Profesjonalny coaching powinien odbywać się na podstawie wcześniej zawartej umowy/kontraktu jasno określającego odpowiedzialność obu stron (coacha/ klienta / sponsora).
Profesjonalny coach powinien działać w oparciu o obowiązujące regulacje prawne, w zgodzie z ustalonymi standardami etycznymi profesji coachingowej czyli…
Coach:
- nie powinien wygłaszać nieprawdziwych treści na temat świadczonych usług
- powinien rzetelnie przekazywać informacje na temat swoich kompetencji jako coacha, wiedzy specjalistycznej, doświadczenia, certyfikatów
- powinien doceniać wkład i wysiłek innych, nie przedstawiać osiągnięć jako swoich
- powinien rozpoznawać kwestie personalne, które mogą negatywnie wpływać na prowadzony coaching, włącznie z rozważeniem decyzji o jego zakończeniu (jeśli sytuacja tego wymaga)
- powinien kompetentnie i rzetelnie przeprowadzać badania zgodnie ze stosownymi regulacjami prawnymi, przykładając należytą uwagę do uzyskania pozwoleń osób zaangażowanych, nie działając na ich szkodę
- prace uzyskane w związku z praktyką coachingu powinny być zapisywane, przechowywane i usuwane z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, poufności, prywatności z zatosowaniem odpowiednich przepisów prawnych
Relacja z klientem:
- świadczenie usług w zamian za inne usługi, towary, wynagrodzenie w formie niepieniężnej może nastąpić tylko, jeśli nie wpłynie to na pogorszenie relacji coachingowej
- nie nastąpi świadome przyjmowanie żadnych osobistych, zawodowych i finansowych korzyści wynikających z relacji z klientem poza określonymi w umowie
- coach nie może wprowadzać w błąd i wygłaszać nieprawdziwych stwierdzeń na temat tego, co klient uzyska podczas coachingu czy od coacha
- coach nie powinien udzielać mylnych i nieprawdziwych informacji czy rad
- coach powinien jasno ustalać z klientami umowy czy kontrakty
- przed pierwszą sesją lub w jej trakcie coach powinien wyjaśnić i starać się by klient zrozumiał charakter coachingu, granice poufności, uzgodnienia wynikające z umowy
- na coachu spoczywa odpowiedzialność ustalania jasnych i zgodnych z kulturą granic w kontakcie fizycznym z klientem
- niedozwolona jest utrzymywanie kontaktów seksualnych z bieżącymi klientami
- coach powinien szanować prawo klienta do zakończenia coachingu w każdym momencie z zachowaniem uzgodnień umowy
- proponowanie wprowadzenia zmian lub skorzystania z usług specjalistów następuje wówczas, jeśli coach uzna to za korzystne
Poufność/Prywatność:
- coach winien przestrzegać zasad poufności w stosunku do informacji otrzymanych od klienta
- coach powinien posiadać jasno określoną umowę lub kontrakt przed przekazywaniem informacji na temat coachingu osobom trzecim
- coach powinien posiadać jasno określone warunki, na jakich będzie przebiegała wymiana informacji na linii coach- klient-sponsor
- na trenerze uczących się coachów spoczywa odpowiedzialność wyjaśnienia im zasad poufności