31% firm na świecie było przygotowanych na nadejście pandemii koronawirusa. Wiele branż przeżywa prawdziwy kryzys. Przez COVID-19 kompetencje cyfrowe stały się absolutnym must-have każdego pracownika. Dziś w nowej rzeczywistości pracujemy zdalnie w swoim home office, robimy zakupy przez internet, komunikujemy się ze współpracownikami i kontrahentami przez narzędzia do webinarów i wideokonferencji. Nadszedł czas na zmiany, niezbędne, aby przetrwać na rynku. Czy jednymi z takich zmian będą upskilling i reskilling Pracowników? Czy działania L&D (learning & development) są ratunkiem dla Twojej firmy?
Czas na przebranżowienie
Reskilling (zmiana kluczowych kompetencji), upskilling (rozwój tych obecnych) i redeployment (przemodelowanie zatrudnienia i zakresu zadań Pracownika) to lekarstwo na tak dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość i pikującą w dół sytuację gospodarczą wielu przedsiębiorstw.
Już w 2017 roku McKinsey Global Institute oszacował, że aż 375 milionów pracowników (14% całej światowej siły roboczej) będzie musiało zmienić zawód lub zdobyć nowe umiejętności do 2030 roku z powodu coraz szybciej postępującej automatyzacji i sztucznej inteligencji. Polskie Ministerstwo Cyfryzacji zakładało, że do 2025 roku w Polsce niezbędnych będzie 200 000 programistów, w tym także ekspertów od AI, VR i AR.
Zarządzanie talentami w pandemii
Pandemia tylko przyspieszyła te zmiany na rynku pracy. Na specjalistów ds. talent management, e-learning i HR, ale także CEO i menedżerów czeka nie lada wyzwanie. Pracownicy muszą dostać jasny sygnał “z góry” organizacji, w jaką stronę firma planuje iść w najbliższych latach, a także jak Oni mają się dostosować do nowych ról i zadań. Jak podnieść kwalifikacje Twoich Pracowników, aby te przydały się w nowych modelach biznesowych po epidemii COVID-19?
To zdecydowanie nie czas na zamrażanie budżetów szkoleniowych. Tylko Ci, którzy przetrwają w nowej rzeczywistości, będą w stanie utrzymać się na rynku. W każdej strukturze niezbędna jest przemyślana i zaplanowana strategia zarządzania talentami w organizacji. Wszystko po to, aby rozwinąć kompetencje cyfrowe Zespołu, zwiększyć zdolności adaptacyjne i odporność firmy na czynniki zewnętrzne (jak np. pandemia) oraz umiejętności społeczne i emocjonalne, aby każdy z zatrudnionych był psychicznie gotowy na zmiany.
Redemployment - co to jest?
Oprócz dokształcania swojego Zespołu przed działem HR i liderami Zespołów kolejne zadanie: redeployment. To proces, w którym należy jasno doprecyzować cele firmy i poszczególnych Pracowników, wskazać, które stanowiska będą reorganizowane i delegowane do innych zadań, a następnie pracować nad tymi kompetencjami, które w ramach przebranżowienia Twój Pracownik zdobędzie najszybciej i będzie w pełni gotowy do objęcia nowej roli. Potem menedżerom, mentorom i coachom pozostaje obserwacja postępów w rozwoju i employee experience. Redeployment nie uda się bez uprzednio przygotowanej strategii szkoleniowej i rozwojowej. Odpowiedni talent & knowledge management to klucz do sukcesu.
Reskilling i upskilling - korzyści dla Twojej firmy
- Niwelowanie kosztów rekrutacji i onboardingu nowych Pracowników
- Mniejsza rotacja wśród obecnych Pracowników
- Utrzymanie ciągłości realizowanych zadań i projektów
- Poszerzanie zakresu usług i portfela produktów
- Gotowość całej firmy na kolejne zmiany, rewolucje, kryzysy i pandemie
Szkolenia B2B dedykowane Twojej firmie
Jeśli chcesz usprawnić transformację Twojego biznesu ze świata offline do online, rozwiązaniem może być wsparcie ekspertów Software Development Academy, największej akademii kompetencji cyfrowych i programowania w Polsce. Zespół SDA prowadzi kursy IT, programowania, UX / UI, czy administrowania bazami danych, ale także szkolenia z zakresu zarządzania projektami, rozwoju organizacji, czy kompetencji miękkich. Wszystko dedykowane potrzebom i specyfice Twojej branży i firmy. Nie ma na co czekać. Trzeba działać. Trzymamy kciuki za sukces Twojej firmy.